دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1395 - 12:05

انتشار دو نمایشنامه خارجی در نشر چترنگ

«تمرین پنج انگشت» و «قواعد بازی» دو نمایشنامه است که نشر چترنگ اخیرا آن‌ها را روانه بازار کرده است.
کد خبر : 157896

به گزارش گروه فرهنگی آنا؛ این دو نمایشنامه به شرح زیر است:


تمرین پنج انگشت


این نمایشنامه نوشته پیتر شفر است که با ترجمه علیرضا جمالی‌منش و شیوا گرامی به انتشار رسیده. در پیشگفتار این کتاب، درباره این نویسنده اهل انگلستان آمده است: «نخستین نمایشنامه او «شورزار» نام داشت که در 1951 نوشته و در 1955 از روی آن فیلمی تلویزیونی ساخته شد. در پی این موفقیت شفر به نوشتن ادامه داد و موقعیت خود را به عنوان نمایشنامه‌نویس با نوشتن نمایشنامه «تمرین پنج انگشت» در سال 1958 تثبیت کرد...»


ماجرا در خانه‌ای ییلاقی شروع می‌شود و در توضیح اولین صحنه می‌خوانیم: «خانه ییلاقی خانواده هرینگتون در سافولک واقع شده است و برای تعصیلات آخر هفته از آن استفاده می‌کنند. طراحی و ساخت بخش‌های مختلف خانه به گونه‌ای انجام شده است که تماشاگران می‌توانند بسیاری از این بخش‌ها، یعنی اتاق نشیمن، سالن پذیرایی، پاگرد و اتاق درسی را که پالما در آن درسهایش را فرامی‌گیرد، هم‌زمان ببیند...»


خانم و آقای هرینگتون به همراه دو فرزند خود برای گذراندن تعطیلات، به خانۀ ییلاقی‌شان می‌روند. ورود والتر، پسر جوان آلمانی، به این خانه سرآغاز ماجراهای داستان است. ماجراهایی که اختلافات پنهان میان اعضای خانواده را به سطح می‌آورد. این نمایشنامه روایت درگیری پنج شخصیت است که در طول داستان، هویت و خواسته‌های خویش را به تدریج به مخاطب نشان می‌دهند.


در این نمایشنامه اتفاقات، حول معلم سرخانه تازه‌واردی است که دست بر قضا پیانیست ماهری نیز هست. «تمرین پنج انگشت» می‌تواند ایهامی از پنج شخصیت اصلی این داستان باشد که در کشاکش زندگی به لبه پرتگاه می‌رسند و به ناچار باید یک‌بار دیگر نقش خود را در صحنه زندگی با کلید‌های سفید و سیاه تمرین کنند. پنج شخصیت نمودی از پنج نگشت یک‌ دست هستند. پنج انگشتی که اختلافات بسیاری با هم دارند و بی‌هم توان زیستن‌شان نیست.»


این کتاب در 138 صفحه و با شمارگان هزار نسخه‌ای در مجموعه جهان تئاتر در نشر چترنگ به انتشار رسیده است.


قواعد بازی


نویسنده این نمایشنامه، لوئیجی پیراندللو است و با ترجمه کامران برادران در نشر چترنگ به انتشار رسیده؛ نماشنامه‌ای که در ایتالیا رقم می‌خورد و اتفاق‌ها در زمان حال رخ می‌دهند. پیراندللو(۱۸۶۷-۱۹۳۶) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس ایتالیایی در سال ۱۹۳۴ برنده جایزه نوبل ادبیات شد. داستان‌های کوتاه او نیز شهرت زیادی دارد.


قواعد بازی در پرده اول اینگونه آغاز می‌شود: «پذیرایی آپارتمانِ سیلیا گالا که هوشندانه مبله شده است. در عقب صحنه، دری کشویی، دولنگه و سفید قرار دارد که پذیرایی را از اتاق نهارخوری جدا می‌کند. بالای در مزین به شیشه‌هایی قرمز است...»


نمایشنامه قواعد بازی داستان مردی به نام لئونه را روایت می‌کند که همسرش مدت‌هاست از او دوری گزیده است و به او خیانت می‌کند؛ اما لئونه به جای اینکه خشمگین شود، خود را از تمامی احساسات بشری تهی می‌کند و این سرآغاز فاجعه‌ای می‌شود که بر تمامی شخصیت‌های نمایش تأثیر می‌گذارد. قواعد بازی داستان مردمانی است که در پی امیال خود می‌دوند و دست آخر، تجسد خشونت‌بار این امیال از پای درشان می‌آورد. نمایشنامه پیراندللو دوزخی است از خشونتی ناب، خشونتی که خود را به صورت خواننده می‌کوبد و مدهوشش می‌کند.


این نمایشنامه در 102 صفحه و با شمارگان هزار نسخه‌ای در مجموعه جهان تئاتر نشر چترنگ منتشر شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشر چترنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته