بیمارستانهای آموزشی تا پایان سال اعتباربخشی میشوند
به گزارش خبرگزاری آنا از روابطعمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در هجدهمین جشنواره ابن سینا که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: «آموزش اصلیترین ماموریت دانشگاههای علوم پزشکی کشور است و باید به این حوزه توجه ویژهای شود. در 1 تا 2 سال گذشته با نگاهی کلان به حوزه آموزش و برای ارتقای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت، برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شده است و تحول به گفتمان غالب حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور تبدیل شده است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: «با تصویب سند آمایش سرزمینی از این مصوبه به عنوان بستری برای اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بهرهبرداری شد و با پیادهسازی مدل ماموریتگرایی در آموزش علوم پزشکی در حال حاضر حتی دانشگاهها و دانشکدههای کوچک نیز رسالت مشخصی برای پیگیری دارند. در همه دانشگاههای معتبر دنیا، توسعه آموزش همزمان با پژوهش و فناوری انجام میشود و علیرغم پیشرفتهای علمی و پژوهشی، بهروزترین کوریکولومهای آموزشی را دنبال میکنند. باید دانشگاهها خود را برای حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم آماده کنند و خلاقیت و نوآوری را در دانشگاه توسعه دهند.»
او افزود: «آئیننامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی مسیر مشخصتری را برای توجه به آموزش در دانشگاهها تعریف و باعث شده است انگیزه بیشتری برای توجه به آموزش ایجاد شود. در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به دنبال ایجاد چشمانداز روشن برای نقش آفرینی دانشگاهها در دستیابی به مرجعیت علمی هستیم.»
لاریجانی به محورهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «با اجرای برنامههای تحول و نوآوری، دانشگاههای علوم پزشکی کشور به سوی توسعه بینالمللی آموزش حرکت کردهاند، به طوری که به عنوان مثال دانشگاه زابل چندین دانشجوی خارجی و دانشگاه کرمانشاه چند ده دانشجوی خارجی جذب کردهاند. برنامه اعتباربخشی در همه موسسات و بیمارستانهای آموزشی کشور در حال اجرا است. روز گذشته نشستی با معاونان آموزشی دانشگاهها و روسای بیمارستانهای آموزشی برگزار و مقرر شد بیمارستانهای آموزشی تا پایان سال با همکاری مناطق آمایشی اعتباربخشی شوند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به راهاندازی مرکز ملی تحقیقات آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «این مرکز در واقع به عنوان حافظه سازمانی حوزه آموزش راهاندازی شده است و در آن از پروژههای تدوین شده در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حمایت میشود.»
او به نقش دانشگاههای بزرگ کشور در توسعه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: «دانشگاههایی مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران میتوانند منشا تحولات زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور باشند.»
لاریجانی در پایان گفت: «تحول در آموزش کار آسانی نیست ولی در صورت نهادینهشدن نگاه تحولی در آموزش علوم پزشکی شاهد توسعه پژوهش و ایجاد نگاه نوآورانه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور خواهیم بود.
انتهای پیام/