دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 بهمن 1395 - 16:16
مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران :

ایران در تولید نفت یادآوران از عراق پیشی گرفت

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید نفت در فاز نخست این میدان را فراتر از پیش بینی ها خواند و گفت: هم اکنون میزان تولید در میدان یادآوران نسبت به طرف عراقی بیشتر است. 
کد خبر : 153535

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، هادی نظرپور ضمن تشریح فرایند توسعه میدان مشترک یادآوران گفت: فاز نخست طرح توسعه این میدان به اتمام رسیده است و میزان تولید این میدان از پیش بینی ها بسیار فراتر است.


وی میدان نفتی یادآوران را پیشگام میادین نفتی غرب کارون خواند و گفت: هم اکنون میزان تولید روزانه این میدان (۱۱۵ هزار بشکه نفت در روز) نسبت به تولید طرف عراقی جلوتر است و این شاخص میدان یادآوران را از سایر میادین منطقه غرب کارون متمایز می کند.


برداشت تجمعی نفت خام از فاز نخست میدان مشترک یادآوران از ابتدای تولید تاکنون، به ٧٠ میلیون بشکه رسیده است.


میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است.


شرکت ساینوپک چین پیمانکار بیع متقابل توسعه میدان نفتی یادآوران است. براساس برنامه ریزی انجام شده این میدان در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به ١٨٠ هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.


از اوایل امسال (١٣٩٥)، برداشت نفت از میدان‌ یادآوران به میزان ٨٥ هزار بشکه در روز آغاز شده است که در نیمه نخست آبان ماه امسال به ١١٥ هزار بشکه در روز رسید. این رقم ٣٠ هزار بشکه بیش از تعهد میدان در فاز نخست است.


فازهای نخست میدان نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و طرح توسعه میدان یاران شمالی ٢٣ آبان ماه امسال با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری افتتاح شد. با افتتاح این فازها برداشت روزانه نفت خام از میدان‎های غرب کارون به بیش از ٢٦٠ هزار بشکه در روز رسیده است.


براساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال ظرفیت برداشت نفت از میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون به ٣٠٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.


خبرنگاران خبرگزاری های سی بی سی کانادا و سی ان ان آمریکا روز یکشنبه (۳ دی ماه ۱۳۹۵) از میدان های غرب کارون بازدید کردند.


فردریک پلینتن گزارشگر سی ان ان در جریان این بازدید در گفت و گو با خبرنگار NIOC با اشاره به اینکه ایران در حوزه صنعت نفت بسیار قوی عملکرده است گفت: وجود میادین بزرگ نفتی در ایران به ویژه در حوزه صنعت نفت این کشور را به یکی از غنی ترین کشورهای منطقه تبدیل کرده است که با اقداماتی که در دولت کنونی این کشور انجام می شود شاهد پیشرفت خوبی در توسعه این صنعت در ایران هستیم.


وی با بیان اینکه استفاده از نفت به عنوان انرژی غالب تا آینده دور مورد استفاده خواهد گرفت گفت: ایران نباید نگاه کوتاه مدت به نفت داشته باشد و باید برای توسعه این میادین نفتی به سرمایه گذاری ادامه دهد.


نهله عاید خبرنگار شبکه خبری سی بی سی نیز که در حال تهیه یه گزارش جامع در مورد ایران است گفت: متاسفانه جوامع غرب برداشت اشتباهی از ایران دارند و در مورد پیشرفت هایی که در ایران صورت گرفته است، اطلاع دقیقی ندارند.


وی خبرنگاران را مسئول آگاه سازی جوامع برشمرد و گفت: ما به عنوان خبرنگار وظیفه داریم با معرفی جامعه ایران و پیشرفت هایی که در حوزه اقتصاد به ویژه صنعت نفت در این کشور رخ داده است، جوامع غربی را نسبت به ایران آگاه کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: ایران و عراق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته