دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1394 - 15:00
در دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

ساروخانی: استادان دانشگاه شهروندان شهر دانایی هستند

پدر علم جامعه‌شناسی نوین ایران گفت: تمام کار اصحاب شهر دانش عشق به ایجاد انگیزه بالا در دانستن بیشتر است. تفاوت استاد دانشگاه با سایر کار‌ها این است که تولید دانش به واسطه دانشجویان بستگی به تلاش و عشق او دارد.
کد خبر : 16803

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، پروفسور باقر ساروخانی در مراسم گرامیداشت مقام استاد و جشن ولادت امیرالمومنین (ع) در دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب که با حضور دکتر پروین داداندیش سرپرست واحد تهران غرب به همراه معاونان و دیگر اعضای هیئت رئیسه و اساتید واحد تهران غرب برگزار شد، گفت: تقارن این ایام معنی بسیار مبارکی دارد. میلاد حضرت علی نیز به عنوان کتاب دانایی عالم این مناسبت‌ها را فرخنده‌تر می‌کند. دانستن و دانایی در ذات انسان است. از ابتدای تاریخ و در هر جای عالم انسان علاقه‌مند به دانستن بوده است.


پدر علم جامعه‌شناسی نوین ایران ادامه داد: در ایران باستان همواره تلاش بر این بوده تا انسان‌هایی ورای زمان تربیت شوند، به همین دلیل است که از آن دوران آثار ارزشمندی از افراد بزرگ به جا مانده است. در تاریخ ادیان مختلف ما شاهد این هستیم که ادیان خواست بالقوهٔ انسان در دانستن را به خواست بالفعل تبدیل می‌کنند. در دین مبارک اسلام نیز همیشه بر دانستن تاکید شده است. در سراسر قرآن کریم به ارزش دانش اشاره شده است.


وی افزود: خداوند متعال نیز به بندگان سفارش کرده است که فکر کنید. در آیه مبارک دیگری می‌فرماید که «آیا آنهایی که می‌اندیشند با آنهایی که نمی‌اندیشند برابر هستند؟» به همین دلیل اصحاب دانش بسیار ارزشمند در نزد همه هستند. از ویژگی‌های این افراد این است که به همهٔ علوم سر می‌زنند و در باب همهٔ مسائل اندیشه می‌کنند.








همیشه به دانشجویانم توصیه کردم درباره گفته‌های من فکر کنید. خداوند هم فرموده است که ابتدا در زمین و آسمان بیاندیشید و سپس بگویید آفرین به بهترین خلق کننده که خداوند یگانه باشد

پدر علم جامعه‌شناسی نوین ایران ادامه داد: در ۵۷ سالی که خدمت معلمی می‌کنم هرگز فراموش نکرده‌ام که کلاس باید زمینه‌ای برای شک کردن دانشجو درباره علم و دانایی من را فراهم کند. همیشه به دانشجویانم توصیه کردم درباره گفته‌های من فکر کنید. خداوند هم فرموده است که ابتدا در زمین و آسمان بیاندیشید و سپس بگویید آفرین به بهترین خلق کننده که خداوند یگانه باشد.


پروفسور ساروخانی تصریح کرد: از دیگر ویژگی‌های اصحاب دانش استغراق است. بسیاری از افراد به هر چیزی جز تحصیل مشغولیت دارند، در روزهای تعطیل هم در خدمت خانواده هستند. درس را فقط برای شب امتحان می‌خوانند. استغراق یعنی در هر لحظه و در هر جا که هستی مشغول آموختن باشی. خیلی از دانشمندان ما روال عادی زندگی خود حتی در سطح خوراک روزانه خود را نیز فراموش می‌کردند.


وی ادامه داد: اصحاب دانش با ویژگی‌هایی که ذکر شد محتوایی تولید می‌کنند که به وسعت جهان ارزش دارد. اینگونه است که یک کتاب در تمام تاریخ جاودانه خواهد ماند. شاهد این مثال فردوسی است که آنچه در قالب شاهنامه خلق کرده است امروز نیز در دستان ما است و فردا نیز در دست آیندگان خواهد بود. انسانی با این ویژگی‌ها نخواهد مرد.


پروفسور ساروخانی تاکید کرد: ما همواره باید در سطح خود شک کنیم، چرا که کار دانایی و علم بی‌انت‌ها است. در روزگار گذشته و زمانی که در مدرسه تدریس می‌کردم بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذراندم. همیشه سعی می‌کردم علاقه به تحصیل را در دانش آموزان ایجاد کنم. در ادامه نیز زمانی که در دانشگاه مشغول کار شدم همین روند را ادامه دادم. اگر اساتید دانشگاه توانستند علاقه دانشجویانشان را به دانستن بیشتر کنند در مسیر درست حرکت کرده‌اند در غیر این صورت اشتباه عمل کرده‌اند.


وی در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من تمام کار اصحاب شهر دانش عشق به ایجاد انگیزهٔ بالا در دانستن بیشتر است. تفاوت استاد دانشگاه با سایر کار‌ها این است که تولید دانش به واسطه دانشجویان بستگی به تلاش و عشق او دارد. بصیرتی که دانشجو می‌تواند داشته باشد با استاد او ارتباط مستقیم دارد.


معاون فرهنگی واحد تهران غرب نیز با تبریک ایام ولادت امیرالمومنین (ع) و گرامیداشت روز معلم و مقام استاد، گفت: تقارن این دو مناسبت گرامی و ارزشمند ما را بر آن داشت تا مراسمی را برای پاسداشت زحمات اساتید گرانقدر دانشگاه برگزار کنیم.


مستوره عزت‌زاده ادامه داد: برای برگزاری این مراسم دانشجویان و همکاران ما در واحد فنی و مهندسی واحد تهران غرب زحمات بسیاری کشیدند که نشانه قدردانی ما نسبت به تلاش‌های اساتید دانشگاه است.


عزت‌زاده افزود: امیدوارم تا بتوانیم گوشه‌ای از محبت‌های اساتید را در حد توان خود جبران کرده باشیم و این گردهمایی مبنایی برای گرامیداشت مقام اساتید در تمام طول سال باشد.


سپس دکتر داداندیش سرپرست واحد تهران غرب در مراسمی از مقام بلند استاد دکتر ساروخانی تقدیر و تشکر به عمل آورد و از چندین سال تدریس و ممارست این استاد در تربیت شاگردانی که هر کدام امروز از بهترین‌های عرصه ارتباطات به شمار می‌آیند قدردانی به عمل آورد.


از دیگر برنامه‌های همایش بزرگداشت مقام شامخ استاد گروه اجرای تواشیح کشوری ذکر، گروه موسیقی دستان و تصنیف خوانی استاد مخصوص بود که با استقبال حاضران در مراسم همراه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته