دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1395 - 12:19
رئیس پلیس فتا:

پلیس فتا 88 درصد جرائم را کشف می‌کند/ ایران در کشف جرائم 50 درصد جلوتر از نرم جهانی است

رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه این پلیس بیش از 88 درصد از جرائم سایبری را کشف کرده است، گفت: ما در این خصوص از نرم‌های جهانی 50 درصد جلوتر هستیم.
کد خبر : 162657

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار کمال هادیان‌فر در اولین همایش رویارویی با جرائم سایبری چالش‌ها و راهکارها با بیان اینکه پلیس فتا با هدف تامین امنیت فضای تولید و اطلاعات کشور با صیانت از هویت دینی، ملی و حفظ حریم خصوصی و آزادی مشروع و صیانت از منافع افراد و اقتدار ملی در فضای سایبر آغاز به کار کرد، گفت:‌ چشم‌اندازی که این پلیس در افق سال 1404 ترسیم کرده رسیدن به سازمانی فعال، نوآور، قانونمدار و قانونمند در راستای فراهم کردن آسودگی خاطر شهروندان است.


رئیس پلیس فتا ادامه داد: گسترش فضای فزاینده اطلاعات و ارتباطات به ویژه اینترنت و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی زمینه بروز انواع جرائم را در فضای مجازی بیش از پیش فراهم کرده است و فضای سایبر در کنار برخورداری از مزایا منشأ تهدیدهای جدی برای افراد، سازمان‌ها و کشورها شده است.


هادیان‌فر با تاکید بر اینکه مجرمان فضای مجازی به راحتی و با کمترین هزینه و اضطراب می‌توانند بیشترین آسیب‌ها را ببار آورند و در عین حال ناشناخته باقی بمانند، تصریح کرد: به عبارتی دیگر فضای مجازی در عین مفید بودن می‌تواند بهشت امن هنجار شکنان باشد.


وی با اشاره به رشد فناوری اطلاعات عنوان کرد: هم اکنون بیش از 3/2 میلیارد نفر از جمعیت جهان کاربر اینترنت هستند و آمارها نشان می‌دهد که در سال 2020 ترافیک جهانی اینترنت تقریبا به طور مساوی بین کامپیوترهای شخصی و سایر فناوری‌ها تقسیم خواهد شد.


هادیان‌فر با اشاره به پیش‌بینی‌ها یک دهه قبل که حاکی از سونامی اطلاعات بود، اضافه کرد: ‌امروز شاهد آن هستیم که این پیش‌بینی کاملا درست بوده و امروز سازمان‌های معتبر جهانی پیش‌بینی می‌کنند که در سال‌های آتی (2020) جرائم حملات سایبری و سرقت اطلاعات بیش از 2 تریلیون دلار خسارت به بار آورد.


رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه ما شاهد رشد 63 درصدی جرائم در فضای مجازی هستیم، اضافه کرد: امروز بیش از 88 درصد جرائم فضای مجازی توسط پلیس فتا کشف می‌شود و ما از نرم جهانی 50 درصد جلوتر هستیم.


هادیان‌فر با بیان اینکه بیشترین انگیزه مجرمان در فضای مجازی مالی و کسب درآمد نامشروع است، تاکید کرد: در مواجهه با جرائم سایبری پلیس ایران با سایر پلیس‌ها در تعامل بوده است.


وی ناکارآمدی قوانین را یکی دیگر از معضلات این پلیس دانست و گفت: فعالیت 63 نوع پول مجازی، جرائم مشکوک در فضای مجازی، سرقت هویت، محرمانه بودن داده‌های پدیده مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری، شبکه‌های اجتماعی بیگانه و 152 پیام‌رسان موبایل که اصلا تابع قوانین کشور ما نیستند و حاکمیت اینترنت که از هیچ قانونی پیروی نمی‌کند و با مقررات سازندگان آن اداره می‌شود از جمله چالش‌های پیش روی پلیس‌های دنیاست.


رئیس پلیس فتا تاکید کرد:‌ از این رو با درک این نیاز جدی و در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مبنی‌بر مواجهه فعال در فضای مجازی در سطح ملی و بین‌المللی و ساماندهی ابعاد فنی و محتوایی پلیس فتا تصمیم گرفت تا با حضور اساتید مجرب اولین همایش ملی را برگزار کند و با بهره‌گیری از ظرفیت علمی کشور بتوان در این زمینه چاره‌اندیشی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب