دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1394 - 12:28
مدیر اداره پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

اجرای طرح تحول نظام سلامت آمار زایمان طبیعی را افزایش داده است

مدیر اداره پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: با آغاز طرح تحول سلامت و تلاش به منظور سوق دادن مادران به سمت زایمان‌های کم خطر و سالم‌تر در 9 مرکز دولتی و سه مرکز خصوصی؛ جمعا در 12 مرکز تحت پوشش دانشگاه امکانات زایمان بی‌درد دارویی برقرار شده است.
کد خبر : 16373

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر لیلا عظیمی ضمن تبریک روز جهانی ماما به جامعه مامایی و دانشجویان این رشته گفت: پنجم ماه می مصادف با 15 اردیبهشت ماه از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی «روز جهانی مامایی» نامگذاری شده و امسال شعار این روز «جهان امروز بیش از هر زمانی به ماماها نیاز دارد» تعیین شده است که حاکی از اهمیت نقش همکاران ماما است.


وی با توجه به آغاز طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت سال گذشته و بسته ترویج زایمان طبیعی به عنوان یکی از برنامه‌های این طرح گفت: با آغاز طرح تحول سلامت تمام هزینه‌های زایمان طبیعی در 43 مرکز درمانی تحت نظارت دانشگاه‌ها مشمول طرح تحول رایگان شد و نقش ماماها بسیار پررنگ‌تر از همیشه در دستور کار قرار گرفت.


مدیر اداره پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: از آغاز اجرای بسته ترویج زایمان، کلاس‌های آمادگی برای زایمان در 28 مرکز مشمول این طرح برگزار شد که در طول یکسال 14555 مادر آموزش رایگان در زمینه بارداری ایمن و زایمان طبیعی دریافت کردند. همچنین به منظور توانمندسازی ماماها، متخصصان زنان، رزیدنت‌ها و دانشجویان مامایی شاغل در مراکز دولتی در سال گذشته برای این افراد؛ 11 دوره زایمان فیزیولوزیک، 28 دوره فوریت‌های مامایی و 17 دوره ارزیابی سلامت جنین برگزار شد.


عظیمی درخصوص راه اندازی و ترویج زایمان طبیعی بی‌درد دارویی (اسپاینال و اپی دورال) گفت: با آغاز طرح تحول سلامت و تلاش به منظور سوق دادن مادران به سمت زایمان‌های کم خطر و سالم‌تر در 9 مرکز دولتی و سه مرکز خصوصی؛ جمعا 12 مرکز تحت پوشش دانشگاه امکانات زایمان بی‌درد دارویی برقرار شده است.


مدیر اداره پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به رویکرد وزارت بهداشت برای جذب و بکارگیری همکاران ماما در سطح دانشگاه اقدامات لازم صورت گرفته است، که انشاا... راهکارهای لازم با اهتمام وزارت بهداشت و دانشگاه ابلاغ و عملیاتی خواهد شد.


وی در خاتمه سخنان خود توجه دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول نظام سلامت را نقطه قوتی در احیای هویت شغلی ماماها و رشد سلامت جسمی و روحی مادران دانست و خاطر نشان کرد: با تلاش مداوم و پیگیری دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در سال جدید انشاءا... گامهای موثر تری در راستای کاهش آمار سزارین و رسیدن به شاخص های مورد نظر وزارت بهداشت و جامعه جهانی برخواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته