دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ویلاسازی در شمال، قیمت آبمیوه را افزایش داد

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه با اشاره به افزایش قیمت آبمیوه در سال گذشته گفت: کاهش تولید محصولات باغی به دلیل فروش باغات و تبدیل آنها به مناطق مسکونی و تجاری، صنعت تولید آبمیوه کشور و آینده تولید آن را تهدید می‌کند.
کد خبر : 17096

ولی‌الله داوود آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه افزایش قیمت میوه در سال گذشته موجب شده است تا نرخ آبمیوه و کنسانتره دو بار افزایش پیداکند، گفت: البته مجموع این افزایش قیمت‌ها بیش از 20 درصد نبود.


وی افزود: میوه‌های که تبدیل به آبمیوه می‌شوند در تمام طول سال عمل نمی‌آیند و از این رو به صورت طبیعی قیمت انواع آبمیوه بالاست.


داوودآبادی با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف آبمیوه در کشور مربوط به آب پرتقال است، اظهارکرد: اگر قیمت زمین در کشور به طرز عجیب و غریب بالا نمی‌رفت و در نتیجه باغداران به فکر فروش و تغییر کاربری زمین‌های نمی‌افتادند، ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کنسانتره پرتقال در جهان بود.


وی با اعلام اینکه سالیانه 20 هزار تن کنسانتره و آبمیوه پرتقال در کشور مصرف می‌شود، گفت: با توجه به از بین رفتن بسیاری از باغات شمال، تنها 5 هزار تن از این نیاز در داخل کشور تولید و مابقی آن از کشور برزیل وارد می‌شود.


به گفته دبیر انجمن تولید و صادرکنندگان کنسانتره و آبمیوه ایران، انواع آبمیوه و کنسانتره پرتقال، انگور سفید و قرمز، آلبالو، انار، گریپ فروت، پوره هلو و هویج در داخل کشور تولید می‌شود.








با توجه به از بین رفتن بسیاری از باغات شمال، تنها 5 هزار تن از این نیاز در داخل کشور تولید و مابقی آن از کشور برزیل وارد می‌شود

وی با اشاره به بالارفتن قیمت میوه در طول سال تصریح کرد: با وجود اینکه 38 واحد تولیدی کنسانتره و آبمیوه در ایران وجود دارد،در حدود 20 کارخانه فعال در این بخش وجود دارد. به طور نمونه، به دلیل بالا بودن نرخ میوه‌ای نظیر گریپ فروت، تنها کارخانه تولید آبمیوه و کنسانتره این میوه فقط هر سه سال یک‌ بار تولید می‌کند.


داوودآبادی ادامه داد: ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی آبمیوه در کشور 120 تا 130 هزار تن است، ولی کل میزان تولید انواع آبمیوه بیش از 60 هزار تن نیست.


وی یکی از چالش‌های بزرگ در راه توسعه صنعت غذا، از جمله صنعت تولید آبمیوه در ایران، را به روز نبودن تولید محصولات کشاورزی و باغی دانست و اظهار کرد: سیستم کشاورزی ایران در بسیاری از جهات مدرن نشده است و به همین خاطر کشت و برداشت محصول در مزارع کشور آن طور که باید مقرون به صرفه نیست.


عضو هیات مدیره کانون صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه باید وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه یافتن کشاورزی در ایران به ایجاد زیرساخت برای کشاورزی بزرگ و مدرن اقدام کند، تصریح کرد: وقتی بیشتر زمین‌ها و مزارع کشور به لحاظ مساحت کوچک است، نمی‌توان انتظار داشت کشاورز کمباین، تراکتور و ماشین آلات بزرگ و پیشرفته بخرد.








ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی آبمیوه در کشور 120 تا 130 هزار تن است، ولی کل میزان تولید انواع آبمیوه بیش از 60 هزار تن نیست

وی افزود: در تمام کشورهای پیشرفته جهان کشاورزی محور و مادر توسعه اقتصادی است، در حالی که در کشور ما از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه موجود نیز در این بخش استفاده نمی‌شود و در برخی موارد حتی این ظرفیت‌ها با سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی از بین‌ می‌رود.


به گفته او، اگر روند تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی ادامه یابد، بسیاری از صنایع غذایی ایران یا برای تولید خود کاملا متکی به واردات مواد اولیه خواهند بود یا تعطیل می‌شوند.


دبیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره در پاسخ به این پرسش که تاچه اندازه از میوه‌های تازه و مرغوب برای تولید آبمیوه استفاده می‌شود، اظهار کرد: میوه‌های به کار رفته برای تهیه کنسانتره و آبمیوه تازه‌اند، ولی ارزان‌تر از نوع بسیار درشت و مرغوب هستند که معمولا فقط برای تازه مصرف کردن تولید می‌شوند.


داوودآبادی افزود: بیشتر میوه‌های مورد استفاده برای تهیه کنسانتره و آبمیوه از نوع ارزان و ریز ولی پرآب هستند که معمولا تمایل کمتری برای خرید و مصرف تازه‌خوری آن هست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته