دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1396 - 14:53

وزیر آموزش و پرورش: مدیران مدرسه از سوی معلمان انتخاب خواهند شد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در تلاش هستیم ارکان مختلف نظام آموزشی کشور ارتباط دوطرفه با هم داشته باشند، عنوان کرد: برای دستیابی به این هدف در نظر داریم معلم، اولیا و دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌های مدرسه دخیل باشند و حتی مدیران توسط معلمان انتخاب شوند.
کد خبر : 176032

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با اصحاب رسانه برگزار کرد، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه مطرح می‌شود وزیر آموزش و پرورش پیش از آنکه دغدغه آموزشی داشته باشد، به فکر برج‌سازی و واردات لباس است؛ پاسخ داد: من آمده‌ام تا مسائل وزارت آموزش و پرورش را حل کنم و با خدای خود عهد کرده‌ام گرفتار حاشیه نشوم و به شدت از حاشیه پرهیز می‌کنم، اما متاسفانه برخی افراد به دلایل مختلف از جمله نزدیک‌شدن به انتخابات سعی دارند که ما را وارد حاشیه کنند.


وی افزود: سابقه من نشان می‌دهد که آموزش و پرورش دغدغه اصلی من است که امیدوارم بتوانم در این راه تحمل این سنگ‌اندازی‌ها را داشته باشم.


وزیرآموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه انتخاب مدیر مدرسه توسط معلمان یکی از اولویت‌های برنامه‌های ارائه شده شما است و برای رسیدن به این هدف چه اقداماتی انجام شده، گفت: باید در ساختار مدرسه بازنگری صورت بگیرد. بر این اساس با معاونان خود موضوع را مطرح و مهندسی را مجددا انجام دادیم و با توجه به نگاه تحولی که داریم، تلاش کردیم ساختار جدید از مدرسه را ایجاد کنیم و در آن انتخاب‌ها آزادانه صورت بگیرد که امید است به زودی برنامه‌های لازم در این خصوص تدوین و ابلاغ شود.


وی افزود: ما به دنبال آن هستیم تا علاوه بر معلمان، اولیا و دانش‌آموزان نیز در فرآیند مدرسه حضور مثبت داشته باشند.


دانش‌آشتیانی در ادامه در پاسخ به سوال برخی خبرنگاران مبنی‌ بر اینکه اجرای سند 2030 با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متفاوت است، گفت: 2030 سندی است که توسط یونسکو ارائه شده که ما نیز تلاش می‌کنیم در مجامع جهانی حضور داشته باشیم. در این سند به فرهنگ و مسائل شرعی هر کشور توجه شده. تنها در یک نکته بحث برابری جنسیتی مطرح شده که مساله آن برابری جنسیتی در آموزش است، یعنی آموزش برای هر دو جنسیت باید یکسان باشد، ولی طرح این جمله ابهاماتی را ایجاد کرده که ما نیز خواستار شدیم تا این جمله اصلاح و مطابق شرع و فرهنگ ما باشد، اما به طور کلی باید گفت هیچ‌یک از اهداف این سند با سند تحول بنیادین مقارن نیست.


وی در ادامه با توجه به پیگیری‌هایی که برای آزادی معلمان زندانی انجام شده گفت: ما پیگیری‌هایی را انجام دادیم اما متوجه شدیم که برخی به دلیلی غیر از حرفه معلمی زندانی هستند، به همین دلیل تا جایی که امکان بود در موضوع دخالت کردیم.


دانش‌آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش با توجه به شناسایی 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل گفت: افزایش پوشش تحصیلی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیلی به مدرسه یکی از اهداف ماست که در این خصوص تلاش‌های بسیاری انجام دادیم که یکی از این موارد تاسیس مراکز یادگیری در استان‌ها به کمک مردم است.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه یکی از دانش‌آموزان نخبه افغانستانی نتوانسته به دلیل تابعیتش در جشنواره خوارزمی شرکت کند، گفت: این مساله را پیگیری می‌کنیم تا اتباع خارجی نیز بتوانند از امکانات و استعدادهای خود در کشور استفاده کنند.


دانش‌آشتیانی با توجه به نزدیک شدن به اجرای طرح هدایت تحصیلی و انتخاب رشته در دانش‌آموزان گفت: هدایت تحصیلی یک برنامه اجباری نیست و دانش‌آموزان در انتخاب رشته مختار هستند، اما در این خصوص باید اطلاعات و آگاهی خانواده‌ها و دانش‌آموزان درخصوص رشته‌ها و آینده شغلی آنها ارتقا یابد که براین اساس از رسانه‌ ملی درخواست کردیم تا با اجرای برنامه و با حضور معاونان این مساله را به اطلاع مردم برسانند.


وی افزود: البته ما معتقدیم هدایت تحصیلی باید از مقطع دبستان صورت بگیرد و دانش‌آموزان به محض ورود به مدرسه با رشته‌های مختلف آشنا شوند.


وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری مبنی‌بر اینکه طی 10 سال آینده با کمبود شدید معلم مواجه خواهیم بود، گفت: برای حل این مساله تدابیر لازم اندیشیده شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته