دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1395 - 08:29

برکناری دونالد ترامپ کلید خورد

در حالی که دونالد ترامپ چهارمین هفته از ورود به کاخ سفید را به پایان می‌برد، تعدادی از نمایندگان مخالف عضو کنگره، تحلیل‌گران سیاسی و اعضای گروه موسوم به «مقاومت» (گروهی که برنامه‌شان مقاومت در برابر ترامپ است) در حالی بررسی راه‌هایی هستند که بتوانند از طریق آنها ترامپ را برکنار کنند.
کد خبر : 160644

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از واشنگتن اگزمینر، برخی از این فعالان سیاسی حتی از برکناری ترامپ قبل از دوره تحلیف حرف می‌زدند. به هر حال استیضاح رئیس‌جمهوری از نظر قانون اساسی کاری دشوار و زمان‌بر است. ترامپ را در صورتی می‌توان استیضاح کرد که خیانت یا دیگر جرائم و سوء رفتارهای شدید مرتکب شده باشد.


اکنون اما مباحث فزاینده‌ای درباره متمم بیست و پنجم قانون اساسی انجام می‌شود. طبق این متمم که در 1967 پدید آمد و ریشه در حادثه ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا دارد، راه‌هایی برای جانشینی فردی به جای رئیس‌جمهوری که ناتوان از انجام وظایفش است، پیش‌بینی شده است.


از آن زمان (1967) تاکنون، بیشترین بحث‌ها درباره این موضوع بوده است که رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس نمایندگان و رئیس مجلس سنا را مطلع کند که وی موقتا نمی‌تواند به‌عنوان رئیس‌جمهوری فعالیت کند. در این صورت روسای کنگره معاون رئیس‌جمهوری را به عنوان رئیس‌جمهوری برمی‌گزینند تا زمانی که خود رئیس‌جمهوری اعلام کند که مجددا قادر به اجرای وظایفش است.


بنابراین از این روش در مواردی می‌توان استفاده کرد که مثلا رئیس‌جمهوری عمل جراحی در پیش دارد و برای مدت زمان قابل توجهی بستری خواهد شد. اما اکنون مخالفان ترامپ بر بخش چهارم از متمم بیست و پنجم تمرکز کرده‌اند که به معاون رئیس‌جمهوری و اکثریت اعضای کابینه یا به معاون رئیس‌جمهوری و اکثریتی از اعضای نهادی که کنگره به آن مجوز خواهد داد، اجازه می دهد تا اعلام کنند رئیس‌جمهوری نمی‌تواند وظایفش را انجام داده و معاون رئیس‌جمهوری را به جای او برگزینند.


طبق این مقرره، اگر اختلاف نظری در این زمینه وجود داشته باشد یعنی رئیس‌جمهوری بگوید قادر به انجام وظایفش است و معاون رئیس‌جمهوری به همراه اکثریت اعضای کابینه یا به همراه اکثریت اعضای نهادی که کنگره به آن مجوز داده است، نظر مخالف داشته باشند، در این صورت این کنگره است که تصمیم نهایی را خواهد گرفت.


اکنون برخی از اعضای کنگره در حال بحث درباره این موضوع هستند. جکی اسپیسر، نماینده مجلس نمایندگان و عضو کمیته امنیتی این مجلس گفته است که «رابطه و مسائل مربوط به ترامپ و روسیه به اندازه موضوع واترگیت مهم است، اگر نگوییم که مهم‌تر از آن است. اگر ترامپ نخواهد همانند یک رئیس‌جمهوری عمل کند متمم بیست و پنجم درباره او اجرا خواهد شد.»


وقتی از این نماینده پرسیدند که «آیا واقعا او فکر می‌کند ترامپ فاقد توانایی لازم برای اجرای وظایف رئیس‌جمهوری است؟» پاسخ داد: «خب من فکر می‌کنم که ما داریم به دقت این موضوع را بررسی می‌کنیم. ترامپ باید به عنوان یک رئیس‌جمهوری عمل کند. او در درجه نخست نیاز دارد این موضوع را به رسمیت بشناسد که نباید به عنوان یک رئیس‌جمهوری به رسانه‌ها حمله کند. این بخشی از وظایف یک رئیس‌جمهوری است. او نباید به مردم عبارات غیرمحترمانه بگوید. او نباید در تماس با رهبران خارجی تلفن را روی آنها قطع کند.»


اسپیسر تا آنجا پیش رفت که وضعیت وودرو ویلسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را یادآوری کند. وقتی ویلسون دچار یک سکته قلبی شد همسرش برای مدتی، رئیس‌جمهوری عملی آمریکا بود اما اسپیسر می‌گوید که ملانیا ترامپ در موقعیتی نیست که بتواند چنین کاری انجام دهد. اسپیسر افزود: «من درباره بررسی برکناری ترامپ کاملا جدی هستم.»


اسپیسر تنها نماینده‌ای نیست که بحث متمم بیست و پنجم قانون اساسی را مطرح کرده است. ارل بلومنر دیگر نماینده دموکرات مجلس نمایندگان گفته است که در حال تشکیل یک گروه کاری است تا وضعیت متمم بیست و پنجم را روشن و تقویت کنند. او می‌افزاید: « پس از آنکه رفتارهای زننده را در کاخ سفید دیدم، کاملا به بررسی و اجرای این متمم علاقه‌مند هستم.»


روزنامه واشنگتن پست نیز در روز 10 فوریه (22 بهمن) در یکی از ستون‌های خود موضوع برکناری ترامپ از طریق متمم بیست و پنجم‌ را مطرح کرده بود. مجله تایمز نیز در 9 فوریه (21 بهمن) در مطلبی با عنوان «متمم بیست و پنجم؛ چه اتفاقی خواهد افتاد اگر رئیس‌جمهوری نتواند وظایفش را انجام دهد؟» نوشته بود که این متمم در هفته‌های اخیر بسیار ارزشمند شده است.


روزنامه نیویورک تایمز نیز روز 29 ژانویه (10 بهمن) سخنان الیوت کوهن، استاد دانشگاه جان هاپکینگز و از مقامات وزارت خارجه در دولت بوش را نقل کرده بود که گفته بود «من تعجب نخواهم کرد اگر ترامپ قبل از چهار سال یا هشت سال و به واسطه متمم بیست و پنجم‌ از کار برکنار شود.» او همچنین در مجله آتلانتیک نوشته بود «ریاست‌جمهوری ترامپ با فاجعه تمام می‌شود.»


بحث متمم بیست و پنجم چند روزی است که بر سر زبان‌ها افتاده است. اما این اصل در دوره جدید برای نخستین‌بار از سوی دیوید فروم، نویسنده سخنرانی‌های جورج دبلیو بوش، مطرح شد. او هشت روز پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در توییتر خود نوشت: «ماده چهار متمم بیست و پنجم قانون اساسی؛ درباره این ماده در روزهای آینده بسیار خواهید شنید.»


به هر حال اکنون دموکرات‌ها، کارگروهی برای بررسی این متمم به راه انداخته‌اند. با توجه به اینکه اعضای کابینه از سوی خود رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شوند بسیار بعید است که آنها رای به برکناری ترامپ بدهند. اما متمم بیست و پنجم‌ این اجازه را به کنگره داده است که نهاد دیگری به جز کابینه را برای این موضوع برگزیند. دموکرات‌ها تلاش دارند که این نهاد، روسای جمهور آمریکا و معاونان در قید حیات آن‌ها باشند. یعنی در حال حاضر این افراد: باراک اوباما، جو بایدن، جورج دبلیو بوش، دیک چنی، بیل کلینتون، ال گور، جورج اچ دبلیو بوش، دان کوایله و جیمی کارتر. این جمع قطعا به برکناری ترامپ رای خواهند داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته