دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 بهمن 1395 - 10:23

10 رویداد مهم جهان در دی‌ماه/ از آتش‌بس سوریه تا سخنرانی خداحافظی اوباما

تغییر و تحولات جهان، این روزها به ساعت و دقیقه متصل است. از سویی گسترش تروریسم، بحران‌های مختلفی در جهان آفریده و از سوی دیگر، قدرت فضای مجازی باعث شده است تحولات جهانی از یک عملیات تروریستی گرفته تا یک ناآرامی مدنی، انتخابات و ... در کسری از ثانیه از نقطه‌ای از جهان به گوشه‌ای دیگری از آن برسند. خبرگزاری آنا، هر ماه با تشریح 10 رخداد مهم جهانی، نگاهی دوباره به تحولات مهم این ماه دارد.
کد خبر : 152254

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ دی ماه از پرحادثه‌ترین‌های سال 95 بود. سال 2016 میلادی در حالی به پایان رسید که در روزهای آخر خود برخی از بی‌سابقه‌ترین‌ رویدادها از جمله تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل را تجریه کرد و سوریه در انتظار روزهای جدیدی است. مشروح مهم‌ترین‌ها در دی ماه 1395 را می‌خوانید:


1)تصویب قطعنامه تاریخی شورای امنیت علیه اسرائیل



شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از سال‌ها قطعنامه‌ای علیه اسرائیل به تصویب رساند. این قطعنامه‌ از اسرائیل می‌خواهد شهرک سازی‌ها در مناطق اشغالی فلسطین را متوقف کند. دولت آمریکا ترجیح داد در این رای‌گیری شرکت نکند. این قطعنامه از سوی چهار دولت مالزی، ونزوئلا، سنگال و زلاندنو تهیه شده بود و یک روز پس از آن که مصر تحت فشار اسرائیل خواستار کنار گذاشتن آن شده بود، به تصویب رسید. 14 دولت از 15 دولت عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند. نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که به قطعنامه شورای امنیت پایبند نخواهد بود.


2)هواپیمای نظامی روسیه در مسیر سوریه سقوط کرد



هواپیمای نظامی روسیه با 91 سرنشین در حالی که به سمت سوریه در حرکت بود در نزدکی سواحل سوچی در دریای سیاه سقوط کرد. مقامات روسیه اعلام کردند: «همه 92 سرنشین هواپیما توپولوف 154 این کشور در اثر سقوط کشته شدند. هواپیمای نظامی روسیه دقایقی بعد از پرواز از شهر سوچی از صفحه رادار ناپدید شد. مقصد این هواپیمای نظامی که حامل 91 سرنشین است، بندر لاذقیه در سوریه بود. اکثر سرنشینان این هواپیما، نظامیان بودند و چند خبرنگار نیز در این هواپیما حضور داشتند.»


3) روز اول آتش‌بس سوریه



در حالی که توافق آتش‌بس در سوریه که میان نظام سوریه و معارضان سوری امضا شده بود، از بامداد جمعه 10 دی ماه وارد فاز اجرایی شد، برخی منابع اعلام کردند معارضان سوری با ادامه دادن درگیری‌ها این توافق را نقض کرده‌اند. توافق آتش‌بس در حالی بامداد جمعه وارد فاز اجرایی شد که روز پنج‌شنبه، 9 دی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از آن خبر داده و اعلام کرده بود طرف‌های درگیر در سوریه آماده آغاز مذاکرات صلح هستند.


4) بازتاب گسترده درگذشت آیت الله



خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشگامان انقلاب اسلامی، بازتابی گسترده در رسانه‌های خارجی داشت و بلافاصله به خبر اول رسانه‌های مجازی و نوشتاری و دیداری و شنیداری تبدیل شد. رسانه‌های عرب‌زبان منطقه و جهان، از نخستین ساعات انتشار خبر درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدام به پوشش گسترده آن کرده‌اند.خبرگزاری های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، بی‌بی‌سی، نشریات ایندپندنت و نیویورک تایمز و دیگر رسانه‌های بین‌المللی و تصویری از جمله الجزیره بلافاصله خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به سرعت بازتاب دادند.


5) اصلاح قانون اساسی ترکیه



رئیس پارلمان ترکیه دستور داد تا کمیته‌ای برای اصلاح قانون اساسی این کشور تشکیل شود. پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه 21 دی به اصلاح قانون اساسی رای مثبت داد که در نتیجه باعث افزایش قدرت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور خواهد شد. پارلمان ترکیه در نشستی که با زد و خورد نمایندگان همراه بود و تا پاسی از شب ادامه داشت، مواد اصلاح قانون اساسی را تصویب کرد.


6) آخرین سخنرانی اوباما احساسی شد



باراک اوباما، در آخرین نطق دوران ریاست جمهوری‌اش در شهر شیکاگو، بار دیگر شعار معروف انتخاباتی‌اش یعنی «ما می‌توانیم» را تکرار و از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یکی از دستاوردهای دوران ریاست جمهوری خود یاد کرد. اوباما در جمع 18 هزار نفری که در شیکاگو، برای شنیدن سخنان وی جمع شده بودند، تصریح کرد که مواضع قبلی‌اش تغییری نکرده و تلاش‌های او برای پایان دادن به شکنجه و بستن زندان گوانتانامو بخشی از یک حرکت گسترده‌تر برای حمایت از ارزش‌های آمریکایی بوده است. برخی از سخنان اوباما در حالی بیان شدند که از چشمان او اشک جاری بود.


7) اعدام 3 جوان معترض در بحرین



رژیم آل‌خلیفه اعلام کرد حکم اعدام سه جوان بحرینی را اجرا کرده است. طبق اعلام حکومت بحرین، سه جوان بحرینی متهم به هدف قرار دادن پلیس در منطقه الدیه هستند. نظام آل‌خیفه نام این سه جوان را سامی مشیمع، عباس سمیع و علی اسنکیس اعلام و گزارش کرد که صبح امروز یکشنبه حکم اعدامشان اجرا شد.سخنگوی وزارت امور خارجه، اعدام سه زندانی بحرینی را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی نسنجیده از سوی بحرین دانست. پس از اعلام خبر اعدام سه جوان بحرینی، مردم این کشور در مناطق مختلف به خیابان آمده و تظاهرات کردند.


8) اولین سالگرد اجرای برجام



27 دی ماه اولین سالگرد اجرای برجام بود. سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به این مناسبت در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. عراقچی در این نشست گفت: «برجام در بسیاری از ابعاد سیاسی، تحریم‌ها و هسته‌ای کار خود را انجام داده و گشایش‌هایی ایجاد شده است؛ البته اثر بخشی موضوع دیگری است. این که آینده به چه شرایطی مواجه می‌شویم باید گفت در سیاست هیچ روزی روز آرامش نخواهد بود؛ چالش‌های مختلف یک روز به انتخابات ایران و روز دیگر به انتخابات آمریکا و موضع‌گیری کنگره و خصومت‌های رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود.» چهارمین گزارش اجرای برجام نیز در روز 27 دی ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه شد.


9) چهار موسسه ایرانی از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شدند



تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت و دو شرکت دیگر و همچنین بانک صادرات شعبه لندن لغو شد. اتحادیه اروپا با انتشار دستور 16 ژانویه 2017 (27 دی) درباره اقدامات محدودکننده علیه ایران در مجله اروپایی این اتحادیه، مجموعا 4 موجودیت ایرانی را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.


10) اختلاف اوکراین و روسیه به دادگاه جهانی کشیده شد



در ادامه بحران شرق اوکراین و اختلافات میان دولت‌های اوکراین و روسیه، اوکراین جدیدترین پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) را با شکایت علیه روسیه ثبت کرد. دولت اوکراین در این شکایت به کنوانسیون سرکوب تأمین مالی تروریسم و کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض نژادی استناد کرده است. هر دو دولت عضو این دو کنوانسیون بین‌المللی هستند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته