دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وابستگی به واردات گندم چه خطراتی دارد/ آیا واردات گندم هم دستان پشت پرده دارد؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم با رقم بالاتری به تصویب می‌رسید قطعاً نیاز به واردات این محصول استراتژیک کاهش پیدا می‌کرد.
کد خبر : 598823
برداشت محصول گندم از مزرعه تحقيقاتي-آموزشي واحد بجنورد

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، سال ۸۳ ایران برای اولین بار در تولید گندم خودکفا شد. دیگر برای مصرف کشور نیاز به واردکردن گندم نبود. صادق خلیلیان نیز در سال ۱۳۸۹ اعلام کرد برای دومین بار در تولید گندم خودکفا شدیم و امسال واردات گندم به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.


علی‌قلی ایمانی نایب‌رئیس بنیاد ملی گند مکاران ایران اعلام کرد تاکنون حدود چهار و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری‌شده و تنها ۱۰ درصد گندم سطح کل کشور باقی‌مانده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل خرید ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شود.


ایمانی در پاسخ به اینکه چه میزان گندم برای تأمین نیاز کشور نیاز است، گفت: در سال گذشته ۸.۸ تا ۹ میلیون تن گندم از تولید شد به همین میزان هم برای تأمین نان کشور نیاز است اما درمجموع با احتساب نیاز بخش صنعت و شیرینی ۱۱ میلیون تن گندم باید وجود داشته باشد.
به گفته این مسئول، تولید گندم امسال ۳۰ درصد خسارت‌دیده که بیشتر به دلیل خشکسالی بوده است.
وی بابیان اینکه تولید کشاورزان بیشتر از آن چیزی است که به مراکز خرید دولتی تحویل داده‌شده است، اضافه کرد: بخشی از این گندم کشاورزان مستقیم از سوی کارخانه‌ها خریداری‌شده که در سامانه دولتی ثبت‌نشده است ضمن اینکه بخشی از گندم هم در انبار کشاورزان به‌عنوان بذر ذخیره‌شده و با توجه به مشکلی که سال گذشته در تأمین بذر وجود داشت، امسال میزان بیشتری ذخیره کردند همچنین بخشی از کشاورزان هم به امید اینکه قیمت در آینده بالاتر می‌رود در انبارها نگه داشتند.


نایب‌رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران پیش‌بینی کرد که کل تولید امسال ۹ میلیون تن باشد این در حالی است که سال گذشته ۱۳ میلیون تن کل تولید گندم کشور بود.


اما بسیاری از گندم‌های تولیدی در داخل کشور روی دست کشاورز می‌ماند و خوراک دام‌ها می‌شود. پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی، گفت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم با رقم بالاتری به تصویب می‌رسید قطعاً نیاز به واردات این محصول استراتژیک کاهش پیدا می‌کرد. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پیشنهاد من در جریان اصلاح قانون خرید تصمینی گندم برای خرید این محصول قیمت ۷ هزارتومانی بود، ادامه داد: مقررشده بود که محصولات اساسی تولیدی در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نیز مشمول اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی شوند که متاسفانه این موضوع رعایت نشد.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری باعث شد تا گندم به میزان کافی تولید و خریداری نشود، عنوان کرد: انحراف از مسیر خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت جهانی گندم طی روزهای اخیر باعث خروج ارز بیشتر از کشور شده است و تصمیمات اتخاذشده در این حوزه آسیب تولیدکنندگان داخلی و اقتصاد کشور را به همراه دارد.


وی بابیان اینکه نیاز کشور به محصولی مانند گندم باید به‌موقع از بازارهای جهانی تأمین شود تا شاهد بروز مشکلات فعلی درزمینهٔ امنیت غذایی نباشیم، گفت: تاکنون حدود ۷۰۰ هزار تن گندم از بازارهای جهانی خریداری‌شده است اما با توجه به کاهش میزان خرید تضمینی این محصول استراتژیک به واردات بیشتری نیازداریم.


نماینده مجلس در حالی خرید قیمت تضمینی گندم را ۷ هزار تومان اعلام می‌کند که در حال حاضر مبلغی که از کشاورز تهیه می‌شود کمتر از شش هزار تومان می‌باشد.


با توجه به افزایش قیمت ارز و قیمت گندم در بازارهای جهانی واردکردن آن با توجه به اینکه بسیاری از تولیدات داخل ما دور ریخته می‌شوند این عمل بسیار نادرست است و اصل مزیت نسبی هم رعایت نمی‌شود. در سال‌هایی میزان تولید گندم از نیازهای مصرفی هم بالاتر بوده و صادرات گندم می‌توان یکی از قدم‌ها برای رهایی از اقتصاد نفتی باشد.


ایا واردات گندم در انحصار چند نفر است؟


موسوی لارگانی رئیشس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه خوراک دام و طیور به‌موقع به دامداران و مرغداران ارائه نمی‌شود، افزود: این موضوع سبب افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ شده و متاسفانه واردات برخی از کالاهای اساسی و اقلامی چون گندم و ذرت که می‌تواند در سفره مردم نقش‌آفرین باشد دست مافیا بوده یعنی تنها یک نفر می‌تواند گندم یا ذرت به کشور وارد کند که این موضوع سبب شده فشارها بیشتر شود.


خطر وابستگی به واردات گندم چیست؟


شاید برخی از مسئولان بر این باور باشند که قیمت تمام‌شده گندم با ارز ۴۲۰۰ ارزان‌تر از گندم تولید داخل است و باید گندم همان ۴ هزار تومان از کشاورز خریداری شود، اما باید این خطر را هم گوشزد کنیم که در کنار رانتی که ارز ۴۲۰۰ به وجود می‌آورد ازآنجایی‌که قیمت گندم در کشورهای همسایه کیلویی ۹ هزار تومان است این قیمت پایین گندم در کشور باعث قاچاق معکوس گندم می‌شود و زیان‌های زیادی را در پی خواهد داشت.
 
یکی دیگر از خطرات حمایت نکردن از کشاورز، کاهش تمایل به تولید و وابستگی بیشتر این کالای استراتژیک به واردات را به همراه خواهد داشت. پس به نظر می‌رسد در شرایطی که انتقادهای فراوانی درباره نرخ خرید تضمینی گندم به میزان هر کیلو ۴ هزار تومان مطرح‌شده، بهتر است دوباره ارزیابی شود و با بررسی دقیق‌تر و به دست آوردن قیمت تمام‌شده گندم، نرخی برای خرید تضمینی در نظر گرفته شود که کشاورز را به ادامه کار تشویق کند.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته