دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1395 - 17:19
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد

ضرورت انجام تست‌های سلامت روان در مدارس و ادارات

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ابتلا 2درصد جامعه به معلولیت گفت: باید در ادارات، کارخانه‌ها، مدارس و ... تست‌های سلامت روان به صورت فعال وجود داشته باشد و افراد به صورت صحیح مورد پایش سلامت روان قرار گیرند زیرا تبدیل شدن یک فرد عادی به یک بیمار روانی مزمن مساله عجیب و دور از انتظاری نیست و هر فرد عادی می‌تواند در صورت عدم حمایت‌های مناسب در مواقع بحران و ... دچار مشکلات روانی شود.
کد خبر : 158277

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از بهزیستی استان تهران، حسین نحوی نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح مرکز احبا گفت: در حوزه بیماران روانی مزمن در ابتدای کاریم اما اعتقاد دارم که به جای آنکه همواره به تاریکی لعنت بفرستیم بهتر است شمعی روشن کنیم زیرا تکرار محرومیت‌ها و تاریکی‌ها باعث دلسردی بیشتر می‌شود.


وی ضمن تاکید بر آنکه نیاز است آمارهای واقعی و میدانی را به دست آوریم و به مسئولان و مردم ارائه کنیم؛ ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود 15 درصد افراد هر جامعه دچار ناتوانی‌هایی هستند، پس از این آمار برخی مدعی شدند که در ایران 10 میلیون معلول داریم، همه ترسیدند اما وقتی آمار واقعی و میدانی را به دست آوردیم دیدیم 2 درصد جامعه هستند که دچار معلولیت‌های شدید بوده که روند زندگی روزمره‌شان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است تا جایی که نیاز به خدمات حمایتی سازمان بهزیستی دارند.


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هم اکنون 100 هزار بیمار روانی مزمن تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند این در حالیست که تعریف بهزیستی از بیمار روانی مزمن یک تعریف علمی نیست بلکه عملیاتی است تا بتوانیم این افراد را به چرخه حمایت وارد کنیم.


نحوی نژاد تاکید کرد: باید بتوانیم آمار واقعی را نشان دهیم تا توانایی صیانت از حقوق این افراد را داشته باشیم و در خصوص حقوق‌شان چانه زنی کنیم.


وی ادامه داد: باید در ادارات، کارخانه‌ها، مدارس و ... تست‌های سلامت روان به صورت فعال وجود داشته باشد و افراد به صورت صحیح مورد پایش سلامت روان قرار گیرند زیرا تبدیل شدن یک فرد عادی به یک بیمار روانی مزمن مساله عجیب و دور از انتظاری نیست و هر فرد عادی می‌تواند در صورت عدم حمایت‌های مناسب در مواقع بحران و ... دچار مشکلات روانی شود.


معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: هم اکنون جامعه با معلولیت جسمی بسیار راحت‌تر از معلولیت‌های روانی کنار می‌آید و همین مساله است که خدمات روانپزشکی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.


وی ضمن اشاره به راه اندازی مرکز روزانه آموزش و توانبخشی بیماران روانی مزمن احبا گفت: در این مرکز حرفه آموزش را محور قرار دادیم و امیدوارم شاهد آن باشیم که تمامی بیماران روانی مزمن بتوانند در کنار خانواده خود آسایش و آرامش را تجربه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب