دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1396 - 10:43
لیگ برتر در ایستگاه پایانی ؛

راند پایانی مبارزه نایب‌قهرمانی استقلال و تراکتور/ تلاش 3 تیم برای بقا در لیگ برتر

هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر امروز در حالی پیگیری می‌شود که تیم های استقلال و تراکتورسازی به دنبال نشستن بر کرسی نایب قهرمانی هستند.
کد خبر : 176492

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، پرونده شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر امروز با برگزاری 8 دیدار به طور همزمان که از ساعت 18 آغاز می‌شود بسته می‌شود. با توجه به مشخص بودن قهرمانی پرسپولیس در این دوره از رقابت‌ها، تلاش تیم‌های استقلال و تراکتورسازی برای اسیتادن در رده دوم جدول، کوشش نمایندگان اصفهانی لیگ برتر برای قرار گرفتن در رتبه چهارم و سعی آخر تیم‌های سایپا، سیاه‌جامگان و صبای‌قم برای حضور در دوره بعدی مسابقات لیگ حساسیت‌های ویژه‌ای به‌این هفته از مسابقات لیگ داده است.


استقلال - سپاهان


این دیدار یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دیدار هفته آخر لیگ برتر است. جایی که هر دو تیم تلاش می‌کنند تا به هدفی با ارزش دست یابند. آبی‌پوشان پایتخت فصل را ناامید کننده شروع کردند و با رفتن به رده‌های پانزدهم و گاها شانزدهم جدول کار را به‌جایی رسانده بودند که هواداران‌شان امیدی به تیم‌شان نداشته باشند. بارها پیشنهاد برکناری منصوریان از سوی عده‌ای از هواداران و برخی کارشناسان مطرح شد اما مدیران استقلال از سرمربی تیم حمایت کردند و این حمایت به نتیجه نشست. استقلال در اواخر نیم‌فصل اول متحول شد و در نیم‌فصل دوم بهترین تیم لیگ شد. تیم منصوریان آن قدر 3 امتیاز جمع کرد تا اینکه توانست خود را به جمع 3 تیم بالای جدول برساند و در حال حاضر با 54 امتیاز در رده دوم قرار دارد.


حالا استقلال برای آنکه دوم باقی بماند باید از سد سپاهان عبور کند. تیمی که با آمدن زلاتکو کرانچار سرمربی سابق خود به جای عبدالله ویسی در 5 بازی قبلی 13 امتیاز گرفته و با 45 امتیازخود را به رتبه چهارم رسانده است. سپاهانی‌ها هفته پیش موفق شدند تراکتورسازی را شکست دهند تا استقلال با شکست پدیده به رده دوم بازگردد و این هفته به‌دنبال این هستند تا با متوقف کردن‌ آبی‌پوشان در ورزشگاه آزادی ضمن اینکه به تراکتور کمک کنند تا به رده دوم برگردد جایگاه چهارمی را برای خود حفظ کنند. البته زردپوشان اصفهانی باید برنده مسابقه شوند چرا که تفاضل گل ذوب‌آهن بهتر از آنهاست. بنابراین تساوی به سود هیچ‌کدام از دو تیم نیست و این مسئله بیش از پیش این بازی را با اهمیت کرده است.


استقلال در بازی امروز هرائر مگویان و وریا غفوری را به دلیل محرومیت و مصدومیت در اختیار ندارد اما امید ابراهیمی که در بازی پدیده به خاطر مصدومیت غایب بود را در اختیار دارد و می‌تواند از او استفاده کند. کرانچار اما در این بازی غایب خاصی ندارد و می‌تواند تیمش را آن طور که دلش می‌خواهد به زمین بفرستد.


تراکتورسازی - نفت‌تهران


سرخ‌پوشان تبریزی به نحوی این فصل را آغاز کردند و جلو آمدند که این تصور برای همه علاقه‌مندان به لیگ برتر ایجاد شد که قهرمان لیگ تیمی غیر از تراکتورسازی و البته پرسپولیس نیست. آنها حتی یکی دو هفته صدرنشین هم بودند اما در نیم‌فصل با محرومیت تراکتوری‌ها از نقل و انتقالات زمستانی به یکباره ورق برگشت و شاگردان امیر قلعه‌نویی در سراشیبی کسر امتیاز قرار گرفتند. آنها باخت آنچنانی نداشتند ولی آن قدر مساوی کردند تا اینکه استقلال را بالای سر خود دیدند. دو هفته پیش آنها از سد تیم منصوریان گذشتند اما شکست در خانه سپاهان، تراکتور را به رده سوم جدول بازگرداند و حالا آنها باید برابر نفت‌تهران برنده شوند و امیدوار باشند استقلال برنده دیدار با سپاهان نباشد تا حداقل فصل را با نایب قهرمانی پشت‌سر بگذارند.


در سمت مقابل نفت‌تهران که هفته آینده دیدار دیگری را با همین تیم تراکتور در فینال جام حذفی برگزار می کند در این بازی انگیزه‌اش حفظ رتبه تک‌رقمی‌اش در جدول است. بدون تردید علی دایی مشت خود را برای امیر قلعه‌نویی باز نمی‌کند و برنامه اصلی‌اش این است که تیمش را قهرمان جام حذفی کند. کاری که دو بار با پرسپولیس انجام داده و دوست دارد این کار را با نفت هم انجام دهد تا بار دیگر این تیم صاحب سهمیه آسیایی شود. تراکتورسازی 53 و نفت‌تهران 36 امتیاز دارد.


ذوب‌آهن - پدیده


ذوبی‌ها فصل عجیبی را سپری کردند. آنها در این فصل می‌توانستند تا هفته‌های پایانی در کورس قهرمانی باشند اما افت ناگهانی این تیم در نیم‌فصل دوم باعث شد تا در این هفته آخر برای بازگشت به رده چهارم از سد پدیده بگذرند و امیدوار باشند سپاهان برابر استقلال برنده نباشد. شاگردان مجتبی حسینی 43 امتیاز دارند و با عبور از پدیده می‌توانند به چهارم شدن امیدوار باشند. در سمت مقابل نماینده مشهدی لیگ برتر پس از 5 پیروزی متوالی به طور کامل سقوط به لیگ آزادگان را فراموش کرد و حتی بوی رسیدن به سهمیه آسیایی‌ها داد اما 3 شکست متوالی برابر تراکتورسازی، پرسپولیس و استقلال حالا فقط برای آنکه رتبه‌ای تک رقمی به‌دست آورند باید از سد ذوب‌آهن بگذرند. پدیده با 34 امتیاز در رده یازدهم ایستاده است.


سیاه‌جامگان - پرسپولیس


شاگردان اکبر میثاقیان از زمان آمدن این مربی عملکرد نسبتا بهتری داشته‌ و از 6 بازی قبلی‌شان 9 امتیاز گرفته‌اند تا در صورت پیروزی در بازی این هفته امیدوار باشند با توقف یکی از تیم‌های صبای‌قم یا سایپا در لیگ برتر ماندگار شوند اما حریف این هفته آنها پرسپولیس است. تیمی که قهرمان لیگ شده و جالب اینکه در دو بازی قبلی با وجود محرز بودن قهرمانی‌اش برابر حریفان خود شکست نخورده است. سیاه‌جامگان چند مصدوم داشته که با تلاش فراوان سعی کرده تا آنها را به دیدار با پرسپولیس برساند.


در سمت مقابل قهرمان لیگ برتر در دیدار با سیاه‌جامگان تنها با انگیزه افزایش امتیازات به مصاف حریف می‌رود. آنها در این بازی تنها سروش رفیعی را در اختیار ندارند و البته با توجه به محرز بودن آقای گلی مهدی طارمی به‌احتمال فراوان برانکو در این مسابقه به او استراحت می‌دهد تا مهاجم تیمش برای دیدار حسای مقابل الوحده امارات آماده باشد. پرسپولیس برای صعود به دور بعدی لیگ قهرمانان آسیا باید از سد الوحده عبور کند چرا که تساوی هیچ کمکی به سرخ‌ها برای صعود به دور بعدی نخواهد کرد. سروش رفیعی هم به علت 3 اخطاره بودن در این بازی نیست و با توجه به اینکه سرخ‌ها نیاز خاصی به امتیازات دیدار با سیاه‌جامگان ندارند، استراحت هافبک بازی‌سازشان نیز کاملا به سود آنهاست. پرسپولیس 66 امتیاز دارد و سیاه‌جامگان با 27 امتیاز در رده پانزدهم ایستاده است.


سایپا - ماشین‌سازی


این فصل را باید تاریک‌ترین فصل سرمربیگری حسین فرکی در فوتبال ایران دانست. او اصلا در سایپا موفق نبود و نتوانست در این تیم موفق باشد. سایپا در حالی وارد هفته سی‌ام می‌شود که از 29 بازی قبلی تنها 29 امتیاز اندوخته و در صورت توقف برابر تیم سقوط کرده ماشین‌سازی احتمال دارد به لیگ آزادگان سقوط کند. شاگردان فرکی در 3 بازی قبلی فقط یک امتیاز گرفتند تا کارشان به اما و اگر کشیده شود. حالا باید برابر تیمی بازی کنند که تنها برای اعاده حیثیت بازی می‌کند و البته در چند هفته گذشته مقابل تمامی رقبا شکست را پذیرا شده‌اند. تیم سقوط کرده ماشین‌سازی 16 امتیازی است و حتی در صورت پیروزی در بازی این هفته هم به امتیاز 20 نمی رسد. باید منتظر ماند و دید سایپا اولین سقوط به لیگ آزادگان را تجربه می‌کند یا با پیروزی برابر حریف تبریزی هرگونه حرف و حدیثی را پایان می‌بخشد.


صبای‌قم - استقلال خوزستان


شاگردان صمد مرفاوی هم از لحاظ سقوط به لیگ ازادگان شرایطی همانند سایپا را دارند. صبا همواره در لیگ برتر حضور داشته و حالا برابر تیم خوزستانی لیگ برتر می‌خواهد برنده شود تا ماندنش در لیگ برتر قطعی شود. صبایی‌ها روند خوبی را در داشتند و چند هفته پیش تراکتورسازی را هم شکست دادند اما دو شکست پیاپی برابر استقلال و سپاهان آنها را در وضعیت خطر قرار داد و آنها هفته پیش با عبور از سد نفت‌تهران به ماندن در لیگ امیدوار شدند. صبا 28 امتیاز دارد و استقلال خوزستان که 10 امتیاز بیشتر از حریف قمی خود دارد برای حفظ رتبه هفتم خود نباید برابر صبا بازنده باشد.


گسترش فولاد - صنعت‌نفت آبادان


هر دو تیم نه شانسی برای رسیدن به سهمیه آسیا و نه نگرانی برای سقوط به لیگ آزادگان دارند. گسترش 35 و صنعت‌نفت 33 امتیاز دارد. شاگردان فراز کمالوند با کسب 3 امتیاز این بازی می‌توانند به کسب رتبه تک رقمی امیدوار باشند و شاگردان فیروز کریمی هم با برد در این بازی بالاتر از گسترش قرار می‌گیرند و در بدترین شرایط در رده یازدهم خواهند ایستاد


فولاد‌خوزستان - پیکان


این بازی هم همانند بازی گسترش و صنعت‌نفت تنها برای افزایش امتیاز و رسیدن به رتبه‌های بهتر است و دو تیم می‌خواهند فصل را با خاطره‌ای خوش به پایان ببرند. فولاد 35 امتیازی اگر برنده جدال با پیکان 41 امتیازی شود، می‌تواند به جایگاه یک رقمی برسد و پیکان هم اگر از سد حریف بگذرد در صورت شکست ذوب‌آهن برابر پدیده حتی به رتبه پنجمی هم خواهد رسید.


* برنامه کامل دیدارهای هفته سی‌ام لیگ برتر فوتبال


پنجشنبه - 14 اردیبهشت 96


سیاه‌جامگان مشهد - پرسپولیس، ورزشگاه ثامن مشهد
داوران: محمدرضا اکبریان، سعید قاسمی، امیر مبشر و سعید رحیمی‌مقدم
ناظر داوری: فریدون اصفهانیان


گسترش فولاد تبریز - صنعت نفت آبادان، ورزشگاه بنیان دیزل تبریز
داوران: تورج حق‌وردی، محمد عطایی، علی دودانگه و محمد ملکی
ناظر داوری: بهرام مهرپیما


سایپای تهران - ماشین سازی تبریز، ورزشگاه پاس قوامین تهران
داوران: سیدمهدی سیدعلی، سجاد طوری، یعقوب حجتی و علی میرغفاری
ناظر داوری: زاهد بحرینی


فولاد خوزستان - پیکان تهران، ورزشگاه غدیر اهواز
داوران: موعود بنیادی‌فر، مهدی عالیقدر، مهدی شفیعی و شاهو اصلانی
ناظر داوری: حسین نجاتی


ذوب‌آهن اصفهان - پدیده خراسان، ورزشگاه فولادشهر اصفهان
داوران: رضا کرمانشاهی، مهدی الوندی، رضا قیم و حسین زیاری
ناظر داوری: علی خسروی


تراکتورسازی تبریز - نفت تهران، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
داوران: رضا مهدوی، محمدرضا منصوری، یعقوب سخندان و سعاد وفاپیشه
ناظر داوری: محمدجواد تقی پور


صبای قم - استقلال خوزستان، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم
داوران: اشکان خورشیدی، رحیم شاهین، حمید غمزه و کمیل غلامی
ناظر داوری: نادر جعفری


استقلال تهران - سپاهان اصفهان، ورزشگاه آزادی تهران
داوران: محمدحسین زاهدی‌فرد، آرمان اسعدی، علیرضا ایلدروم و ناصر جنگی
ناظر داوری: محمود رفیعی





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته