دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توسعه طرح‌های عمرانی با احیاء همکاری نهادهای بین‌المللی

 در بند 12 سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری یکی از راه های  افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور را  استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای عنوان کرده است.
کد خبر : 168729

به گزارش گروه اقتصادی آنا از وزارت اقتصاد، بر همین اساس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایران به عنوان بخش دیپلماسی اقتصادی کشور به موازات به نتیجه رسیدن برجام فعال شد و دو ماموریت احیاء روابط دیپلماتیک با نهادهای بین المللی و حضور در نهادهای جدید بین المللی را در دستور کار خود قرار داد.
در این باره می توان به از سرگیری مجدد همکاری ها میان جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی پس از حدود 10 سال وقفه ، برقرار مجدد ارتباط با بانک توسعه اسلامی و عضویت در نهادجدید بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا اشاره کرد.


همکاری نظام اقتصادی ایران با موسسات و نهادهای مالی بین المللی که در جریان تحریم های ظالمانه قطع شده بود به عنوان یکی از مهم ترین عواقب نظام تحریم ها، ضربات جدی ایی به اقتصاد کشور وارد کرد به نحوی که بر اساس محاسبات انجام گرفته آثار مخرب تحریم حتی باتحقق نرخ رشد 8 درصد نیز تا سال 1404 برطرف نمی شود. از این رو وزارت اقتصاد در اقدامی سریع و به منظور تحقق اهداف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه و رسیدن به نرخ رشد 8 درصد تمام توان خود را برای احیاء روابط کشور با نهادهای بین المللی و استفاده از ظرفیت های موجود در این نهادها برای رفع تنگناهای مالی و محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور به کار برد.


سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی ایراندر این راستا با اعزام نیرو، مکاتبات سریع وتدوین سند همکاری توانست علاوه بر امکان جذب میلیارد ها دلار برای ایران در حوزه همکاری با نهادهای بین المللی با ارسال لیستی از پروژه های اولویت داربرای بانک توسعه اسلامی امکان جذب اعتبار مورد نیازرا برای سال های 2017 لغایت 2019 میلادی فراهم کند.
همچنین این وزارت خانه توانست دراین مدت با توسعه همکاری ها و در نهایت میزبانی هیاتی از بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا در ایران و بازدید از چهار استان کشور، تسهیلاتی در حوزه های آبرسانی و فاضلاب به ارزش حدود 600 میلیون دلار برای پروژه های آب و فاضلاب استان های گیلان، خراسان رضوی و کرمانشاه را تصویب کند که به زودی این طرح ها اجرا خواهد شد و مردم این مناطق خواهند توانست از برکات این طرح های زیربنایی استفاده کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته