دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1395 - 15:56

وزارتخانه‌های علوم و دفاع تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

عصر امروز تفاهمنامه همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت دفاع با حضور دکتر محمد فرهادی و دکتر حسین دهقان امضا شد.
کد خبر : 161811

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این تفاهم‌نامه در راستای استمرار همکاری بین دو مجموعه وزارت دفاع و وزارت علوم امضا شده است. زمینه اجرای این تفاهمنامه از سال‌ها پیش به وجود آمده است و همکاری دو مجموعه وزارت علوم و وزارت دفاع برای انجام پروژه‌های فناورانه به سال 92 باز می‌گردد. تفاهنامه جدید، نواقص همکاری گذشته را اصلاح خواهد کرد و سفارش‌های وزارت دفاع و مرزهای دانش مورد توجه قرار خواهد گرفت.


براساس این تفاهم‌نامه برای توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان ملی و پیشگیری از غافلگیری فناورانه، وزارت دفاع علاوه بر روش جاری در ارجاع نیازهای فناورانه گلوگاهی خود به دانشگاه در نظر دارد سفارشات پژوهشی در مرز دانش و سازگار با ظرفیت‌های تحقیقاتی دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی را افزایش دهد. این نوع سفارشات پژوهشی ناظر بر نیازهای محیط آینده نیروهای مسلح و به صورت موافقت‌های همکاری‌ مشترک است.


در متن این تفاهم‌نامه آمده است: «وزارت علوم با توجه به اهمیت نتایج تحقیقات با کاربرد دفاعی در برنامه‌های توسعه و نوسازی زیرساخت‌های آزمایشگاهی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خود، نیازهای زیرساختی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی همکاران دفاعی در دانشگاه را در اولویت قرار می‌دهد.»


براساس این تفاهم‌نامه، در اجرای همکاری‌های مشترک، تیم اجرایی مشترک پروژه‌های تحقیقاتی وزارت دفاع تا 600 نفر دانش‌آموخته به عنوان دستیار تحقیقاتی در این پروژه‌ها به کار خواهد گرفت.


در متن این تفاهم‌نامه آمده است: «برای توسعه همکاری و ارتباط موثر اعضای هیات علمی با صنعت دفاعی، شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در وزارت دفاع از سوی موسسه و معاونت پژوهش وزارت علوم تدوین و پس از امضای وزرا برای اجرا ابلاغ می‌شود.»


هم‌چنین دو طرف توافق کردند بسته کاری مناسبی را برای به کارگیری بخشی از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دکتری تخصصی در قالب دوره‌های پسادکتری در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارت علوم طراحی کنند و به اجرا درآورند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته