دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 اسفند 1395 - 16:18
صد و نهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا(6):

قطعیت حکم حبس ۶ متهم حمله به سفارت عربستان در دادگاه ویژه روحانیت

سخنگوی قوه قضاییه از قطعی شدن حکم حبس ۶ نفر از متهمان حمله به سفارت عربستان در دادگاه روحانیت خبر داد و گفت: این افراد هم اکنون بازداشت هستند.
کد خبر : 163993

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یکصد و نهمین نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه وزیر علوم اعلام کرده پرونده بورسیه‌های در وزارت اعلام تعیین تکلیف شده و اینکه آیا این پرونده در دستگاه قضایی همچنان مفتوح است یا خیر گفت: این پرونده دارای دو بخش بود که یک بخش آن به تعیین تکلیف موضوع از ناحیه وزارت علوم مربوط بود و یک بخش نیز رسیدگی به ادعای افرادی بود که مدعی بودند به آنها ظلم شده که البته تعداد معدودی در این رابطه شکایت کردند و پرونده‌شان در دادگستری دنبال می‌شود که آیا ظلمی صورت گرفته یا خیر.


وی درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح داد: این پرونده یکی از پرونده‌های نسبتا سنگین است اما هنوز به قرار نهایی در دادسرا منتهی نشده است و تحقیقات ادامه دارد. افرادی در ارتباط با این پرونده تحت تعقیب بودند که برخی با قرار وثیقه آزاد و برخی نیز بازداشت هستند.


سخنگوی قوه قضاییه همچنین در خصوص نرخ دیه سال 96 نیز گفت: دستگاه قضا ابتدای هر سال براساس قانون میزان دیه را اعلام می‌کند امسال توسط معاونت مربوطه یک کار میدانی بسیار خوب انجام گرفت و مساله در جلسه اخیر مسئولان قوه قضاییه مطرح شد. در این جلسه وزیر دادگستری اعلام کرد که این وزارتخانه نیز کارهایی را انجام داده که هنوز پایان نیافته و اجازه خواست نتیجه نهایی را بعدا اعلام کند.


محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در سال‌های گذشته بحث الحاقیه‌ها مطرح بود اما امسال در قانون این مشکل حل شده و انشاالله قبل از سال جدید و یا در ابتدای سال آینده اعلام می‌شود.


قطعیت حکم حبس ۶ متهم حمله به سفارت عربستان


وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت متهمان حمله به سفارت عربستان و تعداد زیادی از این افراد تبرئه شده‌اند، اضافه کرد: اولا در این پرونده تعداد زیادی تبرئه نشده و تا جایی که اطلاع دارم برای سه نفر از مجموع بیش از 20 نفر حکم تبرئه صادر شد.


معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: در ارتباط با آن بخش از پرونده که در دست رسیدگی دادسرای روحانیت بود حکم 6 نفر قطعی شد و راهی زندان شدند. در ارتباط با آن بخش که در دست رسیدگی دادگستری بود برای تعداد حکم حبس غیرقطعی و برای تعدادی نیز حکم حبس قطعی صادر شد که به حکم اعتراض کردند و باید در تجدیدنظر مورد بررسی قرار گیرد.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر حمید بقایی که گفته در جلسات بازپرسی از او خواسته شده که اعتراف کند مشایی به عنوان جاسوس فعالیت داشته است، گفت: از بیان جزئیات معذور هستم اگر از این فرد این سوال صورت گرفته قطعا صحیح نیست.


هجمه به دستگاه قضایی به دلیل برخورد جدی با پرونده‌های فساد مالی


اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان رضایت از عملکرد قوه قضائیه توضیح داد: هم‌اکنون قطعا ما از عملکرد خود رضایت 100 درصد نداریم و حتما باید بیشتر تلاش کنیم ولی من از شما و همه مردم می‌خواهم بپرسم که قوه قضائیه در سال‌های اخیر با چه کسانی برخورد کرده و چه مفسدانی را تحت تعقیب قرار داده که این هجمه‌های سنگین از سوی شبکه‌های ضدانقلاب، تریبون‌های مختلف و حتی برخی افراد داخلی علیه قوه قضائیه صورت گرفته است.


وی اضافه کرد: خوشبختانه قوه قضائیه در سال‌های اخیر با همه توان با همه اشکال فساد مالی بدون قراردادن حریم خاصی برای صاحبان قدرت و ثروت برخورد کردند. لذا شما ملاحظه‌کنید که این هجمه‌های سنگین چرا و از طرف چه کسانی علیه قونه قضائیه شکل می‌گیرد.


سخنگوی قوه قضائیه اضافه کرد: این هجمه‌ها عمدتا به خاطر برخوردهای جدی و قاطع دستگاه قضا با مفسدین مالی، سیاسی و فرهنگی است. شما نگاه کنید حتی در پرونده‌های اخیر پرونده‌های سنگین و بزرگی از جمله پرونده‌ بانک‌های سرمایه، ملت، تجارت، صندوق ذخیره فرهنگیان، شهرداری و حقوق‌های نجومی در دستگاه قضا تشکیل شده و حتی طی این مدت قوه قضائیه با بدهکارانی که 5، 7 و چند هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی داشتند، برخورد شد که متاسفانه من از بردن نام‌شان معذورم. ولی کسانی که این فشارها را وارد می‌کنند باید بدانند که ما براساس تعهدی که به مردم و نظام داشته و داریم مرعوب این فضاسازی‌ها و فشارها نمی‌شویم.


محسنی‌اژه‌ای با انتقاد از اظهارات اخیر یکی از مسئولان دولتی در شیراز مبنی بر اینکه گفته بود «اینجا از حاکمیت قانون خبری نیست» گفت: متاسفانه حتی در یکی دو روز اخیر نقل قولی از یکی از مدیران دولتی در شیراز شنیدم که گفته بود اینجا از حاکمیت قانون خبری نیست در حالی که این فرد پیش از این خودش در دستگاه قضا بوده و حتی در مراحل قانون‌گذاری نیز حضور داشته است لذا چطور می‌شود یک فرد از دولت بیاید و چنین حرفی را بزند که انشالله این نقل قولی که به من رسیده دروغ است چرا که اگر درست باشد این حرف یک جفا به دستگاه قضایی و نظام است.


وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر جرم بودن استفاده از رسانه‌های ضدانقلاب در انتخابات پیش رو گفت: قطعا اینکه فرد یا افرادی بخواهند از شبکه‌های ضدانقلاب به صورت ابزاری استفاده کنند جرم است کما اینکه استفاده از پول ضدانقلاب نیز جرم بوده چرا که مگر می‌شود یک شبکه ضدانقلاب و معاند حرفی به صلاح مردم بزند.


سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چرایی ایجاد نشدن سامانه‌ای برای انتشار آنلاین آرای احکام مراجع قضایی که در قانون پنجم به آن تاکید شده بود، گفت: یکی از عوامل اصلی عدم اجرایی شدن این امر عدم تامین بودجه لازم است و متاسفانه هنوز زیرساخت‌ها برای اجرایی شدن این امر در برخی شهرستان‌ها فراهم نیست.


در پرونده بانک سرمایه قرار نهایی صادر نشده


اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ادعای مدیرعامل بانک سرمایه مبنی بر اتمام مهلت پرداخت معوقات بانکی در پایان وقت اداری امروز گفت: در پرونده بانک سرمایه هنوز قرار نهایی برای متهمان صادر نشده و رسیدگی به این پرونده ادامه دارد کما اینکه برای برخی افراد این پرونده اتهامات جدیدی مطرح شده است البته برخی از بدهکاران این بانک مدعی شده بودند که حاضرند بدهی خود را بپردازند که بازپرس پرونده نیز از این موضوع استقبال کرد ولی در حال حاضر من در مورد مهلت مذکور اطلاع خاصی ندارم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته