ایازی: برخی ابعاد شخصیتی آیتالله هاشمی مغفول مانده است/ متأسفانه درباره تفسیر راهنما کم کار شده است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، آیتالله سیدمحمدعلی ایازی در همایش دیدبان اعتدال که صبح امروز از سوی حزب کارگزاران سازندگی در سالن همایشهای رازی برگزار شد، با اشاره به جایگاه قرآن در اندیشه آیتالله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: آیتالله هاشمی سالها در حوزه قم تحصیل کرد و شاگرد امام(ره) بود و با وجود دغدغههای سیاسی و اجتماعی، در حوزه علم و قرآن نیز تحقیقات و تألیفاتی داشت و مجله "مکتب تشیع "را با سه نفر از همراهانش منتشر میکرد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه «امروز کسانی را داریم که با چند سال تحقیق، خود را آیتالله مینامند»، تصریح کرد: آیتالله هاشمی با وجود سالها تحقیق و تألیف، علمیت خود را نشان داد ولی تفاخری هم نمیورزید. در این موضوع میتوان به تفسیر راهنما در 20 جلد و تفسیر موضوعی در 33 جلد اشاره کرد. این تفاسیر که دغدغه ایشان بود را قبل از انقلاب و در آستانه پیروزی انقلاب انجام دادند یعنی در زمان تئوریزه کردن انقلاب این کار را انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: ایشان در آخرین زندان خود پیش از انقلاب به این فکر افتاد که تفسیر راهنما را بنویسد. آنچه که امروز به صورت دستنویس شاهدش هستیم 22 دفتر دستنویسی است که ایشان پس از نماز صبح مینوشتند. این 22 دفتر بعدها به شکل کنونی تدوین شد و براساس آن کار، کارهای دیگری هم صورت گرفت.
ایازی درباره تفاسیر آیتالله هاشمی گفت: این تفاسیر برخاسته از اندیشهای بود که متفکران ما به عنوان بازگشت به قرآن آن را مطرح میکردند. درباره اندیشه بازگشت به قرآن دو تلقی وجود دارد؛ در تلقی اول، بازگشت به مسائل صوری قرآن مانند حفظ و قرائت قرآن، مسابقه قرآن و چاپ رنگارنگ قرآن است که ربطی به شناخت و عمل پیدا نمیکند. تلقی دوم، معرفی آموزههای قرآن به جامعه و مأنوس کردن مردم با قرآن است تا دستورالعملهای قرآن را به شکل قانون اساسی درآورد. این مسأله متفکران ما درخصوص بازگشت به قرآن بوده است.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مهمترین ویژگی تفسیر هاشمی بُعد اجتماعی این تفسیر است. آیتالله هاشمی در کنار تفسیر مسائل اعتقادی به مسأله حقوق و کرامت انسان و عدالت اجتماعی هم توجه داشت.
وی گفت: قرآن دستوراتی مانند عدالت و کرامت انسان را مطرح میکند و مسأله مهمتر که میتواند پایه عدالت و کرامت باشد، آزادی است چون تا آزادی نباشد عدالت و کرامتی هم در کار نیست. این آموزههایی است که خداوند در قرآن مطرح کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برجسته بودن ابعاد اجتماعی تفسیر هاشمی نشان از دغدغههای ایشان است، متأسفانه درخصوص تفسیر راهنمای ایشان کم کار شده است و این در حالی است که این تفسیر با زبان معیار و ساده نوشته شده است.
وی در بخش دیگری از این سخنرانی از نظام بانکداری انتقاد کرد و گفت که میشود با بازنگری جدی در این حوزه و توجه به آیات قرآن و علم فقه، مجدد قوانینی برای کارآمدی بیشتر بانکداری اسلامی تنظیم کرد.
انتهای پیام/