دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1395 - 10:37
معاون آموزشی وزارت بهداشت

بیمارستان‌های آموزشی تا پایان سال اعتباربخشی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینا در دانشگاه علوم پزشکی تهران از اعتباربخشی بیمارستان‌های آموزشی تا پایان سال خبر داد.
کد خبر : 155879



به گزارش خبرگزاری آنا از روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینا که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: «آموزش اصلی‌ترین ماموریت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است و باید به این حوزه توجه ویژه‌ای شود. در 1 تا 2 سال گذشته با نگاهی کلان به حوزه آموزش و برای ارتقای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت، برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شده است و تحول به گفتمان غالب حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تبدیل شده است.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: «با تصویب سند آمایش سرزمینی از این مصوبه به عنوان بستری برای اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهره‌برداری شد و با پیاده‌سازی مدل ماموریت‌گرایی در آموزش علوم پزشکی در حال حاضر حتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کوچک نیز رسالت مشخصی برای پیگیری دارند. در همه دانشگاه‌های معتبر دنیا، توسعه آموزش هم‌زمان با پژوهش و فناوری انجام می‌شود و علی‌رغم پیشرفت‌های علمی و پژوهشی، به‌روز‌ترین کوریکولوم‌های آموزشی را دنبال می‌کنند. باید دانشگاه‌ها خود را برای حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم آماده کنند و خلاقیت و نوآوری را در دانشگاه توسعه دهند.»


او افزود: «آئین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی مسیر مشخص‌تری را برای توجه به آموزش در دانشگاه‌ها تعریف و باعث شده است انگیزه بیشتری برای توجه به آموزش ایجاد شود. در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دنبال ایجاد چشم‌انداز روشن برای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در دستیابی به مرجعیت علمی هستیم.»


لاریجانی به محورهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «با اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به سوی توسعه بین‌المللی آموزش حرکت کرده‌اند، به طوری که به عنوان مثال دانشگاه زابل چندین دانشجوی خارجی و دانشگاه کرمانشاه چند ده دانشجوی خارجی جذب کرده‌اند. برنامه اعتباربخشی در همه موسسات و بیمارستان‌های آموزشی کشور در حال اجرا است. روز گذشته نشستی با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و روسای بیمارستان‌های آموزشی برگزار و مقرر شد بیمارستان‌های آموزشی تا پایان سال با همکاری مناطق آمایشی اعتباربخشی شوند.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت به راه‌اندازی مرکز ملی تحقیقات آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «این مرکز در واقع به عنوان حافظه سازمانی حوزه آموزش راه‌اندازی شده است و در آن از پروژه‌های تدوین شده در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حمایت می‌شود.»


او به نقش دانشگاه‌های بزرگ کشور در توسعه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: «دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌توانند منشا تحولات زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور باشند.»


لاریجانی در پایان گفت: «تحول در آموزش کار آسانی نیست ولی در صورت نهادینه‌شدن نگاه تحولی در آموزش علوم پزشکی شاهد توسعه پژوهش و ایجاد نگاه نوآورانه در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواهیم بود.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته