دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1395 - 13:19

آتش ترامپ در خاورمیانه/ جولیانی: سفارت آمریکا در اسرائیل حتما به بیت‌المقدس منتقل می‌شود

رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و فرستاده ویژه دونالد ترامپ، به سرزمین‌های اشغالی گفت که رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به وعده خود در خصوص انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس عمل خواهد کرد.
کد خبر : 154154

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بلومبرگ، جولیانی اعلام کرد با وجود هشدارهای فلسطینیان مبنی بر اینکه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس موجب افزایش خشونت‌ها و اخلال در چشم انداز از سرگیری مذاکرات سازش خواهد شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به وعده خود در این باره عمل خواهد کرد.


جولیانی که برای ابلاغ پیام ترامپ به بنیامین نتانیاهو، به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده گفت، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و مشاورانش احتمالا برای اتخاذ یک استراتژی جدید جهت تلاش‌های آمریکا برای برقراری صلح در خاورمیانه «شش ماه یا بیشتر» زمان نیاز خواهند داشت. جولیانی افزود، اینکه چگونه و چه زمانی آمریکا سفارت خود را انتقال خواهد داد، در جریان سفر نتانیاهو به آمریکا در اوایل ماه فوریه (هفته آینده) مورد بحث قرار خواهد گرفت.


جولیانی در خصوص موضوع انتقال سفارت گفت: «من فکر می‌کنم شما باید اندکی صبر کنید، اما این کار انجام خواهد شد.»


سرنوشت بیت‌المقدس از حساس‌ترین مسائل مطرح بین اسرائیل و فلسطین است که باید در مذاکرات احتمالی آینده مورد بحث قرار گیرد.


جولیانی در ادامه گفت، ترامپ می‌داند که تصمیم‌گیری در مورد انتقال سفارت «4 یا 5 کشور را درگیر می‌کند و اینکه آنها چگونه واکنش نشان خواهند داد... وی می‌خواهد بداند که نخست‌وزیر اسرائیل چگونه واکنش نشان خواهد داد.»


شهردار سابق نیویورک که در دوران شهرداری‌اش به اتخاذ رویکردی سختگیرانه حتی در قبال جرائم کم اهمیت مشهور بود هشدارهای مقامات فلسطینی مبنی بر اینکه انتقال سفارت، کل منطقه را به آتش خواهد کشید رد کرد.


جولیانی گفت: «من فکر می‌کنم اسرائیل توانایی مقابله با موج خشونت‌ها را دارد.»


این چهره نزدیک به دونالد ترامپ پیش بینی کرد که نتانیاهو و ترامپ بر خلاف «روابط خصمانه» بین باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل، «روابطی خیلی خوب و همکارانه» داشته باشند.


تغییر در فضای روابط بین آمریکا و اسرائیل در همین هفته نخست ریاست جهوری ترامپ به خوبی مشهود بوده است. در حالی که برنامه‌های ساخت و ساز در آن سوی مرزهای 1967، موضوعی مورد مناقشه بین تل آویو و دولت باراک اوباما بود، ترامپ این هفته در برابر موافقت مقامات اسرائیلی با ساخت 2500 واحد مسکونی در کرانه باختری و صدها آپارتمان در قدس شرقی سکوت کرده است.


هانان اشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، ساخت این واحدهای مسکونی را «نقض فاحش حقوق بین‌الملل» توصیف و اسرائیل را به «سوء استفاده از تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آمریکا برای افزایش تنش‌ها و ممانعت از ایجاد یک دولت فلسطینی» متهم کرد.


ترامپ قبلا جولیانی را برای سمت‌های دادستان کل و وزیر امور خارجه در نظر گرفته بود، اما در نهایت او را به عنوان رئیس کمیته امنیت سایبری دولت آمریکا برگزید. جولیانی گفت، وی در مورد موضوع دفاع سایبری با نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی گفتگو کرده و چند ماه بعد برای مذاکرات محتوایی‌تر در این زمینه مجددا به اسرائیل سفر خواهد کرد.


جولیانی گفت: «ما می‌دانیم که ایالات متحده مشکلاتی در زمینه مسائل دفاعی امنیت سایبری دارد.» جولیانی گفت، کمیته‌ای که وی مسئول آن است وظیفه دارد کارشناسان بخش خصوصی را در قالب گروه‌هایی سازمان‌دهی کند تا بتوانند اولویت‌های سایبری دولت آمریکا را شکل دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته