برگزاری نشست تخصصی قرآن و عبودیت در واحد تهران مرکزی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، احمد برومند در نشست تخصصی قرآن و عبودیت که به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع آیتالله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی برگزار شد، با توجه به مفهوم عبادت و عبودیت که شامل خضوع یا نهایت خضوع، اطاعت و فرمان برداری، تاله (پرستش همراه تقدیس) میشود، اظهار کرد: «مفهوم اصلی عبادت خضوع و خشوع همراه با نوعی تقدس واعتقاد به خداوند است و اگر خضوع همراه با پرستش نباشد مثلا در برابر انسانی خضوع کند مصداق ادب و احترام است نه عبادت. »
این مدرس واحد تهران مرکزی ادامه داد: «واژه عبودیت نیز همان معانی عبادت را دارد با این تفاوت که لفظ عبادت در مورد خدا به کار می رود و لفظ عبودیت در مورد انسان. عبادت از مقوله فعل و عمل است که انسان برای رسیدن به خدا انجام می دهد اما عبودیت «صفت» است که انسان به آن متصف می شود. »
وی خاطرنشان کرد: «عبودیت به معنای بندگی، بردگی و مملوکیت و... است که اگر به خدا انتساب پیدا کند عباد الرحمن و اگر به غیر خدا باشد عبید الدنیا است و می توان گفت عبادت لازمه عبودیت است و از آن قابل تفکیک نیست. »
برومند گفت: «عبادت و عبودیت در ادیان الهی جایگاه مهم و اساسی دارد و جزء تفکیک ناپذیر مذهب است. همانطور که توحید رکن دین در وجه سلوکی آن است، در واقع دین حقیقی بدون عبادت و پرستش وجود ندارد. مهمترین مسئله اساسی دعوت همه پیامبران گسترش عبودیت در میان مردم و پرهیز آنان از عبادت غیر خداست. به راستی در میان هر امتی پیامبری برانگیختیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت بپرهیزید. »
وی گفت : «از آنجا که عبادت عملی اختیاری است و هرکار اختیاری انگیزهای میخواهد میتوان انگیزههای عبادت خداوند را در سه مورد بیان کرد عبادت به امید بهشت، عبادت از ترس جهنم و عبادت خداوند از این جهت که خداوند شایسته عبادت است عبادت آزادگان و تنها بندگان مخلص خداوند به این مرحله از معرفت می رسند آنان حتی اگر خداوند بهشت و جهنم را هم نمی آفرید باز هم خدا را عبادت می کردند.»
مدرس واحد تهران مرکزی با تشریح «شرح صدر و افزایش ظرفیت روحی» که یکی دیگر از نتایج عبودیت است و باعث می شود مشکلات تحمل پذیر شود و گاهی نشاط و توان را افزایش میدهد، اظهار کرد: «قرآن درباره مومنانی که مورد تحدید واقع شده اند می فرماید: آنان نه تنها از تهدید دشمنان نترسیدند که بر ایمانشان افزودند و گفتند: خدا ما را بس است و خدا نیکو حمایتگری است و یا لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.»
برومند افزود: «انسان دارای دو بعد جسمی و روحی است. همانطور که بدن ما برای زنده ماندن نیاز به یک سری امور حیاتی و مراقبت های ویژه دارد تا سالم و تندرست بماند از جمله (ورزش، غذای مناسب، مکان مناسب و خواب) روح ما هم دقیقا به چنین مراقبتهایی احتیاج دارد.»
انتهای پیام/