دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1394 - 14:43

انتقاد یک مقام مصری از ترکیه: به مشکلات داخلی خود بپردازید

یک مقام مصری با انتقاد از اظهارات احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، درباره مصر از وی خواست با شجاعت مسوولیت جنایاتی را که کشورش در قرن گذشته در حق ارامنه مرتکب شده‌ را بر عهده گیرد.
کد خبر : 15324

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از العربیه، این مقام مصری گفت: مصر از ادامه نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی توسط ترکیه و دخالت در امور داخلی مصر به ستوه آمده است.


او تاکید کرد: سخنان ناپسند داوود اوغلو نشان‌دهنده اصرار مقامات ترکیه بر دروغ‌پراکنی در مورد مصر، اتخاذ مواضعی با هدف از بین بردن حقایق به رسمیت نشناختن عزم و اراده ملی مردم مصر در راستای خدمت به ایدئولوژی حمایت از گروه‌های تروریستی و ترویج خشونت و تروریسم در مصر است.


این مقام مصری در ادامه به نخست‌وزیر ترکیه پیشنهاد داد به امور داخلی کشور خود رسیدگی کند و به مسائلی چون سرکوب‌های برنامه‌ریزی شده حقوق بشر در این کشور، کاهش آزادی‌ها، بازداشت روزنامه‌نگاران و تعطیلی شبکه‌های اجتماعی بپردازد؛ مسائلی که باعث شده دولت ترکیه از سوی کشورهای مختلف جهان مورد انتقاد قرار گیرد.


او از داوود اوغلو خواست با اتخاذ موضعی شجاعانه، مسئولیت کشورش در قبال جنایاتی که در قرن گذشته در حق مردم ارامنه مرتکب شده را بپذیرد.


به گزارش آنا، داوود اوغلو در جمع تعداد زیادی از ساکنان استان ارزنجان مدعی شده بود ترکیه دوست مصر است و اگر مصر دچار کودتای نظامی نشده و محمد مرسی را محکوم به زندان نکرده بود همچنان دوست ترکیه باقی می‌ماند. ما مشکلی با مردم این کشور نداریم.


نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه دموکراسی در مصر دچار موانعی شده است، گفت: آیا شما می‌توانید دموکراسی را در ترکیه متوقف کنید؟


تنش در روابط آنکارا و قاهره از کجا شروع شد؟


روابط مصر و ترکیه با به قدرت رسیدن «عبدالفتاح السیسی» و خلع «محمد مرسی» از مقام ریاست‌جمهوری مصر رو به تیرگی گذاشت و تشدید اختلافات موجب درگیری‌های لفظی میان رهبران دو کشور شد.


حزب محمد مرسی مرتبط با «اخوان المسلمین» بود که روابط نزدیکی با رئیس‌جمهوری ترکیه دارد.


چهارم آذرماه سال گذشته اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه گفته بود که هرگز مشروعیت دولت کودتاگر مصر را نخواهد پذیرفت و تلاش‌ها را برای آشتی کشورش با مصر را رد کرد.


به گزارش پرس تی وی، وی با اشاره به اینکه محافلی از وی می‌خواهند روند عادی سازی روابط با مصر را آغاز کند، اضافه کرد: به آنان گفتم، شما می‌توانید با دولت کودتاگر رابطه برقرار کنید، اما ما عادی‌سازی روابط بین ترکیه و مصر را رد می‌کنم.


رئیس‌جمهوری ترکیه با عنوان اینکه در سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان کودتا برای برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهوری مخلوع مصر، نیروهای امنیتی آن کشور در حمایت از السیسی حدود سه هزار نفر از مردم را به قتل رساندند، اضافه کرد: جامعه بین‌المللی در قبال این خشونت‌ها سکوت کرد.


به رغم این بیانات اردوغان، بلند آرینچ معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت: در شرایط کنونی جهان غرب حکومت السیسی را پذیرفته و شرایط در مصر مشروع است.


وی افزود: ترکیه همچنین باید مناسبات خود را با کشورهای حوزه خلیج‌فارس که اخیرا تیره شده، بهبود بخشد.


چرخش ترکیه از سیاست تنش علیه مصر در پی سفر تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به آنکارا و دیدار وی با رئیس‌جمهوری ترکیه آغاز شد. تصمیم قطر برای نزدیک شدن به دولت مصر در حالی است که این کشور در پی برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری، همراه با ترکیه با دولت جدید قاهره مخالفت کرده بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: روابط قاهره
ارسال نظر
هلدینگ شایسته