مدیریت استراتژیک رمز مانایی و پویایی سازمانهاست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر خلیل علیمحمد زاده عضو هیأت علمی دانشگاه در جمع روسا و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی همدان استان همدان با اظهار این مطلب که مدیریت استراتژیک یک وظیفه مهم و بلندپایه است، گفت: «از ویژگیهای این سبک مدیریتی توجه دقیق به توزیع منابع در سازمان و نگاه چندبعدی به پدیدههای مهم در سازمان و محیط است.»
وی مدیریت استراتژیک را فرایندی هماهنگ کننده بین منابع داخلی سازمان و فرصتهای خارجی آن توصیف و اظهار کرد: «در صورتی که استراتژیک فکر کردن و عمل کردن بهصورت یک عادت مدیریتی درآید، سازمانها در مسیر تحول مستدام قرار خواهند گرفت.»
علیمحمدزاده مدیریت را محور و قطب اداره جامعه خواند و افزود: «مهمترین کار در مدیریت، برنامهریزی و مهمترین کار در برنامهریزی، اتخاذ تصمیم است.»
این عضو هیات علمی دانشگاه، تصمیمگیری را دارای سه رکن، آگاهی از شرایط موجود و جمعآوری اطلاعات، استفاده از تجارب و وقایع گذشته و قدرت تحلیل و فهم آنها و نیز مشورت کردن بهمنظور روشن شدن واقعیتها و کسب نظر اجماع آگاهان و دانایان در آن زمینه ذکر کرد.
وی گفت: «اگرچه ملاحظات جهانی بهطور مجازی بر روی تمام تصمیمات استراتژیک اثر میگذارند و تجارت الکترونیک از ابزارهای حیاتی در این نوع مدیریت است، لکن محیط طبیعی، موضوع مهم استراتژیک است.»
این استاد دانشگاه با اشاره به این مطلب که امروزه بیش از هر زمان دیگری اداره امور سازمانهای مختلف وابسته به مدیریت استراتژیک است، گفت:« تدوین استراتژیها، اجرای استراتژیها و ارزیابی آنها سه مرحله مهم در مدیریت استراتژیک است»
علیمحمد زاده منظور از اجرای استراتژیها را، بسیج کارکنان و مدیران برای به عمل درآوردن استراتژیهای تدوینشده، اعلام کرد و گفت: «اجرای استراتژیها مستلزم توسعه فرهنگی است که در آن محتوی برنامهها تقویت میگردند، ساختار اثربخش سازمانی پیریزی میشوند، تلاشهای بازاریابی معلوم میشوند، سیستمهای اطلاعاتی به وجود آمده و مورداستفاده قرار میگیرند، بودجهبندی صورت میگیرد و بین عملکرد سازمان و جبران خدمات کارکنان رابطهای معقول برقرار میشود.»
وی فعالیتهای عمده در جریان ارزیابی استراتژیها را شامل بررسی عوامل داخلی و خارجی که پایه و اساس استراتژیهای کنونی هستند، محاسبه و سنجش عملکردهای واقعی و اقدامات اصلاحی، عنوان کرد و گفت: «ارزیابی استراتژیک از آنرو قابل اهمیت فوقالعاده است که هرگز موفقیت امروز سازمان، ضامن موفقیت در آینده نیست و سازمانهایی که مغرور و محصور وضعیت کنونی خود باشند و آیندهبینی لازم را نداشته باشند، محکوم به فنا هستند.»
علی محمدزاده کار اصلی مدیریت استراتژیک را در مرحله اول، نگاه به سازمان از زاویه رسالت سازمانی ذکر و اظهار کرد: «در همین مرحله ارزشهای سازمان، دورنما و اهداف سازمانی نیز تدوین میشوند.»
وی یکی از بخشهای مهم در مرحله تدوین استراتژیها را تحلیل محیطی دانست و گفت: «در تحلیل محیط خارجی، فرصتها و تهدیدها و در تحلیل محیط داخلی، قوتها و ضعفها در کانون توجه قرارگرفته و فهرست میشوند.»
معاون آموزشی واحد پزشکی تهران، جایگاه استراتژیها را در سطح پایین تر از سیاستهای کلی و نیز جایگاه سیاستها را در سطح پایین تر از استراتژیها اعلام کرد و افزود: «سیاستها همان استراتژیها هستند که در زمان معین اجرا میشوند. بهعبارتدیگر به کمک سیاستها، دو مرحله تدوین و اجرای استراتژیها به همدیگر پیوند مییابند.»
وی ادامه داد: «در سطح پایین تر از سیاستها، تاکتیکها یا راهکارها قرار دارند که روشهای بهکارگیری ابزارها تلقی میشوند.»
این مسئول با اظهار این نکته که مدیران اصلی استراتژیک، مدیران ارشد سازمان هستند، گفت: »در سازمانهای بزرگ و پیچیده مانند دانشگاه آزاد اسلامی، باید مدیران استراتژیک هم در بالا و هم در پائین سلسلهمراتب مدیریت قرار گیرند.»
علی محمدزاده اضافه کرد: «برای آنکه فرایند اداره استراتژی به خوبی جریان پیدا کند، باید کسانی که برنامهها را اجرا میکنند، همانها برنامهها را طراحی و تدوین کرده است.»
وی با اعلام این مطلب که استراتژی ستها در سازمانها عنوانهای مختلف شغلی مانند مدیرعامل و رییس هیات مدیره و … دارند، بیان کرد: «روسای دانشگاهها، روسای دانشکدهها و مدیران گروههای آموزشی در دانشگاهها به کرسیهای استراتژیک تکیه دادهاند و دارای سه مسئولیت اصلی، شامل ایجاد یک بستر برای تحول، ایجاد تعهد و احساس مالکیت در سازمان و نهایتاً ایجاد توازن بین ثبات و نوآوری است.»
وی که در کارگاه دو روزه مدیریت استراتژیک و در جمع مدیران واحدهای دانشگاهی استان همدان، مباحث خود را با مشارکت فکری اساتید و صاحبنظران حاضر در جلسه پیش میبرد، گفت: «در سازمانی که برای تصمیمگیری از روش مبتنی بر مدیریت استراتژیک استفاده میشود، منابع سازمان یعنی منابع مالی، فیزیکی، انسانی و فنآوری باید برای اولویتهایی که بهوسیله اهداف سالیانه تعیینشدهاند، تخصیص یابند.»
در افتتاحیه این کارگاه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، سه مؤلفه محدودیت منابع، فضای رقابتی و تغییرات پرشتاب شرایط محیطی را لازمه انجام مدیریت استراتژیک دانست و اظهار کرد: «واحدهای دانشگاهی استان با رصد شرایط باید سازمان دانشگاه را در برنامهریزی به سوی وضعیت مطلوب یاری کنند.»
سعید جامه بزرگی به حضور مدیران ارشد دانشگاهها در کارگاه مدیریت استراتژیک را دلیلی بر نیاز به این رویکرد و نگاه متعالی برای شناسایی مشکلات و رفع آنها دانست و گفت: «ما در تدوین برنامهریزیها و اجرا و ارزیابی آنها به این روش اندیشه ورزانه، منعطف، خلاق و ساختارمند مدیریتی نیازمندیم و باید این را بهمرور به سبک مدیریتی خود تبدیل کنیم.»
انتهای پیام/