دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 09:43

پشت پرده برکناری رئیس اف‌بی‌آی

رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا گفت موسسات دموکراتیک آمریکایی از جانب دونالد ترامپ هدف حمله قرار گرفته‌اند و برکناری ناگهانی رئیس اف‌بی‌آی یک پیروزی برای روسیه بوده است.
کد خبر : 179620

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از گاردین، جیمز کلپر، رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا دونالد ترامپ را به «تحت حمله» قرار دادن نهادهای دموکراتیک آمریکا پس از برکناری ناگهانی جیمز کومی متهم کرد و هشدار داد که برکناری رئیس سابق اف بی آی «یک پیروزی دیگر» برای روسیه است.


این انتقاد تند و تیز در حالی مطرح شده که وزارت دادگستری آمریکا شروع به بررسی گزینه‌های احتمالی ریاست اف‌بی‌آی کرده و دموکرات‌ها بار دیگر خواستار انتصاب یک مامور تحقیق ویژه برای نظارت بر روند تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا شده‌اند.


کلپر در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «من فکر می‌کنم از بسیاری جهات موسسات ما تحت حمله هستند... هم از نظر خارجی که از این لحاظ بزرگترین مورد، دخالت روسیه در سیستم انتخاباتی ماست و (هم از نظر داخلی) من فکر می‌کنم موسسات ما تحت حمله داخلی قرار دارند.»


وی در پاسخ به این سوال که آیا منظورش از حمله داخلی، فشارهای مستقیم از جانب رئیس‌جمهوری است گفت: «دقیقا»


این مقام سابق جاسوسی آمریکا در مصاحبه دیگری با شبکه ای بی سی نیوز افزود: «باید این (برکناری کومی) را یک پیروزی دیگر برای روس‌ها تلقی کرد.»


ارائه این تحلیل از برکناری رئیس اف بی آی چند روز پس از آن مطرح می‌شود که ترامپ در توئیتر خود مدعی شد که کلپر مصمم بوده که «هیچ تبانی ای» بین ستاد انتخاباتی ترامپ و روسیه وجود نداشته است، موضوعی که کلپر آن را رد کرده است.


رئیس سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا که از سال 2010 تا زمان ورود ترامپ به کاخ سفید این سمت را در اختیار داشت در ماه مارس (اسفند) در مصاحبه‌ای گفته بود که وی وجود هیچ گونه تبانی‌ای بین کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان و عوامل روسیه را تایید نمی‌کند.


وی پس از این مصاحبه برای روشن‌تر شدن موضعش گفته که زمانی که وی مسئولیت آژانس اطلاعات ملی آمریکا را بر عهده داشته از تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد چنین تبانی‌ای مطلع نبوده و اینکه نمی‌دانسته که آیا تبانی‌ای وجود داشته یا نه. وی روز یکشنبه افزود: «من از وجود مدارکی مبنی بر وجود این تبانی بی اطلاعم بنابراین نه می‌توانم آن را رد کنم و نه تایید.»


بر اساس نظرسنجی‌ای که روز یکشنبه توسط ان بی سی و وال استریت ژورنال انجام شده، تنها 29 درصد از مردم آمریکا موافق اخراج کومی هستند و 78 درصد از تشکیل یک کمیسیون مستقل یا مامور تحقیق ویژه برای بررسی دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 حمایت می کنند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته