دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1395 - 11:51

برگزاری نشست علمی تخصصی تجربیات علمی و اجرایی مقاوم‌سازی لرزه‌ای 5 پروژه بین‌المللی در واحد آذرشهر

نشست علمی تخصصی تجربیات علمی و اجرایی مقاوم‌سازی لرزه‌ای 5 پروژه بین‌المللی به همت دانشگاه آزاداسلامی واحد آذرشهر برگزار شد.
کد خبر : 164105

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علی رضاپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر در این نشست، حضور پروفسور ساسان محاسب را در جمع دانش پژوهان و فعالان تخصصی عمران استان مغتنم شمرد و گفت: «در علوم فناوری، اطلاعات امروز مدیریت دانش مبتنی بر دو نوع دانش ضمنی و دانش استنباطی است. دانش استنباطی در قالب مقالات و کتب منتشر می­‌شود ولی دانش ضمنی که همان فوت کوزه‌­گری علم است، فقط از طریق جلسات ارائه تجربیات عملی قابل انتقال است.»


رئیس کمیسیون عمران شورای کلانشهر تبریز نیز پس از نمایش کلیپی درباره تاریخ زلزله­‌های تبریز با توجه به گسل تبریز که چه خطراتی شهر تبریز را تهدید می­‌کند، بیان کرد: «این جلسه تخصصی جزء معدود جلسات برگزارشده درباره مقاوم سازی لرزه ای است. »


دکتر ایرج شهین باهر با توجه به نبود مطالعات کافی در کشور بویژه گسل تبریز بیان کرد: «تاکنون کار خاصی در این باره انجام نگرفته و دلیل این امر ساکن بودن بیش از 500هزار نفر در بافت فرسوده کلانشهر تبریز و کمبود منابع تامین بودجه است.»


عضو هیأت علمی دانشگاه از همکاری دانشگاه آزاداسلامی واحد آذرشهر، کشور ژاپن را مثال زد که چرا تاکنون با این همه زلزله‌های بالای 8ریشتر خبری درباره ایجاد آسیب و ویرانی در ژاپن به گوش نمی­‌رسد و گفت: «امیدوارم این جلسات به جد تکرار شده و با راهنمایی‌های استادان بزرگ از جمله پروفسور ساسان محاسب راه برای مطالعات و اجرائیات مقاوم سازی لرزه‌ه­ا آسان­تر شود.»


محاسب میهمان ویژه جلسه هم مبحث اصلی و تخصصی مقاوم سازی لرزه ای 5 پروژه بزرگ و بین المللی در جهان را آغاز کرد و به چگونگی طراحی و ساخت این سازه‌ها پرداخت.


وی که طراحی و اجرای مقاوم‌سازی لرزه‌ه­ای هتل استقلال، هتل آزادی، بلندترین سیلوی دنیا در سوئیس، ساختمان شماره 54 در پردیس دانشگاه MIT، بیمارستان Triemli در زوریخ و رادار هواشناسی در ارتفاعات آلپ را در کارنامه خود دارد، به تشریح تجربیات عملی بصورت تفکیکی درباره هر پروژه پرداخت.


محاسب افزود: «طراحی برای آتش مقوله نسبتاً جدیدی است که لازم است محاسبان ابنیه محاسبه برای آتش را نیز مورد نظر قرار دهند تا حوادثی نظیر آنچه در حادثه پلاسکو پیش آمد، تکرار نشود.»


اهدای لوح سپاس و یادبود به پروفسور محاسب پایان بخش این نشست علمی تخصصی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته