دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 اسفند 1395 - 13:45
متخصص ژنتیک جمعیت و اپیدمیولوژی عنوان کرد:

70 درصد بیماری‌های نادر قابل پیشگیری است/ سالانه 100 هزار ایرانی با بیماری‌های مادرزادی متولد می‌شوند

متخصص ژنتیک جمعیت و اپیدمیولوژی عنوان کرد: با مراجعه به موقع به پزشک در دوران بارداری و بررسی سوابق ژنتیکی می‌توان از 70  درصد بیماری‌های نادر پیشگیری کرد.
کد خبر : 161755

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سعید دستگیری در نشست خبری که به مناسبت هشتمین همایش بین‌المللی روز جهانی بیماری‌های نادر برگزار شد با بیان اینکه نتایج مطالعات نشان داده 60 درصد علت ابتلا به بیماری‌های نادر ناشناخته است، گفت:‌ در 40 درصد موارد علت ابتلا زمینه ژنتیکی، عوامل محیطی و ترکیب این دو است.


این متخصص ژنتیک جمعیت و اپیدمیولوژی افزود: 70 درصد بیماری‌های نادر قابل پیشگیری است که سازمان جهانی بهداشت عوامل ابتلا به آن را به خصوص در کشورهای در حال توسعه اعلام کرده است که می‌توان با لحاظ این موارد از بروز 70 درصد این بیماری‌ها پیشگیری کرد.


وی افزود:‌ بررسی‌ها در کشور ما نشان می‌دهد هر ساله 100 هزار نفر با بیماری‌های مادرزادی متولد می‌شوند که بخشی از این بیماران را افراد مبتلا به بیماری‌های نادر تشکیل می‌دهند.


این متخصص ژنتیک جمعیت و اپیدمیولوژی تصریح کرد: شیوع بیماری‌های نادر بر اساس ژنتیک جمعیت و عوامل محیطی در کشورهای مختلف متفاوت است اما باید توجه داشت این بیماران در سراسر دنیا از خدمات درمانی و بدون مرز بهره‌مند شوند.


در ادامه این نشست دکتر زهرا ریاضی، دبیر اجرایی هشتمین همایش بین‌المللی روز جهانی بیماری‌های نادر عنوان کرد: بنیاد بیماری‌های نادر در تلاش است با ارائه خدمات شبانه‌روزی در کاهش میزان بروز و شیوع بیماری‌های نادر موثر باشد بر همین اساس مراکزی مانند مرکز تصویربرداری پارسیان به صورت شبانه‌روزی در تمام طول سال به صورت رایگان آماده خدمت‌رسانی به این بیماران است.


به گزارش آنا، هشتمین همایش بین‌المللی روز جهانی بیماری‌های نادر هشتم اسفند با شعار «بیمار نادر مرز نمی‌شناسد» در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته