فروش کفش ایرانی به نام برندهای خارجی
به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، ناصر حاج هاشمی با اشاره به این موضوع گفت: کارگاههای تولیدی کفش گاهی به دلیل علاقه خریداران به برخی از برندهای ورزشی مشهور خارجی مجبورند با توجه به سلیقه بازار تولیداتی را مشابه این برندها به بازار عرضه کنند، اما این محصولات تولید داخلی است و به اسم محصول ایرانی به مغازه دارها فروخته می شود و این وظیفه مغازه دارهاست که باید این محصول تولید شده را به نام کفش ایرانی به مشتری بفروشند.
وی در رابطه با کیفیت تولیدات داخلی گفت: در حال حاضر خیلی از تولیدات داخلی بروز شده و از استحکام، قیمت و ظاهری مناسبی برخوردار است و کارگاههای تولید کفش در تلاشند با توجه به امکاناتشان بهترین کالاها را ارائه دهند و بر این باورم برای اینکه تولیدکنندگان هر روز در تولیدات خود بتوانند رشد را تجربه کنند باید در بین آنها حس رقابت با محصولات خارجی را ایجاد کرد، تا این فعالان بتوانند با نوآوری و افزاش کیفیت از چنین فرصتهایی بهرهمند شوند.
حاجهاشمی با اشاره به اینکه فعالیت قانونی برندهای خارجی میتواند زمینه رقابت خوبی را برای رشد فراهم کند گفت: در گذشته کارگاههای تولیدی باری به هر جهت تولید میکردند اما هم اکنون از رقیب نگرانی دارند و متوجه این قضیه شدهاند که برای ادامه فعالیت باید با کالاهای خارجی که مورد استقبال مردم قرار گرفته، رقابت کنند و متناسب با ذائقه و سلیقه مردم پیش روند.
رئیس سابق اتحادیه صنف کفاشان ماشینی گفت: طبیعتا تا زمانی که رقیبی نباشد این صنعت رشد نمی کند اما آن مقدار وارداتی که صورت می گیرد حتما باید قانونی و از مجاری رسمی گمرک وارد شود تا حق و حقوق گمرکی پرداخت شده باشد، آن موقع است که تولید کننده ما میتواند رقابت کند، اما اگر قاچاق وارد شود هزینه واردات غیرقانونی پایینتر است و تولیدکننده داخلی نمیتواند با آن قیمت ها رقابت داشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه مدتی است که شرایط برای آنهایی که کفش قاچاق وارد میکنند، سخت شده و شرایط برای رشد بازار کفش های ایرانی بهتر شده است.
حاجهاشمی به فعالیت حدود ۴ هزار کارگاه تولیدی در صنف کفاشان ماشینی در کشور اشاره کرد گفت: کفش ماشینی به کفشی گفته میشود که در تولید آن از ماشینآلات استفاده شده که در اکثر کارگاهها تمام مراحل کار توسط ماشینآلات صورت میگیرد و در این کارگاهها انواع کفش از جمله ورزشی، چکمه و کفش ایمنی و … تولید میشود.
به گفته وی از این تعداد حدود هزار و ۷۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب و بیش از این تعداد واحدهای بدون مجوز هستند که اتحادیه به دنبال شناسایی و تشویق آنها برای اخذ مجوز است .
وی در پاسخ به این پرسش که کارگاههای تولیدی کفش چه سهمی از بازار تولید کفش نسبت به کارخانه های بزرگ دارند گفت: کارخانه ها بیشتر کفشهای برند را تولید میکنند و روزانه ۳ تا ۴ هزار جفت انواع کفش تولید دارند، اما کارگاههای تولید کفش چون کوچکترند و با توجه به سفارش و نیاز بازار، تولید میکنند که البته ویژگی که نسبت به کارخانههای بزرگ دارند این است که میتوانند با توجه به سلیقههای خاص مردم و تغییر مُد که اتفاق می افتد سریعتر هماهنگ شوند و متناسب با آن تولیدات خود را ارائه دهند.
به گفته وی هر کارگاه تولیدی کفش روزانه بین ۱۶۰ تا ۴۸۰ جفت کفش تولید میکند و میتوان گفت با توجه به سرمایه کمی که دارند به میزان سفارش بازارکفش تولید میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که این کارگاهها با چند درصد ظرفیت مشغول کارند گفت: کارگاهها تمام و کمال کارشان را انجام میدهند، اما به هر حال به دلیل رکودی که وجود دارد موجودی در بازار و انبار بیش از تقاضا است اما با خروج تدریجی از رکود این شرایط را نیز پشت سربگذاریم.
رئیس سابق اتحادیه صنف کفاشان ماشینی در پاسخ به این پرسش که کارگاههای تولیدی تا چه اندازه توانستند با استفاده از قالبهای مناسب، راحتی و استاندارد بودن کفش را در تولیدات رعایت کنند گفت: متاسفانه هنوز در قالب کفشها ضعف داریم و این هم به این دلیل است که در صنعت کفش نتوانستیم علمی و کاربردی پیش برویم و خیلی از کارگاههای تولیدی بر اساس تجربیانی که دارند کفش تولید میکنند این در حالیست که باید از تجربیات علمی جهانی بهره ببرند و آموزشهای لازم را در این زمینه ببینند اما متاسفانه از دورههای آموزشی که برای آنها گذاشته میشود کمتر استقبال میکنند و باید در این زمینه فرهنگسازی لازم صورت گیرد.
انتهای پیام/