دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1394 - 11:14
کارشناسان بانکی در گفت‌وگو با آنا پاسخ دادند؛

چرا بانک مرکزی اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد؟

به گفته کارشناسان ثبات قیمت ارز بهتر از کاهش یا افزایش قیمت آن است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی در همین راستا عمل می‌کند.
کد خبر : 15553

عبدالحمید انصاری مدیرعامل اسبق بانک ملی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره اینکه گفته می‌شود برخی فعالان بازار ارز و حتی چهره‌های تاثیرگذار در حوزه تجارت تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارند و از افت قیمت دلار جلوگیری می‌کنند، گفت: قیمت ارز در بازار بر اساس تصمیم کلی شکل می‌گیرد نه فردی، یعنی ممکن است بازرگانانی با قیمت دلار بالا قراردادهایی بسته باشند و حاضر به متضرر شدن نباشند، اما این عرضه و تقاضای کلان ارز است که قیمت‌ها را مشخص می‌کند.


وی همچنین درباره علت عدم تمایل بانک مرکزی به کاهش نرخ ارز نیز گفت: بانک مرکزی سیاست مناسبی را در خصوص قیمت‌گذاری نرخ ارز به کارگرفته است و در واقع بر اساس شاخص‌های کلان اقتصادی قیمت‌ها را اعلام می‌کند.


او ادامه داد: بانک مرکزی نمی‌تواند برای کاهش قیمت دلار خزانه کشور را خالی کرده و با افزایش عرضه، نرخ دلار را کاهش دهد، زیرا این کار به صلاح کشور نبوده و می‌تواند بازار ارز را ملتهب کند.


این مدیر سابق بانکی همچنین بر پرهیز از تصمیم‌های یک‌باره درباره مدیریت بازار ارز کشور تاکید کرد و گفت: تصمیم‌های غیرکارشناسی و عجولانه منجر به تلاطم بازار ارز می‌شود و کشور را با چالش‌های سال‌های گذشته مواجه خواهد کرد.


بهترین وضعیت برای کشور، ثبات و تک‌نرخی شدن نرخ ارز است


مدیرعامل سابق بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز به سیاست بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز اشاره کرد و گفت: بهترین وضعیت برای کشور، ثبات و تک‌نرخی شدن نرخ ارز است تا از رانت موجود در این زمینه جلوگیری شود.


غلامرضا مصطفی‌پور افزود: بانک مرکزی تمایل زیادی به تک‌نرخی شدن ارز دارد، اما در این راستا موارد سیاسی و بیرونی زیادی دخیل است و به همین دلیل بانک مرکزی در این مسیر احتیاط می‌کند.


به گفته او، بانک مرکزی برای تک‌نرخی شدن یا باید عرضه ارز را افزایش دهد یا نرخ ارز را بپذیرد که هر دو تبعات منفی زیادی به همراه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته