دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی:

طراحی نظام جامع شایستگی حرفه‌ای مربیان پیش‌دبستانی/ 6800 نوآموز عشایری «دو زبانه» هستند

مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی با بیان اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس، وزارت آموزش و پرورش متولی حاکمیتی دوره پیش‌دبستانی است، از طراحی نظام جامع شایستگی حرفه‌ای مربیان پیش‌دبستانی خبر داد.
کد خبر : 179765

به گزارش رسانه‌های دیگر آنا از خبرگزاری فارس، رخساره فضلی مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «اختلاف بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی درباره مسئولیت ایجاد مراکز پیش‌دبستانی»، اظهار کرد: در حال حاضر دیگر چیزی به نام مساله و اختلاف بین این دو دستگاه نباید مطرح شود.


وی ادامه داد: طبق قانون دی ماه سال گذشته که مجلس آن را تصویب کرد، از ابتدای تولد تا 4 سالگی، دوره مهدکودک قلمداد می‌شود و از 4 تا 6 سال یعنی دو سال قبل از آغاز مدرسه، دوره پیش‌دبستانی است؛ البته ممکن است پیش‌دبستانی توسط حوزه‌های مختلف برگزار شود، اما آنها نیز تابع قانون پیش‌دبستانی هستند و بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش متولی حاکمیتی دوره پیش‌دبستانی است.


فضلی اضافه کرد:‌ در گذشته در خصوص دوره پیش‌دبستانی اختلاف نظر وجود داشت زیرا ما از شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون داشتیم و سازمان بهزیستی نیز از مجلس قانون داشت، اما در حال حاضر مجلس شورای اسلامی موضوع را حل کرده و پایان داده است و این قانون در شورای نگهبان نیز تایید شده است.


مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات این قانون خاطر نشان کرد: این قانون دو بند دارد که تبصره یک آن می‌گوید دوره پیش دبستانی طبق قانون با آموزش و پرورش است و در مصوبه 699، دوره پیش‌دبستانی دو سال قبل از دوره دبستان یعنی در سن 4 تا 6 سالگی است.


وی متذکر شد: در مصوبه دوم آن نیز گفته شده است مهدکودک؛ محتوا، نظارت و برنامه آموزشی و پرورشی با آموزش و پرورش است و صدور مجوز برای آن با سازمان بهزیستی است. آیین‌نامه مشترکی لازم دارد تا دو دستگاه ظرف مدت سه ماه باید آن را تهیه کرده و به دولت ارسال کنند.


فضلی تأکید کرد: از جهت قانونی دیگر مسئله مبهمی که تفسیر به رأی کنیم بین این دو دستگاه وجود ندارد که البته هنوز به این صورت نیست.


مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «گسترش آموزش پیش‌دبستانی در مناطق دوزبانه»، تصریح کرد: در خصوص کودکان مناطق دوزبانه سوء برداشت فرهنگی داریم و سوء‌گیری خطایی وجود دارد، اینکه کسی که زبان مادری‌ اش برای نمونه ترکی و عربی است دارای محدودیت است که تلاش می‌کنیم این نگرش را عوض کنیم و اعلام کنیم کودک دوزبانه دارای مزیتی است که به زبان مادری مسلط است و اگر به این زبان مسلط است آن را با زبان معیار نیز آشنا کنیم و اگر مسلط نیست، برای آموختن زبان معیار آماده شود.


وی بیان داشت: متاسفانه برای پراکندگی زبان کشور کاری نشده است در نتیجه ملاحظه کردیم هیچ داده‌ای در این خصوص نداریم که چند درصد شامل این نوآموزان است اما در حال حاضر نقشه GIS را تهیه کرده‌ایم که در آن پراکندگی زبان مشخص شده است و میزان و درصد آن را به دست آورده‌ایم.


فضلی ابراز کرد:‌ در حال حاضر از پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مرکز پژوهشی و اداره کل تبریز به عنوان مسئول کمیته زبان‌آموزی در مناطق دوزبانه تعیین شده‌اند که درخواست کرده‌ایم الگویی در این خصوص طراحی کنند و اینکه چگونه می‌شود در مناطق دوزبانه در دوره پیش‌دبستانی بر مبنای زبان مادری، زبان فارسی را آموزش داد به شکلی که نوآموزان زبان فارسی را دوست داشته و آمادگی لازم برای ورود به اول دبستان را داشته باشند که امیدواریم در مهر سال آینده بتوانیم از آن استفاده کنیم.


مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت ما بر این مناطق است و عموما مناطق محروم و مرزی به خصوص کلاس‌های چندپایه مورد توجه است و آمارها نشان می‌دهد در بخش عشایری حدود 7600 نوآموز در کلاس چندپایه داریم که 6800 نوآموز آنها دو زبانه هستند؛ ضمن اینکه برای مناطق محروم عشایری و مرزی و کودکان با نیازهای ویژه برنامه‌های عملیاتی داریم.


وی در خصوص «نحوه گزینش مربیان پیش‌دبستانی»، عنوان کرد: در این خصوص معیاری وجود دارد، اما شاید مهم‌ترین بخشی که به عنوان گلوگاه داریم این است که در این سال‌ها علی‌رغم تلاش انجام شده نتوانسته‌ایم در خصوص بخش نیروی انسانی مداخله کنیم و گزینش نیروها توسط مراکز پیش‌دبستانی انجام می‌شود.


فضلی از طراحی نظام جامع شایستگی حرفه‌ای مربیان پیش‌دبستانی خبر داد و افزود: منتظر هستیم برای اجرای این نظام تصمیم‌گیری شود و در چارچوب تغییر الگوی شهریه، همکاران در حوزه غیردولتی ایجاد پرونده‌ای کرده‌ و برای نیروی انسانی ویژگی‌هایی را مشخص کرده‌اند که اگر نیروی انسانی دوره پیش‌دبستانی واجد این شرایط باشند، روی شهریه مراکز پیش‌دبستانی تأثیر می‌گذارد.


مدیرکل آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: پیش‌بینی ما این است مربیان پیش‌دبستانی غیردولتی را با کمک حوزه غیردولتی ساماندهی کنیم و به آنها کارت صلاحیت بدهیم و اگر کسی شرایط حضور در کلاس پیش‌دبستانی را داشته باشد،‌ آموزش‌های لازم را به این فرد ارائه دهیم تا به درجه صلاحیت برسد.


وی در خصوص «میزان حقوق مربیان پیش‌دبستانی و اینکه در این مسیر اعمال سلیقه می‌شود»،‌ گفت: در حوزه غیردولتی دارای ضوابطی هستیم و طبق قانون بیمه‌ها، باید با آنها برخورد شود، اما اینکه در عمل چه اتفاقی می‌افتد، موضوع دیگری است.


فضلی تاکید کرد: ساماندهی نیروی انسانی پیش‌دبستانی جزء مهمترین محورهاست و اگر موضوع کارت صلاحیت اتفاق بیفتد، می‌توان برای فردی که صلاحیت دارد، امتیاز بیمه‌ای در نظر گرفته شود که چارچوب این کار آماده است و امیدواریم به زودی برای آن گام برداریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب