کسب رتبه برتر دانشآموزان دختر سما در جشنواره جابر بن حیان از بین 800 طرح پژوهشی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، طرح تحقیقاتی واکنش شیمیایی کف داغ که به همت دانش آموزان یاسمین محرر، غزال محققی، فرناز زراعت طلب، ستاره نقره کار و پرنیان غفاری با هدایت و راهنمایی زهرا بای معلم پایه سوم به جشنواره جابربن حیان منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران ارائه شد، توانست نظر کارشناس این منطقه را به خود جلب کرده و رتبه نخست را از آن خود کند.
زهرا بای معلم و راهنمای دانش آموزان در باره طرح پژوهشی واکنش شیمیایی کف داغ گفت: «موضوع انتخابی به پیشنهاد یکی از دانش آموزان کلاس بود که وقتی واکنش خمیر مایع و بکینگ پودر را در کپک نان دیده بود، سوالات زیادی برایش پیش آمده بود. نهایتا تصمیم گرفتیم واکنشهای جالب را آزمایش کنیم. از مواد بیخطر شروع کردیم تا به واکنش جالب کف داغ رسیدیم و نتیجهای که گرفتیم این بود که میتوان از کف این واکنشها در مصارف صنعتی و دارویی و شست و شو استفاده کنیم.»
طرح بیشنه نور نیز از دیگر طرحهای پژوهشی ارائه شده از سوی دانش آموزان ویانا بنائی، شایلین اربابی، سارینا سعید آبادی و آرمینا اشجع با هدایت و راهنمایی مریم اسدی آموزگار پایه دوم به این جشنواره بود.
مریم اسدی در باره طرح پژوهشی بیشه نور که به بررسی سایر جانداران مطرح شده در قرآن میپردازد، گفت: «با توجه به علاقه دانش آموزان به قرآن و داستانهای قرآنی و فطرت خداجوی آنها و نیز به با توجه به اینکه اینگونه مباحث در کلاس درس مطرح شد و دانش آموزان علاقه نشان داده بودند، تصمیم برآن شد حیواناتی که در قرآن آمدهاند را طبقه بندی کنیم.»
وی افزود: «به کمک اولیای دانشآموزان، سورهها و آیات را در قرآن جستجو کردیم و در کلاس با دانش آموزان به گروههای پستانداران، خزندگان، پرندگان، دوزیستان، حشرات دسته بندی کردیم . در نتیجه به این مهم رسیدیم که بردن نام حیوانات در قرآن برای بیان حیوانشناسی نیست بلکه برای تذکر دادن نعمتها و ترغیب به عمل تعقل و خداشناسی است.»
این دو طرح توانست در یک رقابت فشرده از میان 162مدرسه و بیش از 800 طرح پژوهشی رتبه نخست منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران را از آن خود کند.
انتهای پیام/