«ایتالیا ایتالیا»؛ متفاوت و جسورانه
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فیلم «ایتالیا ایتالیا» کاوه صباغزاده اثر متفاوتی در سینمای ایران محسوب میشود که اگر فیلمساز با وسواس بیشتری ایده جسورانه ساخت فیلمش را پرورش میداد، میتوانست یکی از آثار شاخص سینمای ایران را به عنوان اولین فیلم فیلم کارنامهاش ثبت کند. با این وجود «ایتالیا ایتالیا» مطمئنا اثری قابل تامل و قابل دفاع برای صباغزادهایست که اولین تجربه فیلم بلند سینماییاش را در مقام کارگردان تجربه کرده است.
شناخت فیلمساز از ژانری که «ایتالیا ایتالیا» در آن ساخته شده سبب یکپارچه بودن فیلم با ریتمی مناسب شده که مخاطب را انتها با خود همراه میکند و انتخاب چنین فیلمنامهای برای اولین تجربه کارگردانی راه رفتن روی لبه تیغ است که هر لحظه ممکن بود فیلم را به ورطه لودگی بکشاند اما صباغزاده از پس این تجربه سخت برآمد.
حامد کمیلی، نقش اول فیلم، شخصیتی عاشق ایتالیاست که تمام زندگیاش در رویای این کشور غرق شده اما فیلمساز منطق، دلیل و انگیزهای در این عشق نگنجانده است. از طرفی در ابتدای فیلم کاراکتر کمیلی، با دختری آشنا میشود که به یک باره از داستان حذف شده و شخصیت دیگری که سارا بهرامی نقشش را ایفا میکرد وارد زندگی شخصیت اصلی میشود. حامد کمیلی یکی از بهترین بازیهای کارنامهاش را در این فیلم ارائه داده است و سارا بهرامی با بازی درخشان در این فیلم نشان داد که در سینمای ایران با وجود محدودیتها بازیکران زن میتوانند بازیهای فیزیکی خود را به رخ تماشاگر بکشانند.
فیلم زندگی مشترک زوجی هنرمند را روایت میکند که به دلیل از دست دادن فرزندشان دچار مشکلاتی در زندگی زناشویی میشوند. در این بین سینماگرانی حضور دارند که باشخصیت حقیقیشان در فیلم هستند و با کاراکترهای اصلی رابطه دارند. همایون ارشادی، علی ملاقلیپور، رضا سخایی و جهانگیر میرشکاری از جمله این سینماگران هستند.
«ایتالیا ایتالیا» صحنههای موزیکال زیادی دارد و به خاطر فرم و فضای کمیک، میتواند گیشه سال بعد سینما را داغ کند و به یکی از پرفروشهای سال تبدیل شود.
سعید طاهری
انتهای پیام/