دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1394 - 09:44
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

مدیر مسئول «زنان امروز»: انتظار ما در دولت تدبیر و امید انتشار بیش از ۱۱ شماره بود

مدیر مسئول ماهنامه «زنان امروز» با انتقاد از نحوه توقیف مجله متبوعش گفت: انتظار ما این بود که در دولت تدبیر و امید، حداقل قبل از توقیف، تذکری به نشریات داده شود نه اینکه ابتدا توقیف کنند و پس از آن علت را به ما بگویند، بدون اینکه امکان بدهند که نشریات از خود دفاع کنند.
کد خبر : 15204

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، هیئت نظارت بر مطبوعات در نشست روز دوشنبه خود پس از بررسی پرونده نشریه «زنان امروز»، این نشریه را به دلیل انتشار مطالبی مغایر با ارزش‌های دینی و ملی، توقیف و پرونده را به دادگاه ارجاع داد.


بر پایه این گزارش، در نشست اخیر هیات نظارت بر مطبوعات، ‌موضوع ترویج پدیده مغایر با ارزش‌های دینی و ملی که به «ازدواج سفید» مصطلح شده است، ‌مطرح و با بررسی پرونده نشریه «زنان امروز»، برخی از مطالب این نشریه مصداق ترویج و توجیه این ناهنجاری تشخیص داده شد و براساس بند ۲ ماده ۶ قانون مطبوعات، ‌مغایر با عفت عمومی تشخیص داده و منجر به توقیف نشریه و ارجاع آن به دادگاه شد.


در همین راستا شهلا شرکت، مدیر مسئول نشریه «زنان امروز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا از نحوه توقیف این نشریه انتقاد کرد و افزود: انتظار ما این بود که در دولت جدید حداقل قبل از توقیف، یک تذکری به نشریات داده شود نه اینکه ابتدا توقیف کنند و پس از آن علت را به ما بگویند و این امکان را به ما بدهند که از خود دفاع کنیم.








ما هر چقدر به مطالبی که در این شماره به چاپ رسیده است نگاه می‌کنیم هیچ مشکل معناداری نمی‌بینیم که منجر به توقیف مجله شده باشد و حتی وقتی در آرشیو نشریات جستجو می‌کنیم می‌بیینم که بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌ها پیش‌تر و بیشتر از ما مسئله ازدواج سفید را مطرح کرده‌اند

وی یادآور شد: ما هر چقدر به مطالبی که در این شماره به چاپ رسیده است نگاه می‌کنیم هیچ مشکل معناداری نمی‌بینیم که منجر به توقیف مجله شده باشد و حتی وقتی در آرشیو نشریات جستجو می‌کنیم می‌بینیم که بسیاری از نشریات و خبرگزاری‌ها پیش‌تر و بیشتر از ما مسئله «ازدواج سفید» را مطرح کرده‌اند و دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی نیز در این مورد داشته‌اند لذا این موضوع تعجب ما را بیشتر می‌کند که چرا مطلبی که مجله زنان منتشر کرده تا این حد حساسیت برانگیز بوده است.


مدیر مسئول مجله زنان امروز ادامه داد: موضوع ازدواج سفید موضوعی است که نیمی از آن به مسائل زنان مربوط می‌شود و ما نیز با توجه به اینکه شاید تنها نشریه تخصصی زنان هستیم به لحاظ مخاطب چاره‌ای جز پرداختن به این موضوع نداشتیم، البته مطرح کردن موضوع ازدواج سفید از سوی ما معنای ترویج و اشاعه این موضوع را نمی‌دهد و ما نمی‌دانیم چرا چنین برداشتی از مطالب مجله صورت گرفته است.



شرکت در پاسخ به این سوال که آیا پرداختن به مسئله ازدواج سفید بهانه‌ای برای متوقف کردن فعالیت رسانه‌ای زنان در جامعه است، گفت: من نمی‌توانم ذهن‌خوانی کنم و چنین کاری را هم نمی‌کنم چون دوست ندارم در مورد مجله ما نیز ذهن‌خوانی صورت گیرد اما امیدوارم شرایطی فراهم شود که ما نیز بتوانیم حرف‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح و از خودمان دفاع کنیم.


مدیر مسئول مجله زنان امروز در خصوص زمان رسیدگی به پرونده این نشریه در دادگاه گفت: هنوز هیچ چیزی به من ابلاغ نشده است اما انتظار داشتیم در دولت تدبیر و امید سهم ما بیشتر از انتشار ۱۱ شماره باشد.


به گزارش آنا، مدیر مسئول ماهنامه «زنان امروز» همچنین در صفحه فیس بوک مجله نوشت: «آماده می‌شدیم که خبر انتشار دوازدهمین شماره مجله را به خوانندگان بدهیم اما امروز، پیش از آنکه توقیف مجله به خودمان ابلاغ شود، طبق روالی که حالا در ایران سنت شده، خبر را در خبرگزاری‌های خاص خواندیم، آن هم در ساعتی که هنوز جلسه هیات نظارت بر مطبوعات در جریان بود. اتهام ما در این خبر‌ها ترویج و توجیه ازدواج سفید مطرح شده است. عنوان «ازدواج سفید» اولین بار شهریور ۹۳ از زبان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در جامعه مطرح شد. بدیهی است هر خبری که در عرصۀ عمومی منتشر می‌شود بلافاصله مورد بررسی و نقد رسانه‌ها قرار می‌گیرد، چنان‌که بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخل با رویکردهای متنوع به این موضوع پرداختند. ما هم چنین کردیم، به‌خصوص که نیمی از مسئله به زنان مربوط بود. اما نه ترویج کردیم و نه توجیه، بلکه فقط توضیح دادیم و اتفاقاً تجربۀ ناموفق دختران و زنانی را در این زمینه منعکس کردیم که معتقد بودند این‌گونه روابط موجب تضییع حقوق زنان می‌شود. دو تن از جامعه‌شناسان و کار‌شناسان امور اجتماعی برخورد تند و منفی با موضوع را سبب گریز جوانان از خانواده و سوق یافتن آن‌ها به سمت روابط احساسی و نسنجیده و بدون پشتوانه دانستند. در بخش حقوقی مجله هم ابعاد حقوقی ازدواج سفید بررسی و هشدارهای لازم به زنان داده شد. این کل ماجرا بود. این‌ها را به شما می‌گوییم اما هیچ‌کس قبل از توقیف از ما نپرسید که چه نوشته بودیم و چرا؟ کسی به ما فرصت شنیدن و حرف زدن و دفاع کردن نداد. هیچ‌کس به ما نگفت که یک موضوع را همه می‌توانند مطرح کنند ولی ما که تخصصی‌ترین مجلۀ زنان این سرزمینیم نمی‌توانیم. هیچ‌کس نمی‌داند که مسائل زنان این جامعه کجا باید مطرح شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته