دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1395 - 15:35

تظاهرات خیابانی و جنجال سیاسی در بغداد

تعدادی از تظاهرکنندگان در بغداد به‌دنبال درگیری میان برخی تظاهرکنندگان و پلیس عراق و استفاده از گاز اشک‌آور از سوی پلیس، دچار خفگی شدند.
کد خبر : 158203

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری روسیاالیوم، هواداران مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق که خواستار تغییر در ساختار کمیسیون مستقل انتخابات این کشور بودند در مرکز بغداد تجمع کردند.


هزار نفر از تظاهرکنندگان هوادار جریان صدر برای دومین روز متوالی در قلب بغداد تجمع کردند تا با اعتراض خود درخواستشان را برای تغییر در ساختار کمیسیون مستقل انتخابات عراق اعلام کنند.


کمیسیون مستقل انتخابات که هواداران جریان صدر آن‌ را به فساد و تسلیم در برابر جریان‌های نفوذی متهم کرده‌اند ماه سپتامبر (شهریور 1396) را به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات شورای شهر مشخص کرده است.


از سوی دیگر کمیسیون عالی انتخابات اعلام کرد تغییر در کمیسیون باید به وسیله ارائه پیش‌نویس اصلاحی به پارلمان عراق انجام شود.


تظاهرکنندگان در میدان التحریر تجمع کرده‌اند و انتظار می‌رود تعدادشان در ساعت‌های آینده افزایش یابد. نیروهای امنیتی در خیابان‌های اطراف محل تجمع تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده‌اند.


حرکت تظاهرکنندگان به سوی منطقه سبز


وب سایت شبکه الجزیره گزارش کرد ده‌ها هزار نفر از معترضان در حال حرکت به سوی منطقه سبز بغداد (محل پارلمان عراق) هستند. هم‌زمان با این اقدام، نیروهای امنیتی به میان تظاهرکنندگان رفتند و در تلاش برای متفرق کردن آن‌ها هستند. در این میان، چندین نفر از معترضان به‌دنبال پرتاب گازهای اشک‌آور دچار حالت خفگی شده‌اند.


یک منبع پلیس عراق در مصاحبه با وب‌سایت شبکه سومریه‌نیوز گفت: «تعدادی از تظاهرکنندگان از پل جمهوریت گذشتند و در حال حرکت به سوی منطقه سبز هستند. در طرف مقابل، پلیس عراق تجهیزات نظامی خود را در اطراف این منطقه مستقر کرده است.»


درخواست کمیسیون عالی انتخابات از العبادی


کمیسیون عالی انتخابات عراق از حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواستند تا از کابینه و کارمندانش در مقابل تهدیدات مستقیم از سوی برخی مسئولان عراقی مشارکت کننده در تظاهرات مردمی بغداد حمایت کند.


سربست مصطفی رشید، رئیس شورای کمیسیون عالی انتخابات عراق گفت: «این کمیسیون نهادی قانونی است که ماموریتش طبق قانون اساسی مشخص شده و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق وظیفه دارد از نیروها و کارمندانش در همه استان‌ها دفاع کند.»


وی افزود برخی اعضای شورا و کارمندان در شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های تهدید شده‌اند.


لحظاتی پیش نیز از عراق خبر رسید که محسن موسوی، یکی از اعضای شورای کمیسیون عالی انتخابات عراق به درخواست تظاهرکنندگان پاسخ داد و از سمت خود استعفا کرد.


از سوی دیگر موید اللامی، رئیس اتحادیه خبرنگاران و مطبوعات عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی باید حامی خبرنگارانی باشند که به پوشش تظاهرات بغداد می‌پردازند و آن‌ها مسئول حفاظت از جان خبرنگاران هستند.


پارلمان عراق توقف فعالیت‌های کمیسیون عالی انتخابات را بررسی می‌کند


از سوی دیگر حسین عواد، نماینده جریان الاحرار گفت: «از پارلمان عراق درخواست کرده‌ایم تا جلسه‌ای اضطراری برای بررسی توقف فعالیت‌های کمیسیون عالی انتخابات و اتخاذ تدابیر لازم برگزار کند.»


وی افزود: «ما به درخواست تظاهرکنندگان و مردم عراق چنین درخواستی را به پارلمان ارائه کرده‌ایم.»
مقتدا صدر دستور «عقب‌نشینی تاکتیکی» داد


لحظاتی پیش مقتدا صدر از تظاهرکنندگانی که در راه حرکت به سوی منطقه سبز عراق هستند خواست تا «عقب‌نشینی تاکتیکی» کنند.


وی همچنین هشدار داد پاسخ معترضان برای بار دیگر قوی‌تر خواهد بود.


مقتدا صدر در حالی این درخواست را مطرح کرده است که صبح امروز شنبه در بیانیه‌ای خواستار ادامه تظاهرات در میدان التحریر و در قلب بغداد شده بود. او خطاب به تظاهرکنندگان گفت که در اطراف منطقه سبز بمانند و به هیچ وجه برای ورود به داخل این منطقه تلاش نکنند.


صدر از تظاهرکنندگان خواسته بود تا به اعتراضات مسالمت‌آمیز خود ادامه دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته