دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1396 - 17:13
وزیر کار خبر داد:

آغاز به کار طرح اشتغال رئیس‌جمهوری از امروز

وزیر کار از آغاز به کار طرح کارانه اشتغال جوانان (کاج) از امروز خبر داد.
کد خبر : 176795

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، علی ربیعی، در نشست مطبوعاتی امروز خود با تاکید بر اینکه این طرح در سال 95 در 4 استان کشور اجرایی شد، افزود: سامانه این طرح طراحی و با توجه به حصول زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن، در بهمن ماه سال گذشته در جلسه شورای عالی اشتغال که با حضور حسن روحانی برگزار شده بود، به تصویب رسید.


وی تاکید کرد: در این طرح افرادی که حاضر هستند در یک وقفه کاری به طور مثال صنوف مشغول به کار شوند، می‌توانند آموزش‌های لازم را در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دریافت کنند و از طرفی کارفرمایانی که حاضر به استفاده از این طرح هم هستند، می‌توانند با دریافت بیمه حوادث از سوی دولت از این طرح منتفع شوند.


ربیعی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای از هفته آینده ثبت‌نام افراد را آغاز خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کنیم 100هزار نفر از این طرح استقبال کنند.


ربیعی تاکید کرد: طرح کار ورزی یکی دیگر از زیرمجموعه‌های طرح کاج رئیس‌جمهوری است و در این طرح قرار است تا دولت یک سوم حداقل دستمزد فارغ‌التحصیل و بیمه حوادث آن را پرداخت کند.


به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مابقی دستمزد کارورزان در این طرح باید از سوی کارفرما پرداخت شود اما بخشی از حقوق و دستمزد از سوی دولت پرداخت می‌شود.


ربیعی عنوان کرد: این طرح در سال 94 و 95 در استان‌ها اجرایی شده و مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد این افراد در همان کارگاه‌هایی که کارورزشی خود را گذرانده‌، مشغول به کار نیز شده‌اند.


وی تاکید کرد: شیوه ثبت‌نام در این طرح در استان‌های مختلف اعلام خواهد شد و در گام نخست 240 میلیارد تومان برای کارورزی جوانان اختصاص داده شده است- همچنین حق بیمه کارفرمایی نیز از سوی دولت 4 تا 6 ماه پیش‌بینی شده است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه حق بیمه تامین ‌اجتماعی برای جوانان را از دیگر زیرمجموعه‌های طرح کاج عنوان کرد و گفت: در این طرح افراد به کارگاه‌ها معرفی می‌شوند و بیمه کارفرمایی تا یکسال ادامه‌دار خواهد بود. 513میلیارد تومان اعتبار برای این طرح پیش‌بینی شده است.


ربیعی با بیان اینکه این طرح مغایر با دادن پول به افراد است، تاکید کرد: اگر اعلام کنیم به هر فرد بیکار مبلغی وجه نقد پرداخت خواهد شد، یقینا نوعی برداشت ناشیانه از این طرح خواهد بود، چرا که کارانه با یارانه متفاوت است. از طرفی در صورت اعلام پرداخت پول نقد به بیکاران، یقینا به جای 3میلیون و 200 هزار نفر بیکار موجود در کشور، معادل 20میلیون نفر مراجعه خواهند کرد، بنابراین در این طرح پول در اختیار کارفرما و کارگاه قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: ایجاد اشتغال فراگیر هم یکی دیگر از زیرمجموعه‌های طرح رئیس‌جمهوری برای اشتغال است که مبلغی معادل 20هزار میلیارد تومان تسهیلات برای آن پیش‌بینی شده است. نحوه ارائه این تسهیلات با سنت‌های سابق متفاوت خواهد بود، چرا که معتقدیم دادن پول نمی‌تواند شغل پایدار ایجاد کند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از مذاکرات این وزارتخانه با مجلس برای اختصاص 1.5میلیارد دلار در قالب طرح توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار برای شهرهای زیر 10هزار نفر روستاها و عشایر خبر داد و خاطرنشان کرد: در این باره مذاکراتی انجام شده و قرار است پس از تدوین طرح این موضوع مجددا در مجلس مطرح شود. امیدواریم در کنار تثبیت شغل و شغل‌های ایجاد شده جاری بتوانیم نیازهای اشتغال را به طور جد پاسخ دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته