دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 فروردين 1396 - 14:44
رئیس فدراسیون شمشیربازی در گفت و گو با آنا؛

شمشیربازی در المپیک توکیو مدال می‌‌گیرد/ دختران شمشیربازی هم به پسران‌مان می‌رسند/ دانشگاه آزاد تاثیر زیادی در موفقیت شمشیربازی داشته است

رئیس فدراسیون شمشیربازی گفت: شک نکنید رشته شمشیربازی که 30 مدال در المپیک دارد در 2020 توکیو به ما مدال می‌دهد و ما پنجمین رشته‌ای خواهیم بود که در المپیک مدال می‌گیریم.
کد خبر : 165233

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، فدراسیون شمشیربازی در سال 95 یکی از فدراسیون‌های موفق بود. این ورزش تا یک قدمی کسب مدال المپیک پیش رفت اما نتوانست پنجمین رشته ورزشی ایرانی باشد که در المپیک مدال می‌گیرد. در راستای موفقیت‌های ورزش شمشیربازی و برنامه‌هایی که این ورزش در سال 96 دارد، گفت‌وگویی با فضل‌الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی داشته‌ایم، که در ادامه آن را می‌خوانید.


باقرزاده درباره اینکه شمشیربازی چه مسیری را طی کرد تا به یکی از ورزش‌های موفق ایران تبدیل شد، گفت: «ما بعد از آنکه در سال 2010 و در بازی‌های آسیایی 2010 گوانگ‌ژو روی سکو نرفتیم، بلافاصله جلسه‌ای برگزار کردیم که مبنی آن برنامه‌ریزی برای گرفتن مدال در رویدادهای بازی‌های آسیایی بعدی به مدال برسیم. برای همین از همان زمان برای دیده شدن تلاش‌خودمان را شروع کردیم.»


او افزود: «کار ما برای آنکه به مدال آسیایی برسیم سخت بود اما باید به گونه‌ای تلاش می‌کردیم که دیده شویم. این مرحله اولین کارمان بود و بعد از آن باید برای قهرمان شدن در رقابت‌های مختلف تلاش می‌کردیم. برای جلب نگاه مردم و مسئولین نیازمند به پخش تلویریونی بودیم اما با توجه به نتایج قبلی امکان پخش برای‌مان وجود نداشت. اسپانسری هم حاضر نمی‌شد با ما قرارداد ببندد. با این حال ما با اولویت قراردادن رشته سابر که نفرات آماده‌تری در این رشته داشتیم، کارمان را شروع کردیم تا در بازی‌های آسیایی اینچئون 2014 مدال بگیریم.»


رئیس فدراسیون تیراندازی ادامه داد: «ما استعدادیابی خوبی کردیم و با آوردن مربی خارجی البته با دلار 300 تومان به‌رغم اینکه بودجه نداشتیم سعی کردیم به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. در رقابت‌های المپیک 2012 لندن مجتبی عابدینی اولین سهمیه المپیک شمشیربازی را گرفت و بعد از آن در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون روی سکو رفتیم. تلویزیون هم یک ساعت و نیم مسابقه‌ای که به نایب‌قهرمانی ما انجامید، را پخش کرد.»


باقرزاده خاطرنشان کرد: «تلاش ما ادامه یافت و در رقابت‌های جهانی فرانسه موفق به کسب دو سهمیه المپیک ریو شدیم. بعد از کسب سهمیه‌ها همه تلاش‌مان برای کسب مدال اسلحه سابر در المپیک ریو بود اما به‌رغم درخشش مجتبی عابدینی او موفق به کسب مدال در المپیک نشد و به رتبه چهارمی بسنده کرد. اگر چه ناداوری در مبارزه نیمه‌نهایی او کاملا مشهود بود و این ناداوری باعث شد تا شمشیربازی بعد از کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و پرتاب دیسک دوومیدانی پنجمین ورزشی نباشد که برای ایران در المپیک مدال گرفته است.»


او یادآورشد: «مجتبی عابدینی نفر چهارم رنکینگ سابریست‌های دنیاست و این در حالی است که به عنوان مثال در ورزش تنیس که امتیازگیری تقریبا مشابه شمشیربازی است بهترین رنکینگ نمایندگان ایران دویست است. ما در سنگال قهرمان جهان شدیم، در پادوای ایتالیا چهارم دنیا شدیم و این روند بهتر هم می شود. دختران سابریست ما در جام جهانی در جمع 16 تیم برتر دنیا ایستادند. رتبه‌ای که در قدیم مردان ما می‌گرفتند. در رشته‌های اپه و فلوره هم پیشرفت‌هایی داشتیم که ما را به آینده امیدوارتر کرده است. من عضو هیات رئیسه کنفدراسیون شمشیربازی آسیا هستم و در فدراسیون جهانی هم سه نماینده داریم.»


رئیس فدراسیون تیراندازی با اشاره به تلاش این فدراسیون برای پیشرفت بیشتر نیز بیان داشت: «ما در پنج استان همایش استعدادیابی در رده نونهالان داشتیم که نتیجه آن کشف 300 دختر و پسر شمشیر باز بود. اگر دولت حمایت لازم را از ما انجام دهد، شک نکنید رشته شمشیربازی که 30 مدال در المپیک دارد در 2020 توکیو به ما مدال می‌دهد و ما پنجمین رشته‌ای خواهیم شد که در المپیک مدال می‌گیریم. ضمن اینکه در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا نیز در اسلحه سابر به‌دنبال کسب مدال طلا هستیم.»


وی تاکید کرد: «الان نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به ورزش شمشیربازی خیلی خوب است. سالن‌های شمشیربازی توسعه باقته و با همین بضاعت می‌توانیم در المپیک مدال‌آور باشیم.»


باقرزاده در واکنش به این مسئله که چه راهکاری برای موفقیت ورزشکاران نوجوان و جوان در آینده دارد، عنوان کرد: «ما در رده‌های سنی حرف زیادی برای گفتن داریم و مدال‌های خوبی هم می‌گیریم اما باید ورزش شمشیربازی را به‌گونه‌ای حرفه‌ای کنیم که در آینده سرمایه‌های ما از دست نرود. مسائل اقتصادی و اشتغالی که بتواند دغدغه‌های مالی ورزشکاران ما را از بین ببرد مهم‌ترین مشغله ذهنی فدراسیون شمشیربازی است اما بودجه ما به اندازه‌ای نیست که جوابگوی تمامی شمشیربازان با استعداد باشد.»


رئیس فدراسیون شمشیربازی خاطرنشان کرد: «ما توانستیم مجتبی عابدینی و علی پاکدامن را به استخدام فدراسیون شمشیربازی درآوریم و ماهیانه به آنها حقوق ثابت بدهیم اما برای آنکه ورزشکاران ما این حداقل دغدغه را نداشته باشند، باید حمایت‌های لازم را از آنان داشته باشیم. برای شمشیربازی که در جهان مدال گرفته باید در یک سال 50 تا 100 میلیون تومان هزینه کنیم اما چون شیوه باشگاه‌داری اکثر باشگاه‌های ما مناسب نیست و آنها در‌آمد آنچنانی ندارند که به ورزشکاران رشته‌های مختلف خود پول مناسبی بدهند قهرمانان ما به لحاظ مالی به مشکل برمی‌خورند. امیدوارم آقای داورزنی به عنوان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای بتواند در سمت جدید خود تحولات گسترده‌ای را در رشته‌های ورزشی مختلف ایجاد کند و ورزشکاران ایرانی نگرانی مالی نداشته باشند.»


باقرزاده با اشاره به باشگاه‌داری مناسبی که در دانشگاه آزاد وجود دارد، بیان کرد: «دانشگاه آزاد یکی از مطرح‌ترین باشگاه‌های ماست که موفق به قهرمانی در باشگاه‌های آسیا در تایلند شده است و تیم سابر این باشگاه در سنگال حضور درخشانی داشت. از شخص دکتر میرزاده و دکتر دادگان نهایت تشکر را دارم که در رشته‌های ورزشی مختلف باشگاه‌داری مناسبی انجام دادند و به شمشیربازی هم رونق بخشیدند. در 4 سال اخیر حمایت مناسب دانشگاه آزاد از شمشیربازی باعث پیشرفت بیشتر ما شد و پاداش مناسب به مجتبی عابدینی بابت موفقیت در المپیک انگیزه‌های او و دیگر شمشیربازان را دوچندان کرد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته