دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شرفی در گفتگو با آنا:

دیپلماسی‌ اقتصادی ایران در حد صفر است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: مهم‌ترین ضعف ایران برای حضور در بازارهای خارجی همچون کشور سوریه، دیپلماسی اقتصادی است.
کد خبر : 355555
شرفی.jpg

سهراب شرفی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصاد کلان گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران در حوزه خارجی به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر بسیار ضعیف است، گفت: تا زمانی که اقتصاد کشور از سیاست تبعیت می‌کند، نمی‌توان به حضور ایران در بازارهای بین‌المللی امیدوار بود.


وی با انتقاد از عملکرد ضعیف ایران برای حضور در بازارهای کشورهایی هم‌چون افغانستان و بوسنی و هرزگوین پس از جنگ گفت: در هر دوی این کشورها، ایران به‌لحاظ سیاسی و نظامی کمک فراوانی کرد اما از منافع اقتصادی مناسبی برخوردار نشد.


شرفی اضافه کرد: حتی مدیران دولتی برای جذب سرمایه‌های داخلی برنامه‌ای ندارند چه برسد به اینکه بخواهیم سرمایه کشور را به کشورهایی همچون سوریه منتقل کنیم.


رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: صدور نیروی انسانی و خدمات فنی مهندسی از سوی ایران به سوریه می‌تواند بسیار سازنده و مفید باشد اما احداث کارخانه در سوریه نمی‌تواند چشم‌انداز موفقی برای دولت ایران داشته باشد زیرا ممکن است مجدداً سوریه درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی شود و کنترل کارخانه احداث شده از دست ایران خارج شود.


شرفی با انتقاد از وابستگی دولت به پول نفت گفت: دولت در داخل کشور فقط منتظر وصول شدن پول نفت است به‌طوری‌که در شرایط کنونی نفت و مالیات برای دولت به دو منبع بزرگ درآمدی در داخل کشور تبدیل شده است و مدیران دولتی هیچ برنامه‌ای برای حضور و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در بازارهای خارجی همچون سوریه و کسب منفعت و سود لازم از این بازارها را ندارند.


وی تصریح کرد: اگر نگاهی به روابط تجاری ایران و چین داشته باشیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از کالاهایی که در بخش‌های مختلف اقتصادی وارد کشور می‌شوند ساخت چین است؛ به‌طوری‌که در شرایط کنونی چین بیش از 300 رایزن بازرگانی در ایران دارد اما ایران حتی یک رایزن بازرگانی هم در چین ندارد که همین موضوع موجب شده است تا ایران دیپلماسی اقتصادی ضعیفی به‌منظور حضور در بازارهای بین‌المللی و کشورهای مختلف داشته باشد.


انتهای پیام/4094/4083/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته