دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1395 - 13:12
ابوالحسنی خبرداد:

ساخت «دیرین دیرین» استانی با گویش گیلکی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان/ دانشنامه انیمیشنی «گیگول» در دستور کار

تهیه کننده مجموعه «دیرین‌ دیرین» از تهیه و تولید برنامه دیرین دیرین استانی با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، پارک علم و فناوری گیلان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خبر داد.
کد خبر : 159520

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمد ابوالحسنی در نشست مشترک با دانشگاه آزاد لاهیجان، مراکز رشد دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری گیلان و فعالان حوزه IT و علاقمندان به حوزه انیمیشن گفت: «تیم برنامه ما در حال شناسایی ظرفیت‌ها بوده که پس از بررسی و انتخاب مدیر منطقه‌ای در استان گیلان، برنامه دیرین دیرین با گویش محلی (گیلکی) در گیلان تهیه و پخش می شود.»


وی خاطرنشان کرد: «با این اقدام ظرفیت بالایی در اشتغال گیلان بوجود خواهد آمد که بخشی از دغدغه‌های حوزه اداره کل ICT که جذب دانشجویان حوزه IT است، نیز مرتفع و فرصت اشتغال را برای فعالان حوزه انیمیشن بوجود خواهد آورد.»


تهیه کننده برنامه دیرین دیرین در تشریح اقدامات خود برای استان گیلان گفت: «چند اقدام را برای گیلان در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها راه‌اندازی رسانه محلی است که با این کار، دیرین دیرین استانی فعال و با گروه‌های مستعد استان قرارداد همکاری امضا می‌شود و دیرین دیرین استانی با گویش و فرهنگ گیلان تولید و منتشر می شود.»


وی با توجه به پروژه گیگول به عنوان یکی دیگر از اقدامات خود در گیلان، بیان کرد: «پروژه گیگول یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در دستور کار داریم. در این پروژه که دایرة المعارف انیمیشن خواهد بود، ایران را به ۶۰۰ منطقه تقسیم و برای هر منطقه ۵۰ قسمت انیمیشن، 100 ثانیه ای تهیه خواهد شد که هر قسمت به معرفی، مکان‌های دیدنی، صنایع دستی و جاذبه‌های استانی با گویش‌های محلی اختصاص خواهد یافت.»


توکلی:‌ در سال 2020 ارزش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا حدود پنج هزار میلیارد یورو خواهد بود، ایران باید در سال 1395 در این حوزه در دنیا حدود 140 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد، در حالی که فقط 35 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم و این اختلافی حدودا 100 هزار میلیارد تومانی را در سهم ایران از درآمدهای فناوری اطلاعات دنیا نشان می‌دهد

می‌خواهیم سال ۱۴۰۰ موثرترین رسانه کشور باشیم


ابوالحسنی ادامه داد: «ما این محصول را ساخته‌ایم و با کشورهای مختلف در حال تبادل هستیم که اینگونه انیمیشن‌ها به کشورهای مختلف انتقال پیدا کند. ما تصمیم گرفته‌ایم که برای سال ۱۴۰۰ موثرترین رسانه کشور باشیم و علاوه‌ بر این یک کارآفرینی را هم ایجاد کنیم و محصولات خود را به تولیدات محلی هم بکشانیم. می‌خواهیم با کمک مردم محلی هر منطقه در ایران، محصولات انیمیشنی را ایجاد کنیم که برای مردم آن منطقه جذابیت داشته باشد. این کار هم کارآفرینی ایجاد می‌کند و هم درآمدزایی بالایی خواهد داشت.»


وی اضافه کرد: «در اجرای این پروژه از چند شرکت دعوت به همکاری خواهیم کرد تا بتوان شناخت خوبی را از هر منطقه به علاقه‌مندان بدهیم.»


ابوالحسنی ابراز امیدواری کرد که با حمایت اداره کل ICT استان و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و پارک علم و فناوری بتوان با استفاده از تولید محتوای بومی به ایجاد کسب و کارهای پایدار در استان برسیم.


مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان نیز ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه‌ها را لازمه ارتقا جایگاه ICT در استان دانست و گفت: «تولید محتوای الکترونیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، امروزه براساس آنچه که گفته می‌شود، سهم ایران از تولید محتوا در جهان حداکثر بین یک الی سه درصد است که این آمار دقیق نیست و حتی اگر فرض کنیم سه درصد نیز است بازهم با وجود جامعه آماری افرادی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی استفاده می کنند این آمار قابل توجه نیست.»



فرزاد توکلی افزود: «اگر ما تولید محتوا نداشته باشیم با سیر عظیمی از محتوای کشورهای بیگانه مواجه می‌شویم و این امروزه مشکلی است که با آن در شبکه‌های مجازی مواجه هستیم و باعث ایجاد نگرانی‌هایی در خانواده‌ها شده است.»


وی خاطرنشان کرد: «هدف برگزاری این چنین نشست‌هایی بیان این است که امروزه با کمترین امکانات می‌توان با استفاده از دانش خود کسب و کاری را راه اندازی و خلق ثروت کرد چرا که ایجاد کار دیگر همچون گذشته به سرمایه‌های کلان و ایجاد شرکت‌های بزرگ نیازمند نیست برای نمونه می‌توان کسب و کارهای ایجاد شده از سوی محمد ابوالحسنی تهیه کننده دیرین دیرین را نام برد.»


توکلی عنوان کرد: «امروزه بیش از 60 درصد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار اپراتورها و 40 درصد نیز در حوزه آی تی و تولید محتوا است.»


مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان اظهار کرد: «در دنیا این درصدها در حال جا به جا شدن است و پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 حدود 80 درصد فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار حوزه آی تی و 20 درصد باقی مانده در اختیار اپراتورها باشد چرا که در حوزه اپراتور ها محدودیت وجود داشته، اما در تولید محتوا هیچگونه محدودیتی از لحاظ تعداد و سرویس‌ها وجود ندارد.»


وی افزود: «در سال 2020 ارزش بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا حدود پنج هزار میلیارد یورو خواهد بود، ایران باید در سال 1395 در این حوزه در دنیا حدود 140 هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد، در حالی که فقط 35 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم و این اختلافی حدودا 100 هزار میلیارد تومانی را در سهم ایران از درآمدهای فناوری اطلاعات دنیا نشان می‌دهد.»


توکلی با توجه به اهمیت تولید محتوا در ایران، گفت: «اگر ترافیک شبکه اینترنت به ویژه شبکه اینترنت موبایلی را بررسی کنیم این ترافیک به اشتراک‌گذاری فایل، موسیقی، عکس، ویدیو و چند رسانه‌ای‌ها اختصاص می‌یابد، امروزه ویدیوها بیشترین رشد را در تولید محتوا در دنیا داشته است.»


مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان خاطرنشان کرد: «آنچه ما در حوزه تولید محتوا و علاقه‌ای که دوستان در حوزه‌های دانشگاهی و تخصصی دارند انتظار داشتیم، محقق شد و امیدوارم بتوانیم در بین افرادی که طی دو روز در همایش‌های راه‌اندازی کسب و کار پایدار بر پایه تولیدمحتوای محلی در گیلان شرکت کردند تیم‌هایی که برای تولید محتوای مجموعه «دیرین دیرین» و مجموعه‌های دیگر موردنیاز هستند شناسایی و دعوت به همکاری شوند.»


در همایش راه‌اندازی کسب و کار پایدار بر پایه تولیدمحتوای محلی، همکاری برای ساخت دیرین دیرین استانی، همکاری برای ساخت قسمت‌های استانی دایرة المعارف انیمیشنی گیگیول، همکاری برای راه اندازی رسانه‌های محلی، همکاری در زمینه دیرین دیرین آکادمی، همکاری در مورد تولید گیم و اپ محلی دیرین دیرین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از تجارب شخصی در راه اندازی «دیرین دیرین» و در مورد راه اندازی یک کسب و کار پایدار برپایه‌ تولید محتوای بومی و برای راه‌اندازی رسانه محلی دعوت به همکاری صحبت شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب