دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 بهمن 1395 - 11:32
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

سازمان‌ها بدون مدیریت استراتژیک جایی برای پیشرفت ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دنیای امروز، بدون مدیریت استراتژیک سازمان‌ها جایی برای پیشرفت ندارند.
کد خبر : 154271

به گزارش خبرنگار آنا، دکتر خلیل علی‌محمدزاده در جمع استادان دانشگاه علوم پزشکی شرکت کننده در کارگاه آموزشی مدیریت استراتژیک اظهار کرد: مفهوم استراتژی زاییده فضای رقابتی و محدودیت منابع است. رویکرد استراتژیک این امکان را ایجاد می‌کند که سازمان‌ها با شناخت موضوعات اصلی و تمرکز منابع برای تحقق آنها، به بالاترین منافع ممکن در مقابل رقبا دست یابند.


این عضو هیات علمی دانشگاه در چرایی تدوین برنامه استراتژیک برای سازمان‌ها افزود: بدون برنامه ریزی استراتژیک، هماهنگی، انسجام و جهت مشخص برای اهداف سازمان تعیین نمی‌شود. برنامه استراتژیک با تدوین استراتژی ها به پایان می‌رسد ولی اجرا و ارزیابی استراتژیک دو مرحله مهمی است که در مجموع مراحل مختلف فرایندهای مدیریت استراتژیک را تکمیل می‌کنند.


مدیرانی که از برنامه استراتژیک صرفا برای تسلط بیشتر بر منابع و مدیریت سازمان و پاسخگویی به مقام مافوق استفاده می کنند، در واقع در دام مدیریت استراتژیک افتاده اند و چنین سازمان هایی به اهداف مدیریت استراتژیک نایل نمی آیند

این استاد دانشگاه در بخش عملیاتی کارگاه به تشریح در باره رسالت، دورنما، ارزش ها و اهداف سازمانی سخن گفت و اظهار کرد: مفاد برنامه استراتژیک بر اساس این چهار مولفه مهم و محورها و موضوعات برخاسته از ارزیابی و تحلیل محیط داخلی و خارجی، شکل می گیرد.


وی بیانیه رسالت را سندی خواند که یک سازمان را از سایر سازمان‌های مشابه متمایز می‌کند و گفت: رسالت هر سازمان نشان دهنده طیف فعالیت سازمان، از نظر خدمات، محصول و بازار است.


این مسئول دورنمای هر سازمان را تصویری از آینده آن سازمان در ذهن مدیران و کارکنان توصیف کرد و افزود: دورنمای سازمان یک بیان کلی از اهداف درازمدت و راهبردی سازمان است که همه منابع و برنامه‌های جاری آن را در راستای دستیابی به این اهداف همسو و همراستا می‌سازد.


این پژوهشگر حوزه سلامت، ارزش ها و باورهای یک سازمان را مواردی ذکر کرد که کارکنان به آنها ارج می نهند و برای شان اهمیت قائلند؛ ارزش های سازمانی تعیین می‌کنند که سازمان و کارکنان آن کجا، وقت، انرژی و پول خود را صرف کنند.


وی افزود: ارزش های سازمانی، چه بدانید و چه ندانید بر انتخاب های روزانه شما تاثیر می گذارند و به مواردی اطلاق می شوند که اغلب در سازمان قابل رویت هستند.


علی‌محمدزاده ارزش‌های سازمانی را عمیقا در دورنما و تصور افراد از آینده مطلوب سازمان، جاری خواند و گفت: ارزش‌ها مفاهیمی نیستند که دائما در حال تغییر و تحول باشند و اصولا در کوتاه مدت قابل تعریف نیستند. شاید بتوان این گونه عنوان کرد که موقعیت سازمان در دوره عمر خود، می تواند شکل دهنده ارزش‌ها باشد.


وی با توجه به اهداف سازمانی اظهار کرد: اهداف باید سازمان را به تلاش برای استفاده کامل از پتانسیل خود وا دارد و برای همه افراد از مدیر تا پایین ترین رده ها، مسئولیت تعریف نماید.


علی‌محمدزاده، مشارکت نکردن افراد کلیدی سازمان در تدوین برنامه، توفیق نداشتن در ایجاد جو مشارکت و همدلی در سازمان و وجود بوروکراسی شدید را سه مانع عمده در تحقق مدیریت استراتژیک خواند و ادامه داد: مدیرانی که از برنامه استراتژیک صرفا برای تسلط بیشتر بر منابع و مدیریت سازمان و پاسخگویی به مقام مافوق استفاده می کنند، در واقع در دام مدیریت استراتژیک افتاده اند و چنین سازمان هایی به اهداف مدیریت استراتژیک نایل نمی آیند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب