دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1396 - 10:16

توضیح معاون وزیر درباره روشهای محاسبه آمار اشتغال/ ایجاد 616 هزار اشتغال خالص در سال 95

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون از ایجاد 616 هزار اشتغال خالص در سال 95 خبر داد. 
کد خبر : 176814

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، عیسی منصوری با بیان اینکه نرخ ایجاد اشتغال در سال 93 پایین بود، عنوان کرد: در سال 94، 667 هزار شغل و در سال 92 رقمی معادل 712 هزار اشتغال خالص ایجاد شده است.


وی بیان کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم پیش‌بینی ما و وزارت کار بر این بود که در دوره پس از رکود ظرفیت ایجاد اشتغال در صنعت کارخانه‌ای بلافاصله بالا نمی‌رود. چه بسا اشتغال همراه با رکود هم پیش‌بینی می‌شد.


منصوری ادامه داد: ملاک آمارهای وزارت کار برای اشتغال ایجاد شده همان قاعده یک ساعت کار در هفته اعلام شده از سوی مرکز آمار است که در دنیا هم اعمال می‌شود.


وی با اشاره بر برخی انتقادها مبنی بر آمارگیری نیروی شاغل در کشور بر مبنای یک ساعت کار در هفته نیز اظهار کرد: این نقد بر آمار وارد است،‌ اما حتی کسانی که یک ساعت کار در هفته داشته‌اند هم باید در آمار تولید ملی لحاظ شوند.


منصوری اضافه کرد: ملاک بعدی وزارت کار برای ارائه آمار اشتغال 2 روز کار در هفته است که اگر این آمار را با آمار کار یک ساعت در هفته مقایسه کنیم، تفاوت آماری به 0.9 درصد می‌رسد. بنابراین اساسا چنین اظهاراتی موضوعیت نخواهد داشت.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون تاکید کرد: براساس داده‌های آماری، 83 درصد نیروهای کار شاغل در کشور بالای 25 ساعت در هفته کار می‌کنند. همچنین 72 درصد جمعیت شاغل نیز بیش از 40 ساعت کار می‌کنند. بنابراین تمرکز ساعت کاری به سمت کار بیشتر است.


وی اظهار کرد: از سوی دیگر آنچه که مرکز آمار اعلام می‌کند باید به عنوان شاخص و ملاک عمل قرار گیرد و همه باید به آمار این نهاد استناد کنیم.


منصوری درباره آمار وزارت کار در حوزه مشاغل رسمی و غیررسمی و تفاوت آن با مشاغل پنهان هم بیان کرد: اکنون 3 میلیون و 200 هزار نیروی بیکار و در واقع آماده ورود به بازار کار داریم، اما همزمان با آن تعدادی از افراد نیز دارای اشتغال ناقص هستند که از جمعیت کل فعال کشور این رقم به 2 میلیون و 200 هزار نفر می‌رسد.


منصوری با تاکید بر اینکه افراد دارای مشاغل ناقص مدعی فاقد شغل هستند، گفت: تعداد زیادی از 2 میلیون و 200 هزار نفری که اکنون دارای اشتغال ناقص هستند خود را فاقد شغل معرفی می‌کنند.


وی ابراز کرد: براساس برنامه ششم توسعه موظف هستیم سالانه به میزان 0.8 درصد نرخ بیکاری را کاهش دهیم که برای تحقق این امر باید هر سال 980 هزار اشتغال جدید ایجاد شود.


منصوری تاکید کرد: به همین منظور مصوبات شورای عالی اشتغال در سال 95 برمبنای طرح‌هایی مانند اشتغال عمومی، طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی، طرح یارانه دستمزد، طرح کارورزی و غیره قرار گرفته است.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون با تاکید بر اینکه می‌توان 150هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی را از طریق طرح کارورزی وارد بازار کار کرد،‌ گفت: دولت یک سوم حداقل دستمزد پایه وزارت کار را به همراه بیمه حوادث پرداخت می‌کند، اگر کارورزان فارغ‌التحصیل دانشگاهی پس از طی دوره کارورزی خود به استخدام کارفرما درآیند.


منصوری ادامه داد: ارزیابی ما این است که سالانه 600 تا 700 هزار اشتغال ایجاد شود که با روند یکی، دو سال اخیر کشور می‌توان نتیجه‌گیری کرد که به هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون اشتغال دست یابیم.


وی با اشاره بر طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) بیان کرد: بنا بر اهمیت اشتغال جوانان یک طرح فراگیر از سوی رئیس‌جمهوری و نوبخت،‌ سخنگوی دولت تحت عنوان طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) مطرح شد که این طرح شامل سه بخش کارورزشی فارغ‌التحصیلان، طرح مشوق‌های بیمه‌ای کارآفرینی و طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی می‌شود.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون خاطرنشان کرد: تک تک این طرح‌ها به صورت پایلوت اجرا شده‌اند. به طور مثال طرح کارورزشی در سال گذشته به تصویب رسید، بنابراین نباید طرح‌های اشتغالزایی دولت را به این تقلیل دهیم که چنین طرح‌هایی تنها طی یکسال انتخابات مطرح و عملیاتی شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته