دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 اسفند 1395 - 09:36

توصیه‌های سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره آخرین چهارشنبه سال/ چگونه یک چهارشنبه‌سوری بی‌خطر داشته باشیم؟

سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران در آستانه برپایی آئین چهارشنبه‌سوری، به تشریح نکات ایمنی برپایی آتش بی‌خطر در این روز پرداخت.
کد خبر : 165775

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، هر ساله به دنبال برگزاری جشن‌های مرتبط با چهارشنبه‌سوری شهروندان نسبت به برپایی آتش در خیابان‌ها و یا منازل‌شان اقدام می‌کنند. این موضوع به دلیل رعایت نکردن برخی از موارد ایمنی شهروندان و آتش‌نشانان را دچار مشکل می‌کند. به همین منظور سراغ سیدجلال ملکی، ‌سخنگوی آتش‌نشانی شهرداری تهران رفتیم تا از چند و چون برپا کردن یک آتش بی‌خطر در چهارشنبه‌سوری مطلع شویم.


* اگر بخواهیم در حیاط، پشت‌بام یا کوچه آتش‌روشن کنیم، رعایت چه نکاتی الزامی است؟


مکانی که آتش روی آن روشن می‌کنید نباید خاصیت اشتعال‌پذیری داشته باشد. به عنوان مثال روی آسفالت خیابان نباید آتش روشن کنید، زیرا حرارت باعث می‌شود آسفالت مذاب شده و آتش بزرگ شود. پس بهتر است آتش‌ را در یک ظرف استانبولی و یا روی سطح موزائیک درست کنید. در کنار فضاهای سبز، بوته‌زارها، ظرف بنزین و شیلنگ گاز به هیچ‌عنوان آتش روشن نکنید. ارتفاع آتش نباید بلند باشد، ‌زیرا می‌تواند به درختان و سیم‌های برق آسیب برساند.


*اگر بخواهیم از روی آتش بپریم باید چه مواردی را رعایت کنیم؟


حدالامکان تلاش کنید تا از روی آتش نپرید، زیرا در ذات چهارشنبه‌سوری اصلا چیزی به اسم از روی آتش پریدن وجود ندارد و این فرهنگ بعدا به رسومات ما وارد شده است، اما اگر قصد دارید از روی آتش بپرید این کار را با مانتوی گشاد و چادرمشکی که قابلیت اشتعال‌پذیری دارد، به هیچ‌وجه انجام ندهید و تلاش کنید تا لباس مناسب به تن داشته باشید. اگر آتش را خودتان روشن نکرده‌اید، به هیچ‌وجه از روی آن نپرید، زیرا ممکن است قبل از اینکه شما به آتش نزدیک شده باشید کسی درون آن کپسول انداخته باشد و در یک لحظه بر اثر شدت گرما آن کپسول منفجر شده و بر اثر آن صدمات جبران‌ناپذیری برای شما به وجود آید.


*برای خاموش کردن آتش باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟


به طور حتم در کنارتان خاموش‌کننده‌ها (کپسول آتش‌نشانی) به صورت آماده‌باش وجود داشته باشد. همچنین بهتر است نزدیک به شیلنگ آب آتش روشن کنید تا پس از پایان مراسم چهارشنبه‌سوری بتوانید آن را به صورت کامل با آب خاموش کنید. این نکته را فراموش نکنید که نباید آتش را به حال خود رها کنید، زیرا ممکن است آتش به نقاط دیگری سرایت کند و خسارات زیادی را به جای بگذارد.


*هنگام پریدن از روی آتش چه اقداماتی نباید صورت بگیرد؟


از انداختن مواد محترقه به داخل آتش جدا خودداری کنید. عده‌ای در حالی که آتش روشن است داخل آن به شوخی سنگ یا ذغال‌سنگ می‌اندازند که این باعث می‌شود ارتفاع آتش ناگهان زیاد شده و به دیگران آسیب وارد شود. همچنین از پاشیدن بنزین به آتش خودداری کنید زیرا ناگهان شعله می‌کشد.


* اگر آتش از کنترل‌مان خارج شد باید چه کنیم؟


از آتش فاصله بگیرید؛ تلاش کنید با اطفاکننده‌ها قسمتی از آن را خاموش کنید و در نهایت اگر از پس آتش برنیامدید، با سامانه 125 تماس بگیرید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته