دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1396 - 11:51

بهرام قاسمی: مذاکره‌ای با آمریکا خارج از برجام نداریم/ درخواست آمریکا از ایران درباره دو زندانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. کمیسیون مشترک برجام، پیگیری‌های مربوط به شهادت مرزبانان ایرانی و روابط دوجانبه ایران با کشورهای دیگر از مهمترین محورهای مطرح در این نشست بود.
کد خبر : 175887

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی درباره جلسه کمیسیون مشترک هفته گذشته و جزئیات آن گفت: «کمیسیون مشترک بر اساس تفاهمات برجام تشکیل و مباحث زیادی در آن مطرح شد. ایران درباره بدعهدی‌ها به خصوص از سوی آمریکا و سخنان جدید رئیس‌جمهوری آمریکا که مخل اجرای لغو تحریم‌ها به ویژه در بخش مالی است مسائلی مطرح کرد و از سوی کمیسیون مشترک به اتفاق از انجام تعهدات ایران نسبت به آژانس و برجام قدردانی شد.»


او در خصوص نشست ایران و آمریکا گفت: «خبری ندارم که نشستی انجام شده باشد. آنچه از گذشته وجود داشته و در این اجلاس هم بوده رایزنی هیات ایرانی با سایر هیأت‌ها در حاشیه است. ما همچنان به عدم مذاکره با آمریکا خارج از حوزه برجام متعهد هستیم. البته در دولت گذشته آمریکا به دلایل انسانی درباره برخی زندانی‌ها صحبت کردیم و اتفاق افتاده در حاشیه این اجلاس هم طرف‌های ‌آمریکایی در خصوص یکی دو زندانی که مدنظر آنها هستند موضوعاتی را مطرح کردند اما ما هیچ مذاکره غیربرجامی نداریم.»


در حال پیگیر صحت و سقم بازداشت تبعه ایرانی در ترکیه هستیم


قاسمی همچنین در پاسخ به سوال آنا درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر بازداشت یک تبعه ایرانی در ترکیه گفت: «این خبر را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم. در حال پیگیری این موضوع هستیم. اخباری را دریافت کرده‌ایم. از این صحبت‌ها گهگاهی مطرح می‌شود و گاها صحت ندارد.»


وی افزود: «مقامات ترک باید در این باره به ما اطلاع دهند. این موضوع مشکوکی است که باید صحت و سقم آن مشخص شود. اقلام کمی که در کامیون وجود داشته و گفته می‌شود مقصد آن ایران بوده ممکن است اقدامی توسط گروه‌های تروریستی یا معاند باشد. به هر حال موضوع در حال بررسی است و امیدواریم ظرف چند روز اینده اطلاعاتی دریافت کنیم.»


سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس ستاد یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی خود در اصفهان گفته است که در بحث مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها باید از دیپلماسی و گفت‌وگو استفاده کنیم نه بحث سلاح و مبارزه، گفت: «آنچه که شما اشاره کردید بخشی از آن مباحث داخلی و انتخاباتی است که من به آن ورود نمی‌کنم.»


وی افزود: «از طرفی دیگر قدرت دیپلماسی قدرت بالایی است و می‌توان از آن در مقاطع مختلف استفاده کرد و این یک اصل مبرهن و بدیهی است. ولی وقتی صحبت از تروریسم کور می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که عموماً تروریست‌ها از زبان زور و قدرت استفاده می‌کنند و باید متناسب با این زبان به آنها جواب داد. استفاده از دیپلماسی در مورد اینگونه تروریست‌ها بحث درستی نیست و یا حداقل قابل بحث نیست.»


ابراز همدردی پاکستان کارآیی ندارد


قاسمی در مورد کشته شدن تعدادی از مرزبانان ایرانی توسط اشراری از داخل خاک پاکستان اظهار کرد: «من در ابتدا این فاجعه تلخ را به ملت ایران و بازماندگان آنها و همچنین پرسنل نیروی انتظامی تسلیت عرض می‌کنم. حادثه رخ داده تلخ بود و بار دیگر نشان داد که در مرزهای پاکستان ثبات، امنیت و نظمی وجود ندارد. کنترل‌های لازم در این مرزها نیست و علیرغم اینکه بارها با دولت پاکستان در این زمینه رایزنی کرده‌ایم و آنها تعهدات و قول‌هایی داده‌اند که با جدیت این مسایل را دنبال کنند و اجازه ندهند اینگونه مسایل تلخ تکرار شود ولی باز هم متأسفانه شاهد این موضوع بودیم.»


قاسمی به عضویت پاکستان در ائتلاف علیه تروریسم اشاره کرد و گفت: «کشوری که عضو این ائتلاف است سرزمین خود را به هر دلیل در اختیار تروریست‌ها قرار داده و آنها در اقصی نقاط این کشور از جمله نقاط مرزی ایران دست به اقدامات تروریستی می‌زنند. امیدوار هستیم که مرز با پاکستان مرز دوستی و باثبات باشد. مرز دو کشور برخلاف سایر مرزهای پاکستان که دارای مشکلاتی عدیده‌ای با همسایگان است، مرز باثباتی باشد.»


وی با اشاره به پیگیری‌هایی که در مورد این حادثه صورت گرفته و گفت‌وگوهایی که ایران با مقامات پاکستانی در این ارتباط داشته است، گفت: «طرف پاکستانی در سطوحی از مقامات خود از وقوع این حادثه ابراز تأسف و همدردی کرده‌اند ولی ابراز همدردی کارآیی ندارد و حل این موضوع نیاز به سازوکارهای مشخصی دارد. در حال حاضر این پرونده را به صورت گسترده و مفتوحه در وزارت خارجه و سایر نهادها پیگیری می‌کنیم و هرگونه اقدامی که لازم باشد برای احقاق حق شهدای خود و فردی که گروگان گرفته شده انجام خواهیم داد. فکر می‌کنم بتوانیم در سطوح بالاتر اقدامات رسمی و دیپلماتیک دیگری داشته باشیم و قطعاً اقدامات دیگری در صورت لزوم در این ارتباط با همکاری پاکستان انجام خواهیم داد و اجازه نمی‌دهیم که مرزهایمان تبدیل به جولانگاه تروریسم و اشرار شود و آنها مشکلاتی را برای هموطنان‌مان ایجاد کنند.»


قاسمی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه فرد گروگان گرفته شده نیز به شهادت رسیده است،‌ اظهار کرد: «من اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم در حال رایزنی و پیگیری اخبار هستیم، امیدواریم این خبر درست نباشد و این فرد در سلامت به سر ببرد.»


بحث دیپلماسی برای تروریست ها درست نیست


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا در مبارزه با تروریسم می‌توان از راه حل دیپلماسی استفاده کرد یا همچنان باید در مقابل آنها با سلاح ایستاد؟ گفت: «قدرت دیپلماسی قدرت بالایی است و می‌توان از آن در مقاطع مختلف و موضوعات مهم استفاده کرد. این یک اصل مسلم و بدیهی است و در همه نقاط جهان امری شناخته شده است.»


قاسمی افزود: «به هر حال وقتی صحبت از تروریست کور و تروریست‌هایی که برای‌ آنها جان انسان‌ها مطرح نیست، زبان زور و قدرت، پاسخگوی اقدامات ناجوانمردانه آن‌ها است، بنابراین بحث دیپلماسی برای تروریست‌ها درست نیست.»
بخشی از مشکلات با عربستان مربوط به حمله خودسرانه به سفارت آن کشور است


وی در پاسخ به سوالی درباره حمله عوامل خودسر به سفارت عربستان نیز گفت: «تهاجم به سفارت خارجی امری مذموم، محکوم و ناپسند است که توسط مقامات عالیرتبه و وزارت امور خارجه محکوم شد و از دستگاه قضایی خواستار پیگیری این پرونده شدند.»


این مقام وزارت امور خارجه تاکید کرد: «بخشی از مشکلاتی که بعد از آن در روابط با عربستان ایجاد شد ناشی از این اقدام خودسرانه و نسنجیده بود که باید پیگیری و نتیجه مشخص می شد.»


قاسمی یادآور شد: «پرونده نزد قوه قضاییه است. وزارت امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی و حفظ و توسعه روابط با کشورها بویژه کشورهای مسلمان و همسایه پیگیر پرونده است.»


وی اظهار امیدواری کرد روزی پرونده به انتها برسد و دقیقا مشخص شود. عوامل آن مجازات شوند و این درس عبرتی باشد تا دیگران خودسرانه کاری در سیاست خارجی و دیپلماتیک اقدامی نداشته باشند.


مسایل سیاست خارجی را به کف خیابان نیاوریم


قاسمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره طرح مباحث مربوط به برجام در مناظره‌های انتخاباتی و احتمال آسیب دیدن آن اظهار داشت: «افشای اطلاعات محرمانه بخصوص در عرصه سیاست خارجی در هر کشوری از جمله کشور ما جرم است. افشای اسناد و اطلاعات می‌تواند ضرور و زیان بسیاری برای امنیت کشور داشته باشد و این امر توسط هیچ کسی جایز نیست.»


وی خاطرنشان کرد: «ما علاقه‌مند هستیم که در رقابت‌های سیاسی که از گذشته وجود داشته و خواهد بود مسائل را بیاموزیم اما مسائل سیاست خارجی را به کف خیابان نیاوریم و مسائلی که می تواند به منافع مردم خدشه وارد کند آن را سوژه گفت وگوها و رقابت های سیاسی نکنیم.»


سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «برجام بحثی روشن است و به اندازه کافی درباره آن صحبت شده است؛ اجماع کلی در کشور وجود دارد که چه نتایجی داشته و شاید بهتر از آن ممکن نبود.»


قاسمی تصریح کرد: «امیدواریم همچنان در آینده گروه‌های سیاسی در حوزه سیاست خارجی و برجام ضمن حفظ انصاف و عدالت، خارج از چارچوب منافع ملی به موضوع نپردازند؛ البته انتقاد سازنده باید وجود داشته باشد اما در چارچوب حفظ منافع ملی و مصلحت کشور.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته