دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شافعی در نخستین کنفرانس بین‌المللی آب مجازی تهران تشریح کرد:

اقدامات اتاق بازرگانی ایران برای جلوگیری از هدر رفت آب

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: از زمانی که موضوع کشاورزی از سوی مجلس به اتاق بازرگانی ایران محول شد، اتاق دو اقدام اساسی را برای جلوگیری از هدر رفت آب انجام داده است.
کد خبر : 175275

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در این همایش با اشاره به نقش آب در اقتصاد کشور گفت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه در جهت توجه جدی به مقوله آب در طول سه سال گذشته اقدامات تاثیرگذاری را انجام داده است.


وی ادامه داد: پس از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار در سال 91 موضوع کشاورزی به اتاق بازرگانی پیوند خورد و اتاق ایران برای جبران مافات گذشته توجه و تمرکز جدی را بر مساله کشاورزی و مسائل مرتبط با آن گذاشت.


رئیس اتاق بازرگانی مشهد همچنین افزود: ‌بعد از تاسیس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در سال 89، قانونی در مجلس در دست بررسی بود که به چاه‌های غیر مجاز این امکان را می‌داد تا پروانه بهره‌برداری داشته باشند که اتاق با پیش‌بینی مناسب خود نسبت به آینده این مساله توانست با اقداماتی تاثیرگذار باعث جلوگیری از این اتاق نامیمون شود.


شافعی اضافه کرد: ‌از سوی دیگر در سال 91 طرحی در جمهوری اسلامی ایران به نام فدک مطرح شد که دو میلیون هکتار زمین را به زیر کشت کشاورزی و محصولات پر آب ببرد که با بررسی‌های انجام شده در مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب عواقب این کار نیز مشخص و با همکاری مسئولین دولتی این طرح نیز متوقف شد، علاوه‌بر آن این مرکز یک کنفرانس نیز برگزار کرد که منتهی به تفاهم‌نامه‌ای برای اثرگذاری در تعادل‌بخشی آب کشور و موضوع اقتصاد سبز شد.


وی با اشاره به اهمیت اقتصاد سبز تاکید کرد: اقتصاد سبز به عنوان یک حرکت مثبت در بخش خصوصی نام برده می‌شود که در آینده تاثیرگذاری خود را به مراتب نشان خواهد داد. این طرح که با همکاری وزارت جهاد، سازمان برنامه‌ و بودجه و همچنین وزارت امور خارجه به صورت جدی دنبال می‌شود تا اقتصاد کشور در بخش کشاورزی به اهداف مورد نظر خود دست یابد.


وی افزود:‌ کشور ما از منظر آبی وضعیت خوبی ندارد و آب مجازی در وضعیت اقتصادی امروز ناپیدا بوده اما ناگفته نماند که اثرگذاری این مساله در اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند به اقتصاد پایدار، تجاری، توسعه متوازن کشور نقش بالایی را ایفا کند.


وی در پایان با اشاره به برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی در خصوص آب مجازی گفت: پیشنهاداتی مطرح است تا این کنفرانس به صورت سالیانه در سطح بین‌المللی برگزار شود که ابتدا کشور هلند پذیرفته که جلودار این حرکت باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته