دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1396 - 08:16
* دکترحمیدرضا صفاکیش

نقطه امید

امام زمان (عج) یگانه فرزند امام حسن عسگری (ع) و بازپسین امام است. شیعیان به اجماع بر امامت آن حضرت متفق و او را زنده و از انظار غایب و مستور و نقطه امید و منجی عالم بشریت می‌دانند.
کد خبر : 178677

امام زمان (عج) یگانه فرزند امام حسن عسگری (ع) و بازپسین امام است. شیعیان به اجماع بر امامت آن حضرت متفق و او را زنده و از انظار غایب و مستور و نقطه امید و منجی عالم بشریت می‌دانند.


شیعیان پیوسته در حوادث سهمگین زندگی به او پناه برده و منتظر فرج او هستند تا آنگاه که حکمت الهی اقتضای ظهور و خروج و خلافت و امام و بسط ید و تصرف ظاهری آن حضرت را نیز بکند و بنا به وعده خداوند زمین را از عدل و داد و مساوات پر کند و عظمت شریعت را تجدید نماید و احکام الهی را در میان مردم جاری سازد.


نام حضرت همان حضرت رسول (ص) و با القاب مهدی، حجت، قائم، منتظر، خلف صالح، بقیة الله، امام زمان، صاحب‌الزمان، ولی عصر و امام عصر و... از آن بزرگوار یاد می‌شود.


تولد ایشان در شب نیمه شعبان سال 255 قمری در حدود پانزده یا شانزده روز پس از خلافت المهتدی در دوران انقلابات و کشورهای بزرگ بغداد و جهان اسلام روی داده است. مادرش ام ولد و بانویی رومی که نرجس (نرگس) و به قولی ملیکه نام داشت و او را از نواده قیصر روم گفته‌اند و روایات بسیار در کیفیت ولادت امام و معجزاتی که از آن حضرت دیده می‌شد، نقل کرده‌اند. به‌موجب این روایات آن حضرت از روز ولادت از انظار پنهان ولی بعضی از اهل خانواده و خواص او را زیارت می‌کرده‌اند و امام اصحاب خود را از غیبت قریب‌الوقوع ایشان مطلع ساخته است.


در شمایل حضرتش گفته‌اند که در شکل و خوی شبیه جدش پیغمبر (ص) است. چهره‌اش تابناک و بر گونه راست خالی سیاه دارد. دندان‌هایش از هم فاصله دارد و بر چهره‌اش علامتی دیده می‌شود، وقتی ظهور کند در شکل جوانی خوش سیما حدود چهل ساله با قامتی معتدل و پیشانی و موی بلند بر شانه‌هایش ریخته است و چشمانی درشت و سیاه و ابروانی پیوسته و شانه‌ایی عریض جلوه خواهد کرد.


آخرین وقتی که امام دوازدهم در جمع مردم دیده شد هنگام خواندن نماز بر پیکر مطهر پدر بزرگوارش (ربیع الاول 260 ق) بود و غیبت آن حضرت پس از آن آغاز گردید. (دایره المعارف شیعه ج 2 ص351)


انقلاب اسلامی و امام زمان (عج)


زمانی‌ که انقلاب اسلامی رخ داد، بنیاد آن روی نظریه ولایت فقیه بود یعنی اساس حکومت بر پایه نیابت عام از امام زمان (عج) از آن فقهاست با این تفاوت که سلطنت از نوع صفوی یا قاجار از آن حذف شده بود. بدین ترتیب فقها بر اساس همان نظریه نیابت از مهدی (عج) حکومت را در دست گرفتند. در چنین شرایطی بحث از مهدی (عج) بحثی برای آینده بود نه اینکه زمان ظهور اکنون است. به عبارت دیگر بحث بر سر انتظار آمدن مهدی (عج) ممکن است صدها و بلکه هزاران سال طول بکشد آیا باید شیعیان دست روی دست بگذارند و اقدامی برای تشکیل دولت نکنند (جعفریان – مهدیان دروغین ص 280) تفسیری که از گفته بزرگانی چون آیت‌الله مظاهری آیت‌الله یزدی در مورد انقلاب است، این است که انقلاب اسلامی ایران مقدمه‌ای برای ظهور حضرت مهدی (عج) بوده است چنانچه امام می‌فرمایند مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم‌داری حضرت حجت‌ ارواحنا فداه است که خداوند برهمه مسلمانان وجهانیان منت نهد و ظهور فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. ( صحیفه امام ص 327، ج 21 )


شاخصه منتظران حضرت


یکی از مهم‌ترین نشانه‌های منتظران کسب معرفت (شناخت) آن امام همام است. امام صادق (ع) فرمودند روزی امام حسین (ع) بر اصحاب خویش وارد شدند بعد از حمد و ثنای الهی و دورد بر پیامبر (ع) فرمودند خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند. زمانی که او را شناختند او را پرستش کنند و هنگامی‌ که او را پرستش کردند با عبادت و پرستش او از بندگی او بی نیاز گردند.


مردی عرض کرد ای پسر پیامبر پدر و مادرم فدای شما باد معرفت خداوند چیست؟ فرمود شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان امامی که طاعت او بر آنان واجب است. معرفت و شناخت امام زمان (عج) اهمیت ویژه‌ای در زندگی و مرگ انسان‌ها دارد زیرا مرگ هرکسی چکیده زندگیست هر کسی آن گونه می‌میرد که زندگی کرده است. پیامبر فرمودند (من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة) هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.


بنابراین هرکس امام زمانش را نشناسد نه تنها مرگش جاهلی است بلکه زندگی او نیز جاهلانه خواهد بود. پس باید با شناخت و ارادت به امام زمان خود در هر لحظه و به هنگام انجام هر کار و رفتار خود را در محضر آن مولا دیده اگر رضای آن حضرت در آن یافتیم انجامش دهیم تا هنگام ظهورش شرمنده نباشیم.


یارب آن مونس جان محرم اسرار کجاست


وان طبیب دل بی طاقت و بیمار کجاست


یک جهانند گرفتار فراقش یارب


آن رهاننده این جمع گرفتار کجاست


* دبیر هم اندیشی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی


انتهای پیام/

برچسب ها: امام زمان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته