دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 17:31
منصوری:

توسعه اقتصاد و اشتغال روستا با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای محقق می‌شود

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه اقتصاد و اشتغال روستا با آموزش و مهارت میسر می‌شود که این مهم با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌ آسانی محقق می‌شود.
کد خبر : 409009
K.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عیسی منصوری در مراسم تفاهم‌نامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که صبح امروز در دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: تمایل به استقرار در روستا در شرایط امروزی جامعه کم شده است و ما به دنبال این هستیم که توسعه روستا به خوبی صورت بگیرد.


وی افزود: امروز تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بخش خصوصی امضا می‌شود که بتوانیم برنامه‌های خود را بر محور توسعه روستایی معطوف کنیم. تمرکز آموزش عالی بر روی آموزش به دانشجویان است و از تربیت تکنسین غافل شده است و در این حوزه باید فکر اساسی صورت بگیرد.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در شهر و روستا تقاضای بازار کار برای تکنسین بیشتر بوده و در این حوزه فرصت ایجاد اشتغال بیشتر از سایر حوزه‌هاست، خاطرنشان کرد: وزارت کار با اجرای برنامه اشتغال فراگیر در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است. هم‌چنین در برنامه اشتغال روستایی، منابع مالی برای آن در نظر گرفته شده و ظرفیت‌سازی انسانی و نهادسازی توسعه برای مناطق روستایی پیش‌بینی شده است.


منصوری تصریح کرد: وزارت کار اطلسی از روستاهای کشور تهیه و روستاهای کانونی را شناسایی کرده است. از میان 44 هزار روستا، حدود پنج هزار روستا به‌عنوان روستای کانونی شناسایی شده که مرکز دهستان هستند و می‌توانند در طرح توسعه روستایی مؤثر باشند. خوارزمی که یک طرف تفاهم‌نامه است، از فعالان حوزه توسعه روستایی به شمار می‌رود که NGO تشکیل داده و برای افراد مختلفی ایجاد اشتغال کرده است.


وی با اشاره به این‌که سال گذشته 128 روستا را به‌عنوان پایلوت در طرح توسعه روستایی انتخاب کردیم، خاطرنشان کرد: به اهالی این روستاها حتی وام اشتغال ندادیم، اما مردم خودشان شغل ایجاد کردند و افرادی که به دلیل کار از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند، به روستا بازگشتند. برای مثال یک روستایی که در حوزه دام فعالیت کرده و کار را یادگرفته است به‌عنوان تکنسین علوم دامی بازار خوبی برای خود درست کرده و نیازی ندارد که استخدام اداره دولتی شود.


معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: توسعه اقتصاد و اشتغال روستا با آموزش و مهارت میسر می‌شود که این مهم با همکاری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به آسانی محقق می‌شود.


منصوری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر فعلاً سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی انتخاب شده که دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مجموعه متعلق به خوارزمی به توسعه روستایی و اشتغال روستاهای این استان‌ها کمک می‌کنند و امیدواریم که بتوانیم در آینده به اهالی 5 هزار روستا آموزشِ مهارت و اشتغال را بیاموزیم.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته