دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گشتی در مارک‌فروشی‌‌های بازار تهران

اعتبار برندهای جهانی، در پاچنار کیلویی‌ معامله می‌شود

چند سالی است تب «مارک پوشی» میان جوانان ایرانی رواج پیدا کرده و پول‌های زیادی برای خرید لباس‌های مارک دار پرداخت می‌شود. غافل از اینکه بسیاری از این مارک‌ها در بازار پاچنار به شکل عمده خرید و فروش می‌شوند.
کد خبر : 17190

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، برخی جوان‌ها این روزها حاضرند برای خرید یک شلوار جین که نام ترکیه یا انگلیس را با خود به یدک می‌کشد تا چند برابر یک شلوار ایرانی هزینه کنند. اما آیا واقعا همه لباس‌ها و اجناسی که به نام اصل خارجی و مارک دار در مغازه‌ها به وفور یافت می‌شوند، اجناس اصل هستند؟


پاسخ این پرسش‌ را می‌توان به راحتی در راسته بازار پاچنار تهران یافت. راسته‌ای که در آن با فروش انواع مارک‌های کاغذی، چرمی، کائوچوئی و پلاستیکی، یک پیراهن و شلوار ایرانی به یک جنس خارجی مارک دار تبدیل می‌شود. مارک‌هایی که مشتریان و دوستداران استفاده از اجناس خارجی و را جادو می‌کند.



در راسته «کیلویی‌ها» بازار پاچنار مغازه‌های بی‌شماری را می‌توان دید که به فروش انواع مارک‌های خارجی آن هم به صورت رولهای متری اقدام می‌کنند.


مارک‌هایی نظیر دی اند جی، لی، دیزل، نایک، آدیداس، گپ، بوس، لی فورگ، دابر و... که هر کدام بین 75 تا 550 تومان قیمت دارند، ولی نصب هر کدام از آنها به یک لباس می‌تواند قیمت آن را ده‌ها برابر افزایش دهد.


خبرنگار آنا برای بررسی بیشتر موضوع به مغازه‌ای رفت که سر در آن با حروف درشت نوشته شده‌است: "سفارش انواع مارک، لیبل و اتیکت پذیرفته می‌شود".



فروشنده این فروشگاه آلبومی از انواع مارک‌های تولیدی خود تهیه و برای دریافت سفارش در اختیار مشتری قرار می‌دهد تا فرد سفارش دهنده علاوه بر رویت انواع مدل‌ها از قیمت‌ آنها هم مطلع شود.


محمدیان با بیان اینکه سفارش‌های کم تر از 5 هزار عدد پذیرفته نمی‌شود، گفت: انواع مارک های مشابه خارجی و معتبر به تناسب میزان هزینه پرداختی وجود دارد.


این فروشنده معیار تعیین قیمت انواع مارک‌های پارچه‌ای را طول و عرض و میزان نخ رنگی بکار رفته در آن عنوان و اظهار کرد: قیمت مارک‌های پارچه‌ای که عموما برای لباس‌های زنانه و نسبتا گران به کار می‌روند، از 60 تا 300 تومان و گاهی تا 550 تومان متغیر است.


یکی دیگر از فروشندگان مغازه‌ مارک‌فروشی که عمدتا مارک‌های کاغذی و چرمی را عرضه می‌کند در پاسخ به این پرسش که چه کسانی بیشتر خریداران مارک‌های کیلویی و تقلبی هستند، به خبرنگار آنا گفت: بیش‌تر مشتریان ما مغازه‌داران و بنکداران مناطق فرمانیه و پاسداران هستند که با خرید پوشاک ایرانی اما با کیفیت و الصاق مارک‌های تقلبی، آنها را به اسم پوشاک اصل خارجی به مردم می‌فروشند.


سلطانی با بیان اینکه 90 درصد پوشاک مارک‌دار و خارجی عرضه شده در مغازه‌های سطح شهر تقلبی هستند، افزود: اگر قرار باشد یک شلوار اصل خارجی آن هم از نوع مارک‌دار به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد، یقینا قیمتی کم‌تر از یک میلیون و 200 هزار تومان نخواهد داشت.


او تصریح کرد: از آنجا که مردم علاقه زیادی به استفاده از لباس و اجناس خارجی دارند، بنابراین تولیدکننده داخلی پوشاک خود را با مارک خارجی به فروش می‌رساند، چرا که در صورت عرضه تولید خود با نشان ایرانی در واقع تا حد زیادی شانس فروش کالای خود را از دست داده است.



به گفته این فروشنده، قیمت تمام شده تولید شلوارهای جین ایرانی در طرح و مشابه نمونه خارجی حدود 50 تا 60 هزار تومان است، اما با چسباندن مارک تقلبی می‌توان آن را با قیمتی معادل 200 تا 280 هزار تومان به فروش رساند.


بنابر اظهارات فروشندگان مارک‌های خارجی بازار پاچنار، در حالی که در تمام دنیا مارک‌ها و اجناس مارک‌دار گران‌قیمت هستند، اما در ایران این مارک‌ها به صورت کیلویی تهیه و بر پوشاک صدرصد ایرانی چسبانده می‌شوند تا مشتریان ایرانی هم به خیال خودشان جنس مارک دار بپوشند.


گزارش از الهام نرجه‌پور


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب