دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1396 - 10:49
وزیر نفت اعلام کرد:

معافیت‌های مالیاتی بلند مدت برای پتروشیمی‌های ایران

وزیر نفت گفت: دولت از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در صنعت پتروشیمی حمایت می‌کند که از جمله این موارد می‌توان به معافیت‌های مالیاتی بلند مدت از این صنعت در کشور اشاره کرد.
کد خبر : 173667

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم افتتاح سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران با بیان این مطلب گفت: علاوه‌بر این دولت باید به نکاتی توجه کند که از جمله آنها می‌توان به مساله اشتغال اشاره کرد.


زنگنه ادامه داد: هر بخشی از اقتصاد کشور در زمینه اشتغال‌زایی باید فعالیت‌های لازم را انجام دهد، البته در اینجا منظور ایجاد اشتغال واقعی است، بنابراین با سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی می‌توان در اشتغال رونق ایجاد کرد.


وی به لزوم گسترش مالکیت عمومی در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و افزود: مردم در سطوح وسیع‌تری باید در طرح‌های پتروشیمی احساس مالکیت کنند علاوه‌بر آن سهام‌داران نیز باید سود لازم را از این طرح‌ها ببرند.


وزیر نفت گفت:‌ شرکت پتروشیمی همچنان وظیفه کمک به ایجاد زیربناهای لازم در این صنعت مانند یوتولیتی، خطوط انتقال خوراک،‌آماده‌سازی مکان‌های جدید پتروشیمی و ... را برعهده خواهد داشت.


وی یکی دیگر از سیاست‌هایی که تاکنون توجه کافی به آن صورت نگرفته تکنولوژی‌های روز دنیا دانست و افزود: با توجه به این تکنولوژی‌ها می‌توان زنجیره پایین دستی را نیز تکمیل کرد و برای رونق این بخش تخفیف 20 درصدی خوراک برای این واحدها در نظر گرفته شده است.


وی به لزوم سرمایه‌گذاری برای فعال کردن زنجیره‌های پایین دستی صنعت پتروشیمی نیز اشاره کرد و ادامه داد: باید بتوانیم به شرط تامین تقاضای داخلی مشکل را حل کنیم زیرا تنها صادرات فرآورده‌های اصلی نمی‌تواند هدف باشد بلکه تبدیل این محصولات به کالاهای نهایی اهمیت ویژه‌ای دارد.


زنگنه ادامه داد: در این خصوص توسط بخش خصوصی حرکت‌های ارزشمندی انجام شده که بسیار امید بخش است و در زمینه خوراک نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.


وی آینده صنعت پتروشیمی ایران را روشن دانست و گفت:‌ با به ثمر نشستن برجام باید منتظر جهش جدید صنعت پتروشیمی باشیم.


رشد 10 درصدی تولید صنایع پتروشیمی در سال گذشته


وزیر نفت در ادامه این مراسم افزود: سال گذشته با تامین خوراک بیشتر برای صنایع پتروشیمی رشد 10 درصدی ارزش وزنی در تولید این صنعت را شاهد بودیم.


به گفته وزیر نفت، ایران از سال 95 تا پایان دولت یازدهم میزان تولید را 8 میلیون تن افزایش داده و روند رشد این صنعت در سال 96 نیز ادامه‌دار خواهد بود.


وی با اشاره به جهش اول صنعت پتروشیمی در سال 76 افزود: دولت در آن جهش نقش اساسی را ایفا کرد اما برای ثبت جهش جدید در صنعت پتروشیمی نقش بخش خصوصی است که پررنگ است و دولت نقش راهبردی را در این زمینه داراست.


وی مهم‌ترین بحث پتروشیمی را بحث تامین خوراک دانست و گفت:‌ برای تامین مستمر خوراک طرح‌هایی تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به عرضه گسترده نفتا در منطقه عسلویه اشاره کرد.


زنگنه به مجتمع‌های پالایشی سیراف نیز اشاره‌ای کرد و افزود: این مجتمع‌ها روزانه 450 هزار بشکه میعانات گازی دریافت می‌کنند و قادرند سالانه 11 میلیون تن نفتای شیرین و سبک عرضه کنند.


وزیر نفت با دفاع از قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها ادامه داد: قیمت این خوراک و میزان تخفیفات در این زمینه کاملا روشن است و باید توجه شود که منافع بلند مدت قربانی منافع کوتاه مدت نشود.


وی افزود: قیمت‌های اعلام شده کاملا رقابتی است و حاشیه سود مناسبی را تضمین می‌کند.


به گفته زنگنه در برنامه ششم توسعه 40 میلیارد دلار طرح پتروشیمی تعریف شده است که تامین این منابع از محل سرمایه‌های داخلی کار سختی است و بنابراین توجه به سرمایه‌گذاری خارجی از محل پرداخت تسهیلات مالی و یا سرمایه‌گذاری مستقیم در دستور کار قرار دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته