دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1394 - 10:56
در جمع خبرنگاران

نادران: صلاحیت نمایندگان ادوار باید بررسی شود/ نمایندگان فعلی صلاحیت دارند و نیازی به احراز صلاحیت دوباره نیست

یک نماینده مجلس گفت که صلاحیت نمایندگان ادوار باید بررسی شود؛ چراکه از نمایندگی فاصله گرفته‌اند و شورای نگهبان دیگر نظارتی بر آنها ندارد.
کد خبر : 15459

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، الیاس نادران در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران درباره مصوبه دیروز مجلس مبنی بر اینکه نمایندگان فعلی مجلس برای اینکه در انتخابات مجلس آینده کاندیدا شوند،‌ نیاز به تأیید صلاحیت ندارند، اظهار کرد: صلاحیت تایید‌شده نمایندگان وقتی ادامه دارد دیگر نیازی نیست یک بار دیگر این صلاحیت مورد بررسی قرار گیرد و به نظرم این مصوبه خوبی است.


وی افزود: مثلا وزیری که از سوی مجلس رأی اعتماد می‌گیرد به کارش ادامه می‌دهد تا اینکه مرجع ارائه‌دهنده صلاحیت که همان مجلس است تصمیم بگیرد که آن وزیر را برکنار کند.


این نماینده مجلس تصریح کرد: نمایندگان تا زمانی که وظیفه نمایندگی را برعهده دارند و صلاحیتشان سلب نشده است می‌توانند برای دوره بعدی با قید استمرار کاندیدا شوند.


نادران گفت:‌ البته ایراد قانونی این موضوع این است که به لحاظ قانونی نهادی وجود ندارد که در زمان نمایندگی نمایندگان را سلب صلاحیت کند، باید مرجعی صلاحیت نمایندگان را در حین نمایندگی بررسی کند.


همچنین این مصوبه به این معناست که اگر در زمان تبلیغات نمایندگان فعلی مرتکب تخلف شوند شورای نگهبان می‌توانند درباره آن تصمیم‌گیری کنند. این مصوبه اختیارات هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی را سلب نمی‌کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره وضعیت نمایندگان ادوار در این مصوبه گفت: نمایندگان ادوار چون از نمایندگی فاصله گرفته‌اند و شورای نگهبان دیگر نظارتی بر آنها ندارد مشمول این مصوبه نمی‌شوند.


نادران درباره تصویب در این مصوبه در پایان عمر مجلس نهم و ایجاد شائبه‌هایی در این زمینه گفت: من این انتقاد را می‌پذیرم. قانونگذاران باید زودتر از اینها به فکر تغییر در قانون انتخابات می‌افتادند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته