دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1395 - 15:01

گریز از «جمنا» از چهار جهت؛ آیت‌الله مصباح هم اتمام حجت کرد

ایستادگی در مقابل جمنا با دیدار معنادار اعضای مؤتلفه با پدر معنوی پایداری‌ها تکمیل شد و حالا با اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح یزدی؛ جبهه مردمی نیروهای انقلاب، چهارضلعی علی لاریجانی، محمدباقر قالیباف، موتلفه اسلامی و پایداری‌ها را پیش روی خود دارد.
کد خبر : 166000

شیما شعاعی، گروه سیاسی- روزهای زیادی به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده و انتظار عمومی اصولگرایان آن بود که رهبری معنوی جبهه پایداری به عنوان یکی از حامیان اصلی جریان پیروز در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری و از حامیان رئیس‌جمهوری پیشین که گروهی وی را از پایه‌های جریان اصولگرایی می‌دانند، نسبت به ائتلاف نوپای اصولگرایی روی خوش نشان دهد اما آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با حزب مؤتلفه اسلامی، به این انتظارات پاسخ نداد و به‌نوعی در این زمینه موضعی نزدیک به لاریجانی و قالیباف اتخاذ کرد.


آنچه این دیدار را در برهه کنونی مهم می‌کند، مواضع مؤتلفه و جبهه پایداری در مقابل جمناست. مؤتلفه به عنوان بخش قدیمی جریان اصولگرایی، مصطفی میرسلیم را به عنوان نخستین نامزد مستقل خود در اوایل دی ماه سال جاری معرفی کرد. میرسلیم و برخی از چهره‌های شاخص مؤتلفه بارها تاکید کرده‌اند که تا آخرین لحظه در میدان انتخابات باقی خواهند ماند و به نفع جریانی از گود بیرون نخواهند رفت. از سوی دیگر، محمدرضا باهنر، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری اخیر خود اعلام کرد موتلفه نتوانسته رأی لازم برای پیوستن به جمنا را از اعضای شورای مرکزی خود به ‌دست آورد.


علاوه بر این، اسدالله بادامچیان، نائب‌رئیس شورای مرکزی موتلفه اسلامی، در نخستین مجمع عمومی جبهه نیروهای مردمی اعلام کرد اصلح از نظر موتلفه مصطفی میرسلیم است «با این حال از ائتلاف اصولگرایان با نیروهای انقلاب حمایت می‌کنیم». این دوگانگی آرا و عدم اقبال مؤتلفه‌ای‌ها به جمنا در این روزها می‌تواند نشانه‌ای باشد بر تحقق نیافتن هدف اولیه جمنا مبنی بر ایجاد چتری فراگیر برای همراهی و همگامی اصولگرایان.


سوی دیگر جریان اصولگرایی را جبهه پایداری رهبری می‌کند. مرضیه وحید دستجردی به عنوان سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از مذاکرات خود با پایداری‌ها خبر داده بود و باهنر به عنوان رکن دیگری از اصولگرایی چندین بار تأکید کرده است ائتلاف اصولگرایی با حفظ مواضع فردی ممکن است و آنها را به ائتلاف دعوت کرده است.


حالا اظهارات رهبر معنوی پایداری‌ها را می‌توان پاسخی به حامیان ائتلاف اصولگرایان دانست. آیت‌الله مصباح یزدی در بخشی از سخنان خود تأکید کرده است: «اختلاف سلیقه به خصوص در امور سیاسی امری اجتناب‌ناپذیر است و به ندرت اتفاق می‌افتد که تلاش در این جهت که همه یک نوع فکر کنند، به ثمر برسد، اگر در دوره‌ای هم یک حمایت همگانی نسبت به امام(ره) به وجود آمد، به خاطر یک سابقه 50 ساله بود که زمینه وحدت همگانی را فراهم کرد. البته امروز سایه همان وحدت هم در مورد ولی فقیه مقام معظم رهبری جاری است، اما این که توقع داشته باشیم همه احزاب و گروه‌ها در همه امور دارای تفکری واحد و سلیقه‌ای یکسان شوند، بعید است».


آیت‌الله مصباح همچنین ادامه داد: «باید وظیفه خودمان را صرف‌نظر از جناح‌بندی‌ها و حرکت دیگران و هم‌چنین وظیفه خود را در برخورد با جناح‌های دیگر بدانیم.»


وی حتی با اشاره به نقل قول‌های منتشرشده منتسب به خود درباره ائتلاف، تأکید می‌کند: «هیچ عاقلی شک ندارد که هر چه مؤمنان به هم نزدیک‌تر شوند و از نظر فکری قرابت بیشتری پیدا کنند، مطلوب‌تر است؛ لذا همه مسلمانان و اصولگرایان طرفدار وحدت هستند و امام(ره) نیز دائم بر وحدت تکیه می‌کرد؛ اما تجربه‌ها در این زمینه کم بود و شما در پی این هستید که قدمی برای عملی کردن این مسأله و تجربه کردن آن بردارید. این سخن بنده بوده است، البته به عنوان مقدمه برای مسأله دیگری که چه بسا مصلحت نبوده که ناقلان آن را بیان کنند.»


از دیگر اظهارات رهبر معنوی پایداری‌ها خطاب به اعضای مؤتلفه این است که نباید به دنبال فریب مردم بود؛ زیرا «وظیفه ما این است که هر چه واقعا فهمیده‌ایم به مردم بگوییم، مردم هم اگر خواستند، همراهی کنند و گرنه همراهی نکنند. ما نباید توقع داشته باشیم که همه تابع ما باشند، بلکه هر کس طبق حجتی که دارد باید عمل کند. لذا باید افکار را نزدیک کنیم و اگر واقعا توانستیم به مسیر مشترکی برسیم -که همان مطلوب است‌- بر اساس آن عمل کنیم. اما اگر به مسیر مشترکی نرسیدیم، حداقل همدیگر را تخریب نکنیم و هر کسی طبق حجتی که نزد خداوند دارد عمل کند؛ عملی که باید روزی جوابش را هم نزد خدا بدهد.»


سخن پایانی وی که به نظر می‌رسد اتمام حجت آیت‌الله مصباح یزدی با طیف‌های دیگر اصولگرایی است: «بنده به دنبال شناخت وظیفه‌ای هستم که بتوانم در مقابل خدا جوابگو باشم؛ هر گاه تشخیص دهم کسی اصلح است، از او حمایت می‌کنم و اگر کار به جایی رسید که قرار است کسی رأی بیاورد که ضررش بیشتر است و رأی به رقیب او سبب دفع ضرر بیشتر می‌شود، دفع افسد به فاسد می‌کنم؛ اما قرار نیست از اول فاسد را ترویج کنم. در صورتی می‌توانم به کسی رأی دهم که بینی و بین‌الله تشخیص دهم از میان افراد موجود، او اصلح است؛ اما قول دیگران برای من حجت نیست. البته رفت و آمد، و بحث و گفت‌وگو با دوستان گرامی را با کمال میل انجام می‌دهم، اما نمی‌توانم به کسی قولی دهم که از فلانی حمایت می‌کنم، چون حجتی پیش خدا ندارم. با تمام وجود سعی می‌کنیم اگر کسی را معرفی کردید که در شاخص‌های گفته شده، برتر و اصلح باشد و برای ما هم ثابت شد، از وی حمایت کنیم. البته منتی بر شما نداریم، بلکه وظیفه‌ای است که در مقابل خدا باید انجام دهیم.»


شاید اظهارات روز گذشته مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری خطاب به هواداران این جبهه مبنی بر اینکه «نماز جعفر طیار بخوانیم تا نامزد اصلح پیدا شود»، نیز بتواند مؤید دیگری باشد بر اینکه جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) آنگونه که تصور می‌رفت، چندان راه همواره و آینده روشنی در مسیر تحقق وحدت پیش روی ندارد. اگر این را به اظهارات همفکران علی لاریجانی مبنی بر همراهی نکردن با جمنا و همچنین انتقاد روزنامه صبح نو، نشریه همسو با قالیباف به اعلام ناگهانی فهرست 14 نفره اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی جبهه مردمی بیفزاییم، چشم‌اندازی واضح‌تر از آینده تلاش اصولگرایان برای وحدت که در قالب تازه‌ای به نام «انقلابی‌گری» دنبال شود، به دست آید.


مؤتلفه: انتشار اخبار دیدار با بزرگان به عهده دفتر آن بزرگواران است


به دنبال انتشار سخنان آیت‌الله مصباح یزدی موتلفه اسلامی ترجیح داد درباره زمان انجام دیدار یادشده و متن منتشرشده از آن توضیحی ارائه کند. پیش از ظهر امروز روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسدالله بادامچیان نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در واکنش به انتشار خبر دیدار جمعی از اعضای حزب موتلفه اسلامی با حضرت آیت‌الله مصباح یزدی گفت: ما این دیدار را در تاریخ شنبه 95/11/30 داشته‌ایم اما موتلفه اسلامی در دیدار با مراجع معظم و بزرگان، انتشار اخبار دیدار را به عهده دفتر آن بزرگواران واگذار می‌کند».


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته