دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تکلیف واردات گندم هنوز مشخص نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره کاهش 8.5 برابری واردات گندم به کشور در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته توضیح داد.
کد خبر : 17256

علی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه هنوز واردات گندم به کشور آغاز نشده‌است، گفت: تکلیف واردات گندم هنوز از سوی دولت و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ نشده و ما همچنان درگیر خرید تضمینی و داخلی گندم از کشاورزان هستیم.


وی افزود: واردات گندم پس از پایان خرید تضمینی و مشخص شدن میزان نیاز انجام می‌شود که با توجه به مناسب بودن ذخایر، امسال نیاز چندانی به واردات گندم به کشور نداریم.


قنبری تصریح کرد: در حال حاضر خرید تضمینی گندم از کشاورزان به خوبی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در بحرانی‌ترین وضعیت، امسال حداکثر 2 میلیون تن واردات گندم داشته باشیم.


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ادامه داد: واردات گندم عمدتا از کشورهای روسیه، قزاقستان، اوکراین، آلمان، استرالیا، کانادا و آمریکا انجام می‌شود، چرا که کیفیت محصول این کشورها مطابق با استانداردهای مورد تائید کشومان است.


وی درباره میزان خرید تضمینی گندم نیز اظهار کرد: تاکنون 900 هزار تن گندم به ارزش یک هزار میلیارد تومان با عاملیت بانک کشاورزی خریداری و بهای آن نیز به صورت روزانه به کشاورزان پرداخت شده‌ است.


قنبری درباره ممنوعیت کشت گندم در برخی استان‌ها به علت محدودیت منابع آبی نیز گفت: در هیچ استانی محدودیت کشت این محصول وجود ندارد. البته امکان دارد در برخی مناطق سازمان‌های جهاد کشاورزی استان سیاست کنترل یا محدودیت کشت را اعمال کنند.


وی قیمت خرید تضمینی گندم معمولی از کشاورز را در هر کیلو هزار و 155 تومان و گندم دوروم را هزار و 188 تومان اعلام کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها میزان تولید گندم در سال جاری به 11 میلیون تن می‌رسد که از این میزان 8 میلیون تن خرید تضمینی و باقی برای تامین بذر و نیازهای خودمصرفی کشاورزان و روستائیان صرف می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته