دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1395 - 15:25
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش :

تصویر مدرسه در سند تحول بنیادین با مدرسه محوری محقق می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تحقق تصویر ارائه شده از مدرسه در سند تحول بنیادین را در سایه مدرسه محوری توصیف کرد.
کد خبر : 159397

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در مراسم تجلیل از مدارس برگزیده «طرح تعالی مدیریت مدرسه» که در تالار آدینه تهران برگزار شد، گفت: ارتقای کیفیت، سنجش شاخص‌های کیفیت، مدرسه محوری و تربیت یکپارچه از رویکردهای جدید ‌آموزش و پرورش است.


وی افزود: سنجش شاخص کیفیت نه تنها مطالبه نظام تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی است، بلکه یک مطالبه جهانی است.


زرافشان موضوع ارتقای کیفیت را یکی از اهداف آموزش برای همه برشمرد و تصریح کرد: موضوع توسعه پایدار به عنوان یک برنامه جهانی بیش از یگ دهه است که مورد پیگیری قرار گرفته است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس سند تحول مدرسه کانون اصلی تغییر و تحول است و دارای قدرت تصمیم گیری و پاسخ گویی است، بنابراین مدرسه کانون محله و اصلی‌ترین جایگاه آموزش و پرورش است.


وی تصریح کرد: تصویری که سند تحول بنیادین از مدرسه ترسیم کرده است، تنها با مدرسه محوری محقق خواهد شد، آنچه در سند آمده است باید از مدرسه مطالبه شود.


زرافشان با بیان اینکه مدرسه باید اهداف درس ملی را محقق سازد، خاطرنشان کرد: زیر نظام‌های سند تحول برنامه درسی در سه سطح لحاظ شده است. سطح اول تجویزی است که تمام دانش آموزان باید این سطح را فراگیرند، سطح دوم نیمه تجویزی است که این اختیار را به معلم می‌دهد تا از بین مطالب ارائه شده، موضوعات مورد نظر را انتخاب کند و سطح سوم غیر تجویزی است که طی آن موضوعات مورد نظر توسط معلمان و با مشورت اولیا و دانش آموزان انتخاب و در مدرسه ارائه می‌شود.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول، سند تربیت است ،‌ البته تربیت نه به معنی امور تربیتی، بلکه به معنی یکپارچه دیدن آموزش و پرورش و تربیتی مورد نظر است که در دل آن، آموزش و پرورش توامان وجود دارد.


وی افزود: یادگیری دانش، دانش آموزان را توانمند نمی‌سازد، بلکه باید تحولات در محیط اتفاق بیفتد و با توجه و دسترسی فرد به فناوری و تسهیل یادگیری این امر صورت گیرد.


زرافشان با اشاره به سرعت تحول در دهه‌های اخیر با طرح این سوال که آموزش و پرورش آینده چگونه خواهد بود، گفت: برای پاسخ به این پرسش، آرای کشورهای مختلف جمع آوری و در نهایت یک سند تدوین و در کشور کره جنوبی از آن رونمایی شد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدرسه مانند دانش آموز در موقعیت یادگیرنده قرار دارد و باید خودش را برای دست یابی به حیات طیبه آماده کند، بنابراین حیات طیبه که در سند تحول آمده است تنها هدف یادگیرنده نیست.


وی افزود: در طرح مدیریت مدرسه، بازنگری از هویت مدرسه، توجه به فرآیندهای درون مدرسه‌ای در قالب ساحت‌های مختلف و تدارک تربیت چند ساعته برای دانش آموزان از جمله برنامه‌هاست.


زرافشان اظهار کرد: در برنامه تعالی مدیریت مدرسه، مشارکت جویی همراه با مشارکت پذیری صورت می‌گیرد، یعنی همه عوامل مدرسه باید در اجرای این طرح شرکت کنند و با تلاش ارزیابان و تیم تعالی مدرسه این طرح در حال اجراست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب