دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1394 - 12:53

تنظیم مقررات اوراق صکوک مضاربه در مراحل نهایی

رئیس مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مراحل نهایی تنظیم مقررات اوراق صکوک مضاربه در حال انجام است.
کد خبر : 18086

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، محمدرضا عربی با بیان اینکه اوراق مضاربه قراردادی میان یک صاحب سرمایه و عامل بوده که از این طریق صاحب سرمایه، نقدینگی لازم را به منظور مدیریت به عامل ارائه می‌کند، افزود: در قرارداد مضاربه، هر کدام از طرفین می توانند قرارداد را فسخ کنند اما در صورت بروز هر یک از عوامل زیر فسخ یک قرارداد ممکن نخواهد بود.


وی در خصوص این عوامل اظهار کرد: هر دو طرف برای مدتی معین قرارداد مضاربه را به امضا برسانند و در قرارداد ذکر کنند که در مدت مشخصی نباید قرارداد از هر دو طرف فسخ شود و موضوع قرارداد باید همانی باشد که در قرارداد نوشته شده و خارج از آن حیطه نباشد.


عربی در این خصوص اضافه کرد: مضاربه مطلق، یکی از انواع اوراق مضاربه است که طی آن صاحب سرمایه به عامل اجازه می دهد تا سرمایه مربوط به قرارداد را بدون هیچ گونه محدودیتی مدیریت کند.


رئیس مرکز پژوهش سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: نوع دیگر اوراق مضاربه، مضاربه خاص است که طی آن یک سری محدودیت ها از سوی صاحب سرمایه برای عامل اعمال می شود که این محدودیت ها می تواند در خصوص مکان یا مدت زمان سرمایه گذاری، نوع پروژه و سرمایه گذاری باشد.


وی درباره مضاربه عام ادامه داد: اوراق مضاربه عام نیز از دیگر انواع اوراق مضاربه قلمداد می شود که آزادی عمل بیشتری داشته و سرمایه گذاری مختص به کالا با عنوان خاصی نمی‌شود.


این در حالی است که کمیته فقهی با انتشار اوراق مضاربه سرمایه گذاران را به طور کامل در سود و زیان سرمایه گذاری مشارکت داده است و به جای سود علی الحساب، پس از تعیین سود و زیان قطعی با سرمایه گذاران تسویه می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته