دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 اسفند 1395 - 13:16
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با آنا خبر داد

تشدید پایش و برخورد با خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی در آستانه نوروز/ اعلام مجازات خرید و فروش گونه‌های حیات وحش

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از افزایش گشت و پایش در سطح شهر و شهرستان های استان تهران خبر داد و گفت: در آستانه نوروز 96 به منظور برخورد با تخلفات احتمالی در خصوص خرید و فروش گونه های جانوری و گیاهی غیرمجاز و در خطر انقراض گشت و پایش با دقت بیشتری صورت می‌گیرد و با متخلفان به صورت قانونی برخورد می‌شود.
کد خبر : 163033

نقی میرزا کریمی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: در چند سال اخیر در آستانه عید نوروز خرید و فروش و نگهداری برخی گونه‌های حیات وحش از جمله سمندر لرستانی، مارآبی و لاک پشت در سطح شهر تهران آغاز می‌شود. در حالی که این گونه‌های جانوری و گیاهی در معرض خطر انقراض هستند اما سودجویان به این موضوع توجهی ندارند.


وی افزود: با توجه به این موضوع امسال نیز مانند سال‌های گذشته از اول اسفند ماه تشدید گشت و کنترل میادین میوه و تره بار و سایر مناطق و محدوده‌های فروش غیرقانونی در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.


میرزا کریمی یادآور شد: به استناد بند ج ماده 10 قانون شکار و صید حمل، عرضه، فروش جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی از یکصد هزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا 6 ماه تعیین شده است و ضرر و زیان بابت هر سمندر لرستانی، مارآبی و لاک پشت بر اساس مصوبه سال 94 شورای‌عالی حفاظت محیط زیست سه میلیون ریال است.


فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد آمار تخلفات سال گذشته در تهران گفت: خوشبختانه با ارتقاء سطح حفاظت در استان‌های مبدا که زیستگاه سمندر لرستانی است و همچنین همکاری مردم و تشکل‌های زیست محیطی مردم نهاد با اعلام گزارشات تخلف فروش این گونه با ارزش و در معرض انقراض به محیط بانان یگان حفاظت استان تهران و برخورد با متخلفان، در سال گذشته حتی یک مورد خرید و فروش سمندر لرستانی را در سطح استان تهران شاهد نبودیم.


میرزاکریمی ضمن درخواست از مردم مبنی بر خودداری از خرید گونه‌های ممنوعه اعلام کرد: شهروندان و فعالان محیط زیست می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه خرید و فروش گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض موضوع را به شماره های 77359564 ، 77355781 ، 88843498 ، 88824513 گزارش کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته